Opstart af brak/salt vand
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2014
Opstart af brak/salt vand
Jeg er i den situation at jeg skal have startet et brakvands akvarium op, som med tiden skal køres over i saltvand (1.018-22) er meget i tvivl om udstyret jeg skal indkøbe til dette da jeg kun skal have fisk i altså ingen koraller osv. Fiskene det drejer sig om er plettet grøn kuglefisk, måske nogen herinde kender noget til at holde den og kan dele lidt om deres setup? Fisken skulle efter sigende kunne trives i brak ved (1,015) men vil jo gerne give den det optimale forhold når den bliver voksen.
Mvh Amiga
Mvh Amiga
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
Re: Opstart af brak/salt vand
Skal lige siges jeg har kørt ferskvand i mange år, og alt mit udstyr er dertil, måske noget af det kan bruges indtil jeg om nogle år (måske) skal køre det over i saltvand (1,018-1.022)
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Hvorfor skal det startes op som brakvand, og ikke salt fra start af?
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2013
Det er måske en fisk, der skal tilvænnes saltand eller noget yngel, der i naturen svømmer fra brakvand til saltvand?
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
Hov, det står jo faktisk i #1 

Amiga skrev:Fisken skulle efter sigende kunne trives i brak ved (1,015) men vil jo gerne give den det optimale forhold når den bliver voksen.
Mvh Amiga
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
Præcis, en fisk der fødes i fv, går videre til bv og lever som voksen i sv. Ved ikke om det kan lade sig gøre. Lige nu går de i fersk tilsat 1-1,5 g salt per liter.
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Lyder spændende. Glæder mig til at følge projektet
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
Kan også spørge sådan.
Hvor meget salt skal der være i akvariet før man skal skifte til saltvands udstyr? Jeg ved intet om at holde saltvand så ved ikke hvornår et almindeligt ferskvands filter er ubrugeligt.
Hvor meget salt skal der være i akvariet før man skal skifte til saltvands udstyr? Jeg ved intet om at holde saltvand så ved ikke hvornår et almindeligt ferskvands filter er ubrugeligt.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis du med et "almindeligt ferskvandsfilter" mener en spand pumpe. Så er der da nogle som kører med sådan en konstant.Amiga skrev:Kan også spørge sådan.
Problemet med den er at den skal renses ofte, og derved går en stor del af bakterie kulturen tabt. Bakterierne er vigtigere i saltvand end ferskvand. Og ved en strømafbrydelse kan et spandfilter være en katastrofe.
Som sagt kan et spandfilter bruges, men det er meget langt fra optimalt.
Når du skal sætte akvariet op, så få det lavet som et saltvands akvarie, selvom der også er en hel del ferskvandakvarister der kører med overløb og sump.
Hvis du laver et rigtigt, så er der da også plads til et par andre fisk i akvariet ud over kuglefisken. Månefisk og Agus er begge fisk der lever i ferskvand i starten men siden trækker ud i saltvand
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
Jeg vil lige understrege at jeg INTET ved om det her, men at det er rent gætværk 
Kunne det ikke være en idé at komme nogle gode porøse døde sten i akvariet. Så kan de med tiden blive levende, og på den måde løbende have den bakteriekultur der kan overleve ved den aktuelle salinitet. Hvis du f. eks. kommer levende sten i, når saliniteten er for lav, kunne jeg godt forestille mig at du bare ville slå bakterierne ihjel, og derved frigive en masse næring, frem for at de havde en gavnlig effekt.
En skummer er jo nok ikke brugbar endnu, med så lav salinitet, men hvis du tilføjer den lidt før saliniteten er høj nok til at være egentlig saltvand, så vil den vel bare køre uden at skumme. Så er det vel bare at tænde den en gang imellem, og se om den er begyndt at kunne hive noget ud af vandet?
Hvis fisken kan leve i brakvand, betyder det så, at den ikke er specielt overfølsom overfor næring? (i forhold til revfisk) I så fald er det jo lidt mindre risikabelt at køre med lidt mindre voldsom filtrering.
