Overløb Larmer, hvor har jeg dummet mig?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2012
Overløb Larmer, hvor har jeg dummet mig?
Jeg må godtnok indrømme jeg har haft hovedet under armen da jeg lavede overløb i mit akvarie.
60 liters akvarie med en 30 liters sump, akvariet har haft intern sump i længe, men nu ville jeg endeligt have gang i min externe sump.
Jeg har boret hul til røret i den ene side og bygget en overløbskasse inden i akvariet, og den del fungerer.
Desværre larmer nedløbet en del, nok der der på amerikansk hedder "the flushing effect", vandet løber fint i et par minutter, men pludseligt kommer der enormt mange bobler ud i sumpen, indsugningen i akvarier kommer dog aldrig i fri luft, det er hele tiden dækket med vand.
Jeg har lavet en durso konstruktion udenfor akvariet og boret et lille hul, som ellers skulle afhjælpe problemet.
Hvordan får jeg gjort overløbet mere lydløst, og ikke mindst mere stabilt, da det jo sprøjter ret meget ud i sumpen når røret pludseligt spytter en masse store luftbobler ud.
Vil det hjælpe at sætte en hane på nedløbet, og justere den så der står mere vand i overløbskammeret?
Vil det hjælpe at modificere dursoen, i så fald hvordan?
Hvis I skulle lave sådan et overløb, hvordan ville I så bygge det?
tillægsspørgsmål, hvor langt skal røret gå ned i sumpen? jeg har en idé om at det måske er en skidt ting at røret går så langt ned under overfladen, skal det skæres af et par cm under vandoverfladen istedet for?
Jeg har lavet det sådan her, i 25mm pvc:
60 liters akvarie med en 30 liters sump, akvariet har haft intern sump i længe, men nu ville jeg endeligt have gang i min externe sump.
Jeg har boret hul til røret i den ene side og bygget en overløbskasse inden i akvariet, og den del fungerer.
Desværre larmer nedløbet en del, nok der der på amerikansk hedder "the flushing effect", vandet løber fint i et par minutter, men pludseligt kommer der enormt mange bobler ud i sumpen, indsugningen i akvarier kommer dog aldrig i fri luft, det er hele tiden dækket med vand.
Jeg har lavet en durso konstruktion udenfor akvariet og boret et lille hul, som ellers skulle afhjælpe problemet.
Hvordan får jeg gjort overløbet mere lydløst, og ikke mindst mere stabilt, da det jo sprøjter ret meget ud i sumpen når røret pludseligt spytter en masse store luftbobler ud.
Vil det hjælpe at sætte en hane på nedløbet, og justere den så der står mere vand i overløbskammeret?
Vil det hjælpe at modificere dursoen, i så fald hvordan?
Hvis I skulle lave sådan et overløb, hvordan ville I så bygge det?
tillægsspørgsmål, hvor langt skal røret gå ned i sumpen? jeg har en idé om at det måske er en skidt ting at røret går så langt ned under overfladen, skal det skæres af et par cm under vandoverfladen istedet for?
Jeg har lavet det sådan her, i 25mm pvc:
Re: Overløb Larmer, hvor har jeg dummet mig?
Du skal have en kuglehane på nedløbet, så skal du lukke den til du får en hvirvel og lidt til, vupti røret er dækket af vand og nul støj. Det er også en god ide at have en hane på retur røret.
- kodyl
- Naso kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2017
Du skal ha 2 nedløbsrør for at få det næsten lydløst.
Et primært rør med kuglehane der tager 98% af vandet. Det skal være under vandoverfladen i både overløb og sump. På Kuglehanen kan du så "tune" flowet gennem røret så det tager næsten alt vandet og det kun nærmest drypper ud gennem det med dursoen.
Og et med durso på som tager de sidste 2% af vandet. Det med durso fungerer så også som sikkerhed hvis det primære rør bliver stoppet til.
Et primært rør med kuglehane der tager 98% af vandet. Det skal være under vandoverfladen i både overløb og sump. På Kuglehanen kan du så "tune" flowet gennem røret så det tager næsten alt vandet og det kun nærmest drypper ud gennem det med dursoen.
Og et med durso på som tager de sidste 2% af vandet. Det med durso fungerer så også som sikkerhed hvis det primære rør bliver stoppet til.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2013
På tværs af hvad, Hvam?
Jeg har det samme problem... Mit overløb er dog sådan et, der går over kanten på akvariet, så man ikke skal bore i akvariet.
Jeg har det samme problem... Mit overløb er dog sådan et, der går over kanten på akvariet, så man ikke skal bore i akvariet.
Mit sikkerheds rør tager ikke vand ind, og kan høre når den begynder at tage ind for så lyder der en rislen, så ved jeg min overløbskam skal renses
Hvis man bare får vandet højt nok over nedløbet så er larmen væk, nedløbet skal gå ned i vandet i sumpen, og ikke over så får man larm der.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Mit bud er at du skal stikke en luft slange ned gennem hullet i dursoen.... med en reguleringsskrue på, så lukker du kalvt for reguleringsskruen og begynder at presse luftslangen ned gennem hullet ( den skal passe stramt i hullet) hø hø... nå, på et tidspunkt rammer du " sweetspot" og der er NUL støj.... det er individuelt hvor langt nede i røret sweetspot er, så prøv dig frem.... jeg har så efter at have fundet omtalte sweetspot kortet luftslange delen der stikker oven ud af røret af en cm oppe, så hvis afløbet begynder at drille, stoppe til mm så stiger vandstand, som så dækker luftslangen og røret virker som ren hævert effekt og kan tage mange 1000 liter vand i timen.
Bare mit bud.
Charlie
Bare mit bud.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg ville tage den vinkel af som sidder på indløbet.
Og evt prøve at stikke en luftslange ned igennem røret. Luftslangen skal ende over vandstand.
Jeg har lavet flere af de type overløb, og de er lydløse, så godt som.
Der hvor jeg vil mene at du har lavet fejlen er at gennemføringen i glasset sidder for højt. Hvis du havde vendt den vinkel der sidder på om, så vandet var løbet ned selv havde det intet sagt. Hvis du vender den om nu, så bliver vandstanden i akvariet forhøj.
Og evt prøve at stikke en luftslange ned igennem røret. Luftslangen skal ende over vandstand.
Jeg har lavet flere af de type overløb, og de er lydløse, så godt som.
Der hvor jeg vil mene at du har lavet fejlen er at gennemføringen i glasset sidder for højt. Hvis du havde vendt den vinkel der sidder på om, så vandet var løbet ned selv havde det intet sagt. Hvis du vender den om nu, så bliver vandstanden i akvariet forhøj.
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
køre slet ik med duso kun med vinkel efter udgang og en hane til at juster vandet med og det er super lydløs
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro