Nitrat spørgsmål (opdatering)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Nitrat spørgsmål (opdatering)

Indlæg af pederrevnørd »

Og lige en til.

Så din tråd - virkelig smuk balje og jeg er vild med din opbygning.
Ser at du nævner at du har et refugie !

Har du stadig det ?
Og i giver fald, er det tilfældigvis fyldt med makroalger ?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Det er vel omkring 10 dage siden bundlaget blev suget op. Og cyano fjernet så godt jeg kunne. Det har så ikke kommet igen endnu.

Angående refugiet. Der er lidt alger deri. Men det er først her de sidste par dage jeg har kunnet se vækst i algerne.. Så lidt næring må der vel alligevel være.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Ryom skrev:Det er vel omkring 10 dage siden bundlaget blev suget op. Og cyano fjernet så godt jeg kunne. Det har så ikke kommet igen endnu.

Angående refugiet. Der er lidt alger deri. Men det er først her de sidste par dage jeg har kunnet se vækst i algerne.. Så lidt næring må der vel alligevel være.
Jep, helt enig

Og tror du ikke nu at den ekstra næring der har været de sidste få dage er havnet i algerne, istedet for i korallerne.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Det er muligt. Men det er altså en meget lille klat alger...
Jeg ser tiden an og fortsætter med foder som det sidste stykke tid. Korallerne vokser i hvert fald. Det er kun farverne jeg godt ville have noget kraftigere. Men det skal nok komme.

Mvh
Jesper
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Update herfra:
Jeg har nu i et par uger ikke tilført KNO3 eller MGNO3. Men har tilgengæld fodret hver dag med pellets og frost en gang imellem.
NO3 siger 0 med Salifert og PO4 er 0,04 med hanna... Har så lige skiftet ROWA.
Der er ingen uønskede alger i akvariet. Måske bortset fra den alge/bakterie film som skal fjernes et par gange om ugen fra ruden.
Algerne i sumpen bilder jeg mig selv ind, at de er groet en lille smule. Men så er det altså også meget lidt..
Synes stadig ikke der er kommet mere farve på korallerne. Dog vokser de fint.
What to do?
Skal jeg virkelig ud i de dyre flasker med hokus pokus vand før der sker noget?

Jeg har lige tilført hvad der svarer til 1 ppm NO3 (KNO3) til baljen. Lidt spændende at se om cyano kommer tilbage..
Tilførte samtidig lidt eddike og bakterie kultur. Så helt galt går det nok ikke..
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa,

Du bør holde dig langt væk fra carbon, og bakteriekulturer pt.
Dumangler næring til dine koraller, ikke til dine bakterier.....

Ydermere bør du som sagt tidligere fjerne den tot alger du har i sumpen, den optager N fra vandet, som korallerne skal bruge til mere farve.

Mvh
Peder
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Carbon og bakterier var for at banke P ned sammen med N som jeg tilførte.

Jeg har bare lidt svært ved at tro at den smule alger optager noget som helst. De vokset jo stort set ikke..

Men de ryger over i vores køkken nano i morgen. Så kan de da komme tilbage igen hvis forholdenen bliver bedre.

Skal jeg så bare skrue endnu mere op for fodringen? Eller anskaffe mig nogle flere fisk? Bestanden består pt af: 3 gule kiruger, 2 klovne, en gulte og en Acanthurus tristis.

MVH
Jesper

MVH
Jesper
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej.

Som vi snakkede lidt om da du var forbi, så har jeg brugt laang tid på de samme problemer som dig. 2år for at være præcis. :(

I opstarten af mit 900L brugte jeg også KNO3, MgNO3 og CaNO3 til at holde værdierne kunstigt oppe, men jeg har fået vendt skuden.
Jeg fjernede 25kg sten og fik 8 Anthias som jeg fodrer så meget som de overhovedet kan sluge med frostfoder og tørfoder, samt frisk salat dagligt til kirugerne.

Nu holder akvariet ca. 5ppm NO3, 0ppm Po4 uden at jeg bruger andet end ca. en ½ dosis Rowa. :) Havde en enkelt måling omkrig 10ppm nitrat efter en voldsom oprydning i akvariet, men den faldt på plads efter 4 dage med en ml vodka.

Så måske er det bare et tegn på at din balje kan klare meget mere end du tror.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Jamen så må jeg jo hellere bide i det sure æble og få anskaffet mig lidt flere fisk.. øv øv :hehe:

Har bare altid været meget forsigtig med at belaste akvariet med for mange fisk.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

PederP skrev:Hej.

Som vi snakkede lidt om da du var forbi, så har jeg brugt laang tid på de samme problemer som dig. 2år for at være præcis. :(

I opstarten af mit 900L brugte jeg også KNO3, MgNO3 og CaNO3 til at holde værdierne kunstigt oppe, men jeg har fået vendt skuden.
Jeg fjernede 25kg sten og fik 8 Anthias som jeg fodrer så meget som de overhovedet kan sluge med frostfoder og tørfoder, samt frisk salat dagligt til kirugerne.

Nu holder akvariet ca. 5ppm NO3, 0ppm Po4 uden at jeg bruger andet end ca. en ½ dosis Rowa. :) Havde en enkelt måling omkrig 10ppm nitrat efter en voldsom oprydning i akvariet, men den faldt på plads efter 4 dage med en ml vodka.

Spændende! Jeg står i præcis samme situation, og er begyndt at dosere KNO3, men kan endnu ikke måle nitrat i vandet. Har heller ikke kunne måle forskel på fosfat heller. Du kunne ikke opnå resultater på denne måde? Men du fik styr på det gennem flere fisk?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Der er ingen tvivl om at flere fisk også giver en løsning på problemet, det betyder dog ofte at P stiger uforholdsmæssigt - men dog dejligt let at fjerne nu om dage :-)

Mvh
Peder
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

pederrevnørd skrev:Der er ingen tvivl om at flere fisk også giver en løsning på problemet, det betyder dog ofte at P stiger uforholdsmæssigt - men dog dejligt let at fjerne nu om dage :-)

Mvh
Peder
Det er også fosfatstigningen, som jeg frygter! Det er jo den, som jeg forsøger at banke i bund nu her! Nå, men må hellere få lavet en update i min egen tråd i aften :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Schwensen skrev:
PederP skrev:Hej.

Spændende! Jeg står i præcis samme situation, og er begyndt at dosere KNO3, men kan endnu ikke måle nitrat i vandet. Har heller ikke kunne måle forskel på fosfat heller. Du kunne ikke opnå resultater på denne måde? Men du fik styr på det gennem flere fisk?
Jeg kunne godt holde en lille smule nitrat dengang jeg tilsatte, men det gik fra at kunne måle et par ppm, til at kun lige "knække" den hvide farve i reagensglasset.

Jeg har også tidligere kørt med tilsætning i et 80L. Her begyndte jeg dog tilsætningen efter akvariet havde kørt længe med lav belastning. Der fik jeg også lidt bøvl ud af det. Som om lidt ophobet u-målbart fosfat var tilstede, og fik gang i tingene nu nitrat ikke var en begrænsning.
Her var nitraten heller ikke målbar et par timer efter tilsætning.

Og ja, nu hvor jeg har fået en større belastning har det hele rettet sig ind. Også fosfat - bruger mindre Rowa nu end i starten.

Men har man allerede cyano at bøvle med, kan det self. være at omvæltningen kan blive mere bøvlet.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Peder,

Holder du No3 stabilt på de 5 ?

Mvh
Peder
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Ja, det er der den gerne vil ligge hvis jeg ikke gør noget.
Prøvede at holde den på 1-2, men jeg er ikke så meget for at sænke den længe ønskede NO3.
Inspireret af bl.a. dig har fået lov til at ligge der. :wink:
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MarkBruhn »

Peder.

Synes din fremgangsmåde mht No3 bør bruges af flere i stedet for at hælde en masse dyre kunstige væsker i deres balje. Idag er det jo forholdsvis let at fjærne Po4, så hvorfor ikke hæve sin No3 ved samtidig at få fornøjelsen af at nyde synet af mere liv, som svømmer rundt blandt de skønne koraller.

God aften
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

pederrevnørd skrev:Peder,

Holder du No3 stabilt på de 5 ?

Mvh
Peder
Kan tilføje at den har været 5 siden jeg lod det passe sig selv fra d. 1/9. :)

Jeg har også haft cyano problemer i bundlaget af den store balje, og her fulgt dit råd mht. bundlagstykkelse. Men det er som om den rest bundlag der blev tilbage var blevet forhekset af fosfat/cyano. Selv om der ikke engang var nok til at dække bunden fik jeg lidt begyndende cyano allerede dagen efter en grundig opsugning. :angry: Det skal siges at dette er noget tid efter nitraten kom tilbage - men jeg tror ikke det spiller nogen rolle.
Nu vil jeg fjerne de sidste rester, og lave et nyt bundlag af den tynde model.
Det sjove er at i mit fragment akvarium, som pt. fungerer som modtage station for nye fisk, hvor der også fodres rundhåndet, der kører et fint hvidt bundlag der er flere cm tykt. Det bliver vendt af en søstjerne og ser sundt ud. Jeg regner med at det tykke bundlag fra fragtanken kan bliver til det nye bundlag i DT.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Tak Peder,
Prøver at vi lærer af hinanden. Mener at vi stadig blot "skraber" i overfladen af visdommen, for at holde en balje så godt som muligt.

Der foregår så mange processer som vi ikke kan styre - men vi ved godt, når der er noget galt, vi ved blot ikke altid hvad vi skal gøre.

Men så længe vi lærer lidt hele tiden, bliver vi vel klogere :-)

Mvh
Peder
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"