Hvis fisken er en der starter sit liv i brakvand, for derefter at bevæge sig ud i saltvand, er det så sådan at den bevæger sig alngsomt derud, eller er det en rejse den foretager hurtigt (i løbet af et par dage)? For det har vel også indflydelse på hvordan du selv skal lave skiftet?

Kunne det ikke være en idé at komme nogle gode porøse døde sten i akvariet. Så kan de med tiden blive levende, og på den måde løbende have den bakteriekultur der kan overleve ved den aktuelle salinitet. Hvis du f. eks. kommer levende sten i, når saliniteten er for lav, kunne jeg godt forestille mig at du bare ville slå bakterierne ihjel, og derved frigive en masse næring, frem for at de havde en gavnlig effekt.
En skummer er jo nok ikke brugbar endnu, med så lav salinitet, men hvis du tilføjer den lidt før saliniteten er høj nok til at være egentlig saltvand, så vil den vel bare køre uden at skumme. Så er det vel bare at tænde den en gang imellem, og se om den er begyndt at kunne hive noget ud af vandet?
Hvis fisken kan leve i brakvand, betyder det så, at den ikke er specielt overfølsom overfor næring? (i forhold til revfisk) I så fald er det jo lidt mindre risikabelt at køre med lidt mindre voldsom filtrering.
Hvis fisken er en der starter sit liv i brakvand, for derefter at bevæge sig ud i saltvand, er det så sådan at den bevæger sig alngsomt derud, eller er det en rejse den foretager hurtigt (i løbet af et par dage)? For det har vel også indflydelse på hvordan du selv skal lave skiftet?

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er da heller ikke nogen saltvandsfisk der er særligt følsomme over for næring så som po4 og no3.jonas _sandager skrev:Hvis fisken kan leve i brakvand, betyder det så, at den ikke er specielt overfølsom overfor næring? (i forhold til revfisk) I så fald er det jo lidt mindre risikabelt at køre med lidt mindre voldsom filtrering.
Det kan gå ret stærkt med at komme fra ferskvand til saltvand.
I regntiden hvor floderne svulmer op, og der er rigtigt meget vand i floderne kan fisken komme ret langt på 24 timer.
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
Kuglefisken er faktisk ret følsom overfor nitrit og nitrat. Tror måske jeg starter det op som salt fra starten da der er mange der har haft go erfaring med at tilvænne dem saltvand over en meget kort periode, det gøres vist i en spand via noget der hedder dryp metoden altså hele tiden gøre vandet mere salt ca 1.002 i timen. Men hvis koraller lige pt ikke har nogen interesse er srandart lyset (2 t8 rør) så fint nok? Så invistere i en skummer og nogle levende/døde sten et godt bundlag?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
De rør er bestemt ikke optimale, men hvis der ikke skal noget andet i akvariet er det fint nok.
Nu ved jeg ikke lige hvilken farve rørene har, men de almindelige rør der også bruges til ferskvand, duer ikke til saltvand, med mindre man gider kigge på noget som ligner en gylletank. Vandet får en pisgul farve.
skummeren skal du have fat i inden du starter det op, og de sten du vil have i bør være levende. Der kan være ganske meget skidt gemt i de dødesten. Og når kræet er sart overfor no2 og no3 bør der ikke komme dødesten i akvariet.
Hvis du køber nogle døde sten, så læg dem i ferskvand i et par uger, for at opbløde skidtet, skyld dem derefter grundigt, eller bedre højtryks spule dem. Derefter smides de en beholder, og saltvand kommes på så de er dækket. en cirkulations pumpe sættes på også og en levende sten kommes i. den levende sten sørger for at de andre bliver levende, ved at bakterierne breder sig.
Lad det hele stå i en måneds tid, og skyld stenene igen og kom dem derefter i akvariet. En podning derud over med levende bakterier kan være en fordel.
Nu ved jeg ikke lige hvilken farve rørene har, men de almindelige rør der også bruges til ferskvand, duer ikke til saltvand, med mindre man gider kigge på noget som ligner en gylletank. Vandet får en pisgul farve.
skummeren skal du have fat i inden du starter det op, og de sten du vil have i bør være levende. Der kan være ganske meget skidt gemt i de dødesten. Og når kræet er sart overfor no2 og no3 bør der ikke komme dødesten i akvariet.
