Pincet fisk som ikke spiser
- Petercw
- Rev haj
- Reactions: 0
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2012
Pincet fisk som ikke spiser
Hej med jer,
Jeg købte i går en Chelmon rostratus (Pincet fisk), som virker til at være sund og raks.
Det er en slank fisk. Ikke tyk men heller ikke for tynd.
Jeg har forsøgt at fodre den med Mysis, artemia, diverse alge foder i flager, almindelige flager og pellets. Jeg har også forsøgt at hænge Nori tang med min klemme på glasset.
Fisken er fuldstændig ligeglad med alt foder. Den ænser det slet ikke. Svømmer lige forbi uanset hvad.
Ingen hvide pletter, ingen tegn på stress og den svømmer fint og er ikke mere bange end forventet af en fisk.
Jeg har med vilje ikke haft hænderne i baljen, andet end at sætte den klemme på med Nori tang, netop for at give de nye fisk fred og ro.
Jeg købte samtidig 3 hunner af Pseudanthias squamipinnis og Halichoeres chrysus. De spiser fint og er meget aktive.
Én gang har jeg før oplevet en fisk som ikke ville spise. En gul Kirug som var meget svag og overdynget med hvide pletter ved ankomst. Den døde og spise ingenting de to dage den var i baljen. Alle andre har altid spist og oplevet aldrig tegn på stress eller pletter på nogen. Ikke engang de to Paracanthurus hepatus, som ellers godt kan være lidt sarte.
Det undre mig.
Er der nogle helt unikke forhold som fisken kræver, eller hvordan får man sådan en fætter til at spise?
Hvad har i af erfaringer med jeres?
Mvh Peter
Jeg købte i går en Chelmon rostratus (Pincet fisk), som virker til at være sund og raks.
Det er en slank fisk. Ikke tyk men heller ikke for tynd.
Jeg har forsøgt at fodre den med Mysis, artemia, diverse alge foder i flager, almindelige flager og pellets. Jeg har også forsøgt at hænge Nori tang med min klemme på glasset.
Fisken er fuldstændig ligeglad med alt foder. Den ænser det slet ikke. Svømmer lige forbi uanset hvad.
Ingen hvide pletter, ingen tegn på stress og den svømmer fint og er ikke mere bange end forventet af en fisk.
Jeg har med vilje ikke haft hænderne i baljen, andet end at sætte den klemme på med Nori tang, netop for at give de nye fisk fred og ro.
Jeg købte samtidig 3 hunner af Pseudanthias squamipinnis og Halichoeres chrysus. De spiser fint og er meget aktive.
Én gang har jeg før oplevet en fisk som ikke ville spise. En gul Kirug som var meget svag og overdynget med hvide pletter ved ankomst. Den døde og spise ingenting de to dage den var i baljen. Alle andre har altid spist og oplevet aldrig tegn på stress eller pletter på nogen. Ikke engang de to Paracanthurus hepatus, som ellers godt kan være lidt sarte.
Det undre mig.
Er der nogle helt unikke forhold som fisken kræver, eller hvordan får man sådan en fætter til at spise?
Hvad har i af erfaringer med jeres?
Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- KasperT
- Rev haj
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
Re: Pincet fisk som ikke spiser
Prøv at skaf noget levende mad til den. Bare her i starten.
Glem flager og pellets.
Artemia har en fin størrelse til den. Mysis er også ok.
De skal være hele og ikke hakket eller lign.
Sluk cirkulationen og foder den stille og roligt.
Glem flager og pellets.
Artemia har en fin størrelse til den. Mysis er også ok.
De skal være hele og ikke hakket eller lign.
Sluk cirkulationen og foder den stille og roligt.
- MoG
- Rev haj
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Det har været oppe en del gange før.. Så sent som i sidste uge ! Så vidt jeg husker!:-)
Jeg har både haft en som hurtigt begyndte at æde næsten det hele! Jeg har dog også haft en som ingenting spiste.. Den forsvandt pludselig!
De kan være ret så svære at få til at overleve på sigt.. Desværre!
Alternativt , så noget hakket Musling i en klemme eller noget. Så kan den nippe af det i ro og mag.
Jeg har både haft en som hurtigt begyndte at æde næsten det hele! Jeg har dog også haft en som ingenting spiste.. Den forsvandt pludselig!
De kan være ret så svære at få til at overleve på sigt.. Desværre!
Alternativt , så noget hakket Musling i en klemme eller noget. Så kan den nippe af det i ro og mag.
Morten
- Petercw
- Rev haj
- 12
En hakket musling? Den må du lige forklare lidt nærmereMoG skrev: Alternativt , så noget hakket Musling i en klemme eller noget. Så kan den nippe af det i ro og mag.

