opstart af akvarie
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5330 Munkebo
- Saltvand siden?: 2013
opstart af akvarie
Hej med jer.
jeg har købt et 190 liters hjørneakvarie Juwel Trigon 190 med tilhørende underskab ( Helt nyt ) kan en fortælle mig præcist hvad jeg skal købe af Salt - bundlag- levende sten- prøvesæt - osv.Har købt en Fehrplast Blueskimmer 550, og ved godt jeg skal have en del pumper til cirkulation og iltpumpe også, men ellers ved jeg ikke så meget om det endnu, men vil helst ikke " pranges " en hel masse unødige ting på fra forretningen, så kan en fortælle mig hvad jeg som minimum skal købe, vil jeg blive glad, på forhånd tak, en forhåbentlig snart ejer af et flot saltvandsakvarie.
mvh. Erik
jeg har købt et 190 liters hjørneakvarie Juwel Trigon 190 med tilhørende underskab ( Helt nyt ) kan en fortælle mig præcist hvad jeg skal købe af Salt - bundlag- levende sten- prøvesæt - osv.Har købt en Fehrplast Blueskimmer 550, og ved godt jeg skal have en del pumper til cirkulation og iltpumpe også, men ellers ved jeg ikke så meget om det endnu, men vil helst ikke " pranges " en hel masse unødige ting på fra forretningen, så kan en fortælle mig hvad jeg som minimum skal købe, vil jeg blive glad, på forhånd tak, en forhåbentlig snart ejer af et flot saltvandsakvarie.
mvh. Erik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: opstart af akvarie
fulgte der lys med og hvadErik skrev:Hej med jer.
jeg har købt et 190 liters hjørneakvarie Juwel Trigon 190 med tilhørende underskab ( Helt nyt )
du køber det på tilbudErik skrev:kan en fortælle mig præcist hvad jeg skal købe af Salt
har du gjort dig overvejelser hvad for dyr du vil holde,nogen dyr kræver sand,vil du ha et koralrev med en masse diversitet eller vil du tvinge så mange som mulige grenede koraller ned i det og ha et såkaldt bonzai look akvarie??Erik skrev:kan en fortælle mig præcist hvad jeg skal købe af bundlag
kig efter sten der har en en masse gevækster uden på så er der mer chancer for det er levende organismer inden i dem,lette sten er at foretrække da de er mere porøse og har fler flader til organismerErik skrev:kan en fortælle mig præcist hvad jeg skal købe af levende sten
calcium kh(karbonat hårdhed) magnesium og fosfat er de vigtige selvfølgelig også en saltmåler,gerne refraktometer med en en reference vædske 35ppt sigt efter en normal rev salinitet på omkring 36ppt(parts pr thousand)Erik skrev:kan en fortælle mig præcist hvad jeg skal købe af prøvesæt
også er det helt kapittel i sig selv med dit produkt vand det skal være rent dvs måle 0 med med en tds måler(total dissolved sollids)osmose er spild i mine øjne jeg bruger destilleret vand og kati ani når jeg skal bruge meget,også vil jeg ikke tilføre helt rent vand til baljen heller(osmolator) men toppe af med kalk i jeg bruger kalkwasser men har heller ikke det store kalk forbrug,det er lettere at holde værdierne med balling metoden eller kalkreaktor,man gør det at man måler på samme tidspunkt på forskellige dager eller uge imellem så kan du se et forbrug og så ved du hvor meget der skal tilføres,men alt det skal du ikke bekymre dig så meget om i starten den rigtige salintet først
igen et helt kapittel for sig,selvom jeg ikke er meget for tommelfinger regler og det er skyld i at en masse dyr dør vil jeg mene det er godt at starte med 10 x akvariets størrelse i timen,gerne bredt flow,ingen power head der har en stråle som et barberbladErik skrev:og ved godt jeg skal have en del pumper til cirkulation og iltpumpe også
mvh. Erik
ting tar tid det første halve år kan du godt bare sætte dig på hænderne og nyde de organismer der måtte dukke op og lære om dem selfølgelig er det også sjovt at teste lidt men pil mindst muligt med det.Erik skrev:forhåbentlig snart ejer af et flot saltvandsakvarie.
mvh. Erik
- bima
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
Hej Erik..