Hvis du køber nogle døde sten, så læg dem i ferskvand i et par uger, for at opbløde skidtet, skyld dem derefter grundigt, eller bedre højtryks spule dem. Derefter smides de en beholder, og saltvand kommes på så de er dækket. en cirkulations pumpe sættes på også og en levende sten kommes i. den levende sten sørger for at de andre bliver levende, ved at bakterierne breder sig.
Lad det hele stå i en måneds tid, og skyld stenene igen og kom dem derefter i akvariet. En podning derud over med levende bakterier kan være en fordel.
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
Okay, men regnede også med at bruge nogle rør der hedder noget med marine.
Så indtil videre er setuppet.
Akvarium 325l+
Skummer.
Levende sten.
Andet dekoration sten eller lign.
Powerheads til cirkulation.
Salt til saltvandsakvarium.
En sump(regner med en brugt da jeg ikke har prøvet det før)
En pumpe til at hæve vandet tilbage til akvariet.
Sådan ca?
Fisken skal i et godt indkørt akvarium, ved ikke med tid dertil men påregner en måned til dette. Har besluttet at salinitets niveuet bliver 1.020.
Så indtil videre er setuppet.
Akvarium 325l+
Skummer.
Levende sten.
Andet dekoration sten eller lign.
Powerheads til cirkulation.
Salt til saltvandsakvarium.
En sump(regner med en brugt da jeg ikke har prøvet det før)
En pumpe til at hæve vandet tilbage til akvariet.
Sådan ca?
Fisken skal i et godt indkørt akvarium, ved ikke med tid dertil men påregner en måned til dette. Har besluttet at salinitets niveuet bliver 1.020.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
når du skal ud og finde en skummer, bør du kigge efter en der har en markant større rating end til 325 liter, meget gerne en der kan klare 1500-2000 liter. Hvorfor nu det? Jo fabrikanterne er lige lovligt optimistiske i deres angivelser.
Levende sten og ikke andet dekorations halløj så som skibsvrag og byggemand bob figurer.
Overløbet laver du af 2-3 stykker glas som limes sammen, men inden du laver det, skal der lige bores nogle huller i akvariet, med mindre du vil bruge en overløbsbox.
Indkøringen kan tage fra 1 måned og op til 6 måneder, alt efter hvor heldig man er. Så begynd du bare at finde nogle døde sten og genopliv dem.
Levende sten og ikke andet dekorations halløj så som skibsvrag og byggemand bob figurer.
Overløbet laver du af 2-3 stykker glas som limes sammen, men inden du laver det, skal der lige bores nogle huller i akvariet, med mindre du vil bruge en overløbsbox.
Indkøringen kan tage fra 1 måned og op til 6 måneder, alt efter hvor heldig man er. Så begynd du bare at finde nogle døde sten og genopliv dem.
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
Vil se om jeg ikke kan finde nogle billige levende sten, det vil vel sætte indkøringstiden ned da ðe gavnlige bakterier er at finde i dem allerede.
Kan levende sten sammenlignes lidt med lava sten, har nemlig mange lavasten jeg nogle gange har brugt i div akvarier, og de kom med tiden også til at indeholde gavnlige bakterier.
Kan levende sten sammenlignes lidt med lava sten, har nemlig mange lavasten jeg nogle gange har brugt i div akvarier, og de kom med tiden også til at indeholde gavnlige bakterier.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Hvis man ser bort fra afskumningen tilfører en god skummer vel også ganske betydelige mængder ilt til vandet. Vil tro det er mindst ligeså vigtig en opgave som afskumning.jonas _sandager skrev: . . . .En skummer er jo nok ikke brugbar endnu, med så lav salinitet . . . .
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Lava er absolut et "no go"
De indeholder tungmetaller som reagerer ned saltvandet
De indeholder tungmetaller som reagerer ned saltvandet