Mit indtryk da jeg købte den, var ellers at det er en super nem fisk. Der har jeg da begået en fejl.
Hvor får man levende foder i vestjylland? Vi har sgu ikke meget at gøre godt med her i området, hehe!
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- 13
Nok hakket muslingekød i sådan et net/clips her .. http://www.reeffarmer.dk/diverse/foder- ... d-net.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Nogen gnider også noget foder ind i en svamp, som den så kan nippe i.. Men prøv evt den med clipsen! Formålet er, at de andre fisk ikke kan nå, og at den derfor kan spise stille og roligt..
Morten
- Petercw
- Rev haj
- 12
Ahh jamen det er slet ikke et problem, at de andre er for hurtige og napper det fra den.
Jeg har forsøgt med store mængder foder, så der er masser af foder i baljen 10-15 minutter, men selvom der er 20 stykker artemia, mysis eller andet lige for næsen af den svømmer den bare stille og roligt uden om eller er helt stille med alt foder omkring sig. Den ænser det slet ikke.
Men hakket muslingekød, er det ikke et værre svineri?
Hvad er det i øvrigt for noget muslingekød? har aldrig prøvet at fodre med den slags før
Pincet fisk er måske per definition slet ikke interesseret i tang eller alger, så som det Nori tang jeg har hængt op?
Jeg har forsøgt med store mængder foder, så der er masser af foder i baljen 10-15 minutter, men selvom der er 20 stykker artemia, mysis eller andet lige for næsen af den svømmer den bare stille og roligt uden om eller er helt stille med alt foder omkring sig. Den ænser det slet ikke.
Men hakket muslingekød, er det ikke et værre svineri?
Hvad er det i øvrigt for noget muslingekød? har aldrig prøvet at fodre med den slags før

Pincet fisk er måske per definition slet ikke interesseret i tang eller alger, så som det Nori tang jeg har hængt op?
- MoG
- Rev haj
- 13
Mener ikke at de overhovedet er interesseret i tang eller noget! De nipper fra stenene, glasroser, og ellers kan de tilvænnes frost/flage.
Nu skal du jo heller ikke smide 1 kilo musling i af gangen!
et lille stykke musling som du sætter ind i nettet (link), så kan du lægge det på sten eller rude så den kan nippe...
Nu skal du jo heller ikke smide 1 kilo musling i af gangen!

Morten
- Petercw
- Rev haj
- 12
Alright, men hvad for noget musling?MoG skrev:Mener ikke at de overhovedet er interesseret i tang eller noget! De nipper fra stenene, glasroser, og ellers kan de tilvænnes frost/flage.
Nu skal du jo heller ikke smide 1 kilo musling i af gangen!et lille stykke musling som du sætter ind i nettet (link), så kan du lægge det på sten eller rude så den kan nippe...
Hvor får man sådan noget?
Jeg har aldrig fodret med musling før.

- MoG
- Rev haj
- 13
Sorry!
Køb nogle blåmusling i den lokale.. De SKAL koges så vidt jeg husker ... Kan være der er nogen der lige kan lige kan byde ind.. Bare for at være sikker!:-) det er jo ikke anderledes end hvis man køber noget blandet seafood , som man så laver hj.lavet foder af.
Køb nogle blåmusling i den lokale.. De SKAL koges så vidt jeg husker ... Kan være der er nogen der lige kan lige kan byde ind.. Bare for at være sikker!:-) det er jo ikke anderledes end hvis man køber noget blandet seafood , som man så laver hj.lavet foder af.
Morten
- kodyl
- Naso kirurg
- 13
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2017
Der ligger en del videoer på youtube om at fodre netop den her fisk. Måske de kunne være noget? fx " onclick="window.open(this.href);return false;
- Petercw
- Rev haj
- 12
Ahh okay, mange tak.
Mon den er god til at fange / spise pods?
Der er overdrevet mange pods om natten, så hvis den kan spise dem, så må den jo bare spise om natten, indtil den er vænnet til frost / flage foder.
Mon den er god til at fange / spise pods?
Der er overdrevet mange pods om natten, så hvis den kan spise dem, så må den jo bare spise om natten, indtil den er vænnet til frost / flage foder.
- Petercw
- Rev haj
- 12
Lækkert, det var mange gode videoerkodyl skrev:Der ligger en del videoer på youtube om at fodre netop den her fisk. Måske de kunne være noget? fx " onclick="window.open(this.href);return false;