Velkommen til....
Og tillykke med dit nye Akvarie...
Du skal være opmærksom på,at du vil få 25 forskellige meninger om,
hvordan et saltvandsakvarie skal køres.
De fleste er helt sikkert rigtigte.
Men to akvarier er ikke ens,og skal ikke køres ens.
Prøv at se om du ikke kan få lavet en aftale,med et par brugere herinde.
Om at komme ud og se deres akvarie.
Der vil du helt sikkert få brugbare råd og gode ideer.
Velkommen til....
Og tillykke med dit nye Akvarie...
Du skal være opmærksom på,at du vil få 25 forskellige meninger om,
hvordan et saltvandsakvarie skal køres.
De fleste er helt sikkert rigtigte.
Men to akvarier er ikke ens,og skal ikke køres ens.
Prøv at se om du ikke kan få lavet en aftale,med et par brugere herinde.
Om at komme ud og se deres akvarie.
Der vil du helt sikkert få brugbare råd og gode ideer.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
ja det var også min tanke da jeg så indlægget at nu kommer der svar i øst og vest,klart det er bedst det man selv har,men biologien er altid densamme.tyskerne har det med at det er kemien der styrer biologien men det foreholder sig omvendt i naturen biologien styrer kemien,klart man kan holde saltvand med en masse mekanik men det er unaturlig
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4780 Stege
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Stege
Jeg er fuldstændig enige med både Bima og Ole. 
Find nogle herinde der bor i Odense, eller omegn, og besøg dem. Derefter, tænk over, hvad du ønsker der skal være i din balje.
Der er jo mange muligheder med saltvand: koraller, fisk, eller både koraller og fisk, søheste, koldt saltvand...
Forskellige dyr kræver forskellig belysning, bund osv.

Find nogle herinde der bor i Odense, eller omegn, og besøg dem. Derefter, tænk over, hvad du ønsker der skal være i din balje.
Der er jo mange muligheder med saltvand: koraller, fisk, eller både koraller og fisk, søheste, koldt saltvand...
Forskellige dyr kræver forskellig belysning, bund osv.
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9490 Pandrup
- Geografisk sted: Nordjylland
Der er en pdf fil der køre her inde der heder saltvands akvarium på dansk jeg har haft stor glæde af at læse den rigtig god at læse til hjælp med at starte op jeg har ikke lige en link men jeg kan prøve at sende den til dig på mail hvis jeg kan få din mail
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Prøv også at læs saltvandswiki'en ... Findes oppe i hjørnet ! der får du en ide om hvad det drejer sig om!:-)
Morten
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Jeg bor i Odense og du er velkommen forbi her til en snak.. Skal dog lige til Barcelona.. Så det kan først blive om 10 dage 

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 11
Hej igen. Undskyld men jeg har været uden internet nogle dage,derfor ingen svar eller reaktioner. den skummer jeg har købt skal sidde inde i akvariet, og ja der fulgte lys med til akvariet,sidder i som låg hvis, man kikker på et Juwel Trigon 190 der sidder et filter bagerst i akvariet,noget med kulfiltre osv., men det skal vel ikke bruges i et saltvandsakvarie ellerhvad ? havde tænkt mig at sætte skummeren derned i stedet. men jeg må godt nok give dem ret der siger der er mange delte meninger om opstart af akvarie herinde, man kan godt blive lidt forvirret engang imellem, men stadig godt med meget respons på diverse indlæg.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 11
Hej Hej . Min mailadresse er til den der spurgte, erik-jorgensen@ofir.dk.
på forhånd tak. mvh. Erik
på forhånd tak. mvh. Erik