Død Gul Kirurg

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Død Gul Kirurg

Indlæg af MarkBruhn »

Som overskriften lyder, så er min gule kirurg død. Har haft den i 7 måneder og den har indtil for et par dage siden været yderst frisk.
De sidste 2 dage har den ikke spist som den plejer. Fodrer med en blanding af Kelp og multiflager samt små pellets. Fodrer i små portioner og det har fungeret fint med at holde alle værdier lige i skabet.
Eneste ændring der er sket indenfor den sidste måned er at jeg har fået flere sps, samt 2 små klovnefisk. Den ene klovn er en rigtig bølle, men ved ikke om den har noget med dødsfaldet at gøre.
Da jeg fiskede den døde fisk op, opdagede jeg et lille sår på dens kind, samt et lille sår på kroppen.
Kan det være parasitter?
Hvad kan jeg gøre for at det ikke gentager sig med mine andre fisk? Alle andre beboere har det super. :)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Død Gul Kirurg

Indlæg af Carsten »

Mennesker dør også lige pludseligt uden noget varsel, så jeg tror ikke du skal fundere så meget over det.
Selvom du fodrede med kelp og piller, så er der ingen der siger at det var nok foder den fik. Jeg har 2 af de gule og de er ikke ligefremme dem der farer til foderet, når det kommer. Og noritang skal de lige kigge på en times tid før end de går til bidet.
Jeg tror heller ikke at dødsfaldet kan relateres til at du har fået de klovnfisk, når der går så lang tid og de ikke har haft parasitter med ind.

De sår som du så på den døde fisk, er sandsynligvis opstået efter den er død. Der går ikke mange minutter får end at en orm eller snegl har opsnuset "byttet"
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Tror du har ret Carsten. Man må vel forvente et dødsfald engang imellem i denne hobby. Tanken om at anskaffe mig et ordentlig UV er måske lidt overkill når jeg kun har så få fisk eller?
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

MarkBruhn skrev:Tror du har ret Carsten. Man må vel forvente et dødsfald engang imellem i denne hobby. Tanken om at anskaffe mig et ordentlig UV er måske lidt overkill når jeg kun har så få fisk eller?
Hvad har du af fisk og hvor stort er akvariet.

Hvis du ikke hele tiden sætter nye fisk ind i akvariet, så er et uv filter overflødigt.
Så hellere et karantæne akvarie
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Indlæg af TNielsen »

Jeg har et stykke salatblad hængende det meste af tiden som gule går og napper i, i løbet af dagen, det virker ret godt, altså på nær lige når dannebrogsrejen åbenbart er vegetar og tror den ejer dette fantastiske stykke grønt :S
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Baljen er kun på 250 L samt ca 90 L sump.
Af beboere er der:

2 små klovne
1 lille Flavensis (kirurg)
1 lille flammekejser
1 sergentfisk (lille blå fætter)
1 gylte

Plus en masse små snegle. Voldsom mange faktisk.

Har jo fokus på koraller i dette setup.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Så er det nok den blå damsel der er synderen, de er meget agressive.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af kanstrup »

Hjemme hos os, der er det den gule kirug der er klassens bølle. :-) Den er efter alle de andre fisk lilla kirug, palet kirug, naso elegans osv. De eneste fisk den ikke er efter, det er mine kardinaler.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Den blå sergent fisk jeg har har jo været sammen med kirurgen i alle 7 mdr uden problem. Den gule var bøllen i baljen indtil de to klovne kom i. Nu er det klovnen der åbenbart styrer det hele. he he
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

kanstrup skrev:Hjemme hos os, der er det den gule kirug der er klassens bølle. :-) Den er efter alle de andre fisk lilla kirug, palet kirug, naso elegans osv. De eneste fisk den ikke er efter, det er mine kardinaler.
Skægt.. Det er næsten ligesom her! Den gule skal sætte alle på plads, bortset fra kardinal og mandarin..
Morten
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Hehe mine 3 gule har for travlt med at sætte hinanden på plads, til at være efter de andre beboere..
Besvar

Tilbage til "Sygdom"