Nogle af dem spiser da fint med frost, men nogle af dem vil åbenbart kun have muslinger smasket ind i sten.
Det bliver anderledes mht fodring, hehe

-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions: 347
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Du har købt en af de allersværeste fisk - desværre. Det er godt at have en fiskebog med ud at handle. Den tåler slet ikke sammenligning med en paletkirurg i sværhedsgrad.
Jeg vil med 95 % sikkerhed sige at den er død om 4 uger og du har fyret en masse næring i baljen og en ærgrelse rigere.
Jeg vil med 95 % sikkerhed sige at den er død om 4 uger og du har fyret en masse næring i baljen og en ærgrelse rigere.
SPS : Stability provides succes
- AndersBoerglum
- Rev haj
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
En god ide er at spørge om du må se den spise inden køb. Det er der ikke noget forkert ved.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders Børglum Christensen.
- joekill
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
+ 1nielsk skrev:Du har købt en af de allersværeste fisk - desværre. Det er godt at have en fiskebog med ud at handle. Den tåler slet ikke sammenligning med en paletkirurg i sværhedsgrad.
Du skriver selv problemet: "de andre fisk spiser det hele ... "
Den trives dårligt hvis den bliver plumbet ned sammen med alt for hurtige og stressende fisk som store kirurger, kejserer, gylter olign. Den kan få stress og nægte at æde.
Den bør tilbydes levende mysis i starten, hvis den ikke er tilvænt allerede til frostfoder. Det kan du selv fange ved havne, moler og strand.
Den er slet ikke kræsen når den først er i gang, men alger/nori/tørfoder er slet ikke mad for den.
Tjekkede du med fiskehandleren hvad han har givet den at æde, - så du fisken æde i butikken ??

- Petercw
- Rev haj
- 12
Kan jeg bruge nogle af de "blå-muslinger" som vi selv har herhjemme ved vandet, eller nogle andre muslinger (FRISKE) som jeg selv finder ved vadehavet?
Jeg har ledt i nogle lokale butikker og jeg kan ikke finde muslinger, andet end noget på dåse og det ville jeg ikke engang selv spise
Jeg har ledt i nogle lokale butikker og jeg kan ikke finde muslinger, andet end noget på dåse og det ville jeg ikke engang selv spise

- KasperT
- Rev haj
- 12
Jeg ville hellere sætte mine penge på artemia hvis jeg var dig.
Jeg har haft to og mine gad ikke muslinger men artemia var altid et hit.
Du kan selfølgelig være heldig, men tvivler på den vil ha musling hvis den ikke engang gider tage artemia.
Jeg har haft to og mine gad ikke muslinger men artemia var altid et hit.
Du kan selfølgelig være heldig, men tvivler på den vil ha musling hvis den ikke engang gider tage artemia.
- Petercw
- Rev haj
- 12
Jamen jeg har prøvet at fodre med artemia mange gange.
Den ignorere det 100%
Kigger ikke engang på det, selvom det er lige foran næsen på den.
Skal det være levende? Hvis det skal, hvor får man så levende artemia henne?
Den ignorere det 100%
Kigger ikke engang på det, selvom det er lige foran næsen på den.
Skal det være levende? Hvis det skal, hvor får man så levende artemia henne?
- Petercw
- Rev haj
- 12
Måske, men det vil jeg ikke bøvle med. Skal ikke til at avle og alt muligt.
Spiser de ikke fint pods om natten?
Den piller i alle sten, glas, kroge og hjørner.
Mon den får lidt føde af det naturlige og store tilstedeværelse af pods?
Spiser de ikke fint pods om natten?
Den piller i alle sten, glas, kroge og hjørner.
Mon den får lidt føde af det naturlige og store tilstedeværelse af pods?
- KasperT
- Rev haj
- 12
Den første jeg havde spiste alt muligt. Orm, pods, slange søstjerner, rørorm, glasroser mm.
Den jeg har nu er totalt doven, den spiser næsten kun det jeg giver den og nipper kun lidt efter pods mm.
Den jeg har nu er totalt doven, den spiser næsten kun det jeg giver den og nipper kun lidt efter pods mm.
- Petercw
- Rev haj
- 12
Fodre du med sprøjte lige foran næsen på den?
- KasperT
- Rev haj
- 12
Tager det bare mellem fingrene og lader det flyde lige så stille ned til den i det tempo den kan nå at spise det.
Med tiden kommer den op og tager det mellem dine fingre af sig selv.
Hyggelig lille selskabsfisk
Med tiden kommer den op og tager det mellem dine fingre af sig selv.
Hyggelig lille selskabsfisk

