Panik! Montiporaspisende nøgensnegle?

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Panik! Montiporaspisende nøgensnegle?

Indlæg af Carsten »

Vandskifte tank er vel ikke i brug til dagligt. Hvor stor er sumpen?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

toni skrev:
Carsten skrev:
toni skrev:
Carsten skrev:
khl skrev: Ja MEN jeg gjorde jo netop ikke tingene på en gang.....tilførte først en 6 stribet lang tid før udbruddet af sneglene, så kom sneglene, så kom den gule gylte....den fik lov til at boltre sig i baljen 3 måneder UDEN resultat....Efter min ferie tilførte jeg dagligt 3 ml SeaKlear i 7 dage,( Det var lige nøjagtig så meget at vandet begyndte at blive uklar/hvidt, ved hver dossering) efter de første 2 dage forsvandt mine snegle...Ja måske er det et tilfælde, MEN det er da lidt tankevækkende ikk ??

Det er i hvert fald en interessant observation!
Som jeg synes vi skal se om kunne være en vej ud af problemerne.

Jeg har et akvarie som bliver sat op her i weekenden, som kunne bruges til forsøget.
Seaklear har jeg også.
Så hvis nogen vil donere et par koraller med snegle. Kan forsøget komme igang næste weekend.

Du doserede 3 ml seaklear i hvormange liter vand totalt?
Hvis du kommer nordpå, har vi rigeligt at donere fra vor karantæne... Vi kan ikke komme af med dem og har nu prøvet i godt 2 mdr.

Men hvis nogen kunne hjælpe med at identificere denne wrasse, bliver jeg glad, så vil jeg forsøge med denne

" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Toni

Mon ikke det er denne her Halichoeres marginatus

http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... inatus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tak Carsten

Er enig i at det ligner meget. Kunne godt tænke mig at få fat på en sådan og teste det af. Ellers så ryger der en del montier i skralden snart eller bedre sagt rester af montier...
Den kan du få gennem Troels, og det lader ikke til at være verdens dyreste fisk.
Men mon ikke de andre arter Halichoeres er lige så effektive
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af khl »

Carsten skrev:Vandskifte tank er vel ikke i brug til dagligt. Hvor stor er sumpen?
Jo da, vandskiftetanken er netop i brug til dagligt, her cirkulerer der heletiden 120 liter
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det her dyr er det eneste jeg har set skulle ta dem en anden nøgensnegle
http://www.life.illinois.edu/slugcity/m ... at_hem.mpg" onclick="window.open(this.href);return false;

lidt generel info om dem her også
http://www.reefkeeping.com/issues/2005-05/rs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

For at forsøget virker skal der vel også være lidt forfat i testvandet, som seaclear kan udfælde..?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

lidt info om navanax
http://www.seaslugforum.net/find/navainer" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

mer info her
http://www.seaslugforum.net/find/corafeed4" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:For at forsøget virker skal der vel også være lidt forfat i testvandet, som seaclear kan udfælde..?
Mangel på fosfat plejer ikke at være et problem
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

lidt mer om id af de kræ
One way coral-feeding aeolids differ from other aeolids, which usually feed on hydroids and sea anemones, is that they have lost the cnidosac at the tip of the cerata. Instead the tips of their cerata are swollen with large gland cells, which I presume produce defensive secretions
se Coral feeding - defensive adaptations
http://www.seaslugforum.net/find/corafeed3" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

beklager :wink: men nu er det ikke for at fylde hele indlægget men en overskrift der hedder panik montipora spisende nøgensnegle er lidt for god at ikke bide på :biggrin:
Over the past couple of years, aeolid nudibranchs have been increasingly found in aquaria on Montipora colonies and other small-mouthed stony corals. These tiny aeolids are white or translucent gray, small, about one millimeter long to maybe about one centimeter, and are easily overlooked. They appear to rapidly pass totally through their larval stages in the egg mass, and hatch as crawl-away slugs. As such, once they are found infesting a tank, it may be very difficult to get rid of them, and if they become established in some dealer's tanks, they may be spread far and wide very rapidly. Others have been found just "roaming" tanks. Other aeolids, such as species of Berghia, have been used with varying success in aquaria to eradicate pest anemones such as Aiptasia. These species die when individuals of their prey become so rare that the slugs starve before finding more food. If this starvation occurs when they have eaten all of the pests, then they have succeeded. More often, it simply means they can't find the last of the pests, and with the last nudibranch gone, the pests return.
http://www.reefkeeping.com/issues/2002-09/rs/" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har kun skimmet den her artikkel hurtig,men borneman bruger at lave gode ting
http://reefkeeping.com/issues/2007-09/eb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

ole. skrev:beklager :wink: men nu er det ikke for at fylde hele indlægget men en overskrift der hedder panik montipora spisende nøgensnegle er lidt for god at ikke bide på :biggrin:
Du giver den bare gas! :)
Jo mere information, jo bedre. Og der er jo rigeligt godt i dine links.
Keddekrudt
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Keddekrudt »

Jeg har også de skiderrikker og går igennem 5 mdr prøvet at komme af med dem.. Jeg har sat de ramte montier i karantæne og knækket dem af deres sten.. Så kan man hurtigse når du små hvide ssmulder sidder i kanten mellem det friske og spiste væv. Tager så en finger og køre over dem så de bliver most... Men helt af med dem er jeg ikke kommet. De forsvinder i 14 dage - 3 uger og så er de der Igen.. Men har ingen voksende individer, alle er ¼del mm.... Vil prøve med ferskvands dyp og hvis det ikke virker må jeg fjerne alt hvad der hedder montipora fra baljen for så at sulte dem ihjel
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Keddekrudt skrev:Jeg har også de skiderrikker og går igennem 5 mdr prøvet at komme af med dem.. Jeg har sat de ramte montier i karantæne og knækket dem af deres sten.. Så kan man hurtigse når du små hvide ssmulder sidder i kanten mellem det friske og spiste væv. Tager så en finger og køre over dem så de bliver most... Men helt af med dem er jeg ikke kommet. De forsvinder i 14 dage - 3 uger og så er de der Igen.. Men har ingen voksende individer, alle er ¼del mm.... Vil prøve med ferskvands dyp og hvis det ikke virker må jeg fjerne alt hvad der hedder montipora fra baljen for så at sulte dem ihjel

Når du kan tage korallerne op, så er en tandbørste på kanten og undersiden en god ting.
Jeg fik has på dem efter en god månedstid, med ferskvanddyp og en tandbørste.
De fik spist en enkelt koral, men resten var til at redde.
Et par måneder senere opdagede jeg en enkelt. Den døde et par sekunder senere, og siden hen var de væk.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"