- TOSTRA
- Rev haj
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2013
Jeg laver artemia ved at hælde 1-1,5 cm vand i en beholder, og så 10 g. salt pr. 0,5 liter vand. Og så bare æggene i, og 2 dage efter er de klækket. 2 dage efter det er de så døde igen, men man kan jo bare bruge dem inden da...
Du kan nok også gøre det i gammelt vand fra vandskifte eller akvarievand, så du bare kan hælde dem i akvariet. Jeg tager og spøjter dem ud i et tefilter, og når vandet så er væk, hælder jeg enten ferskvand i, så de kan følge med vandpåfyldningen eller akvarievand, og så suger jeg dem op og fodrer.
Det kan lyde kompliceret, men det er faktisk utrolig simpelt
Du kan nok også gøre det i gammelt vand fra vandskifte eller akvarievand, så du bare kan hælde dem i akvariet. Jeg tager og spøjter dem ud i et tefilter, og når vandet så er væk, hælder jeg enten ferskvand i, så de kan følge med vandpåfyldningen eller akvarievand, og så suger jeg dem op og fodrer.
Det kan lyde kompliceret, men det er faktisk utrolig simpelt

-
- Dværg kejser
- 13
- Postnummer: 2400 København NV
- Geografisk sted: København NV
hej Peter,
Har selv købt en lille pincet for 3-4 uger siden og har prøvet det hele - bortset fra den med svampen der er gnedet ind i frost - da jeg er lidt bange for om det vil forurene for meget.
Den med levende og bare drysse ned holder ikke ved mig, da mine 6 pseudanthias Squamipinnis og min palet, når at æde alt inden pincetten når at overveje at spise noget.
Havde fra starten held med at min gik ind i fiskefælden, hvor jeg kunne fodre den uden forstyrrelse fra de andre og med et lille stykke luftrør stoppet med foder og frosset ( sidst nævnte har palletten dog luret og lært nærmest at suge hele stykket ud ).
I dag fodrer jeg min ( primært med mysis ) gennem 15 cm langt luftrør der er sat på en pipette - så er det let at regulere, hvor meget der kommer ud af gangen og lettere at sørge for, at den "kun" er pincetten der får det.
Håber det lykkes for dig - ingen tvivl om, at det ikke er den nemmeste fisk og slet ikke, hvis der er andre madglade i baljen
Har selv købt en lille pincet for 3-4 uger siden og har prøvet det hele - bortset fra den med svampen der er gnedet ind i frost - da jeg er lidt bange for om det vil forurene for meget.
Den med levende og bare drysse ned holder ikke ved mig, da mine 6 pseudanthias Squamipinnis og min palet, når at æde alt inden pincetten når at overveje at spise noget.
Havde fra starten held med at min gik ind i fiskefælden, hvor jeg kunne fodre den uden forstyrrelse fra de andre og med et lille stykke luftrør stoppet med foder og frosset ( sidst nævnte har palletten dog luret og lært nærmest at suge hele stykket ud ).
I dag fodrer jeg min ( primært med mysis ) gennem 15 cm langt luftrør der er sat på en pipette - så er det let at regulere, hvor meget der kommer ud af gangen og lettere at sørge for, at den "kun" er pincetten der får det.
Håber det lykkes for dig - ingen tvivl om, at det ikke er den nemmeste fisk og slet ikke, hvis der er andre madglade i baljen

Opstart (igen igen :-)pinse 2017: 460L Decocean ( L110 D70 H60 ), Pacific Sun Hyperion R2 , ATI Power Cone 200I, Maxspect Gyre 150, skimz returpumpe, Deltec osmolator.
- Petercw
- Rev haj
- 12
Ahh okay, den med fiske fælden havde jeg ikke tænkt på.
Det kunne være at det er en meget god idé
Tak for tippet.
Det kunne være at det er en meget god idé

Tak for tippet.