For/Imod Balling vs Kalkreaktor ?
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Re: For/Imod Balling vs Kalkreaktor ?
Lige et teknisk spørgsmål her midt i alt det religiøse. Hvad stiler I imod af Kh i udgangsvandet fra jeres kalkreaktor.
Jeg bruger selv en xxl kalkreaktor på 5. år og supplerer op med ballingsalte når der kommer underskud. Men har lige i denne måned investeret i en pH controller og luret at min indstilling giver en pH på 6,7. Så har endnu ikke fået indkøbt en magnetventil da det jo åbenbart kørte fint uden.
Bruger også selv et miks af grovt grus fra Mruztek og Arm blandet med grotech magnesium.
Jeg bruger selv en xxl kalkreaktor på 5. år og supplerer op med ballingsalte når der kommer underskud. Men har lige i denne måned investeret i en pH controller og luret at min indstilling giver en pH på 6,7. Så har endnu ikke fået indkøbt en magnetventil da det jo åbenbart kørte fint uden.
Bruger også selv et miks af grovt grus fra Mruztek og Arm blandet med grotech magnesium.
SPS : Stability provides succes
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Da mit 1100 liters var i fuldsving, havde jeg ikke nogen magnetventil.
Var i samme situation som JJ fortalte at han var, magnetventilen stod alligevel åben hele tiden, så hvorfor have en på.
Var i samme situation som JJ fortalte at han var, magnetventilen stod alligevel åben hele tiden, så hvorfor have en på.
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2012
Undskyld nu er jeg HELT lost...kanstrup skrev:For mit vedkommende har kalkreaktor frem for balling tjent sig selv ind i løbet af et par måneder. Og der skal bare være arm medie og co2 så køre det. Og koster en tredje del af hvad jeg gav for balling (når der ellers ikke var udsolgt). Og hos mig spiller økonomien en STOR rolle i de beslutninger jeg tager med mit akvarie.
Hvordan kan det have tjent sig selv ind på et par måneder?
Du kan nemt få 5kg Natriumhydrogen carbonat til 100kr og 5 kg Calciumchlorid-Dihydrat til 130.-
Hvordan kan det i løbet af et par måneder være billigere med kalk reaktor, med mindre du har fået alt udstyr til 300.- kr?
Du bruger måske diamant støv i din Balling?

Økonomi spiller også en stor rolle for mit vedkommende, så hvis nogen kan skaffe mig et fuldt setup til den pris, så er jeg sgu frisk

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Med fare for at Peder bliver stødt.nielsk skrev:Lige et teknisk spørgsmål her midt i alt det religiøse. Hvad stiler I imod af Kh i udgangsvandet fra jeres kalkreaktor.
28 - 30
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Kan i nu være søde ved hinanden vennercrazy seahorse skrev: Med fare for at Peder bliver stødt.
28 - 30
Erik

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Nåh så fik jeg lige målt en Kh på 36 i udgangsvandet - det er jeg nok tilfreds med. Jeg tilsætter jo også 20 liter kalkwasser i døgnet. Det giver tilsammen en Kh på 11,5 i mine 3000 L brutto vandindhold
SPS : Stability provides succes
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
jeg har altid brugt kalkreaktor, og har aldrig brugt balling metoden,
så derfor ved jeg ikke hvad der er bedst, men er selv tilfreds med min reaktor og det resultat det gir i akv. Jeg har hverken ph controller eller magnetventil tilsluttet reaktoren, den drypper bare derudaf, og så tæller jeg bobler en gang i mellem.
så derfor ved jeg ikke hvad der er bedst, men er selv tilfreds med min reaktor og det resultat det gir i akv. Jeg har hverken ph controller eller magnetventil tilsluttet reaktoren, den drypper bare derudaf, og så tæller jeg bobler en gang i mellem.

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2002
- Geografisk sted: Vestsjælland
Jeg kørte med Balling fra Carsten af som var billigt den første gang jeg hentede/startede op på det. Og efterfølgende så kostede det 600kr HVER gang jeg hentede plus ca 200kr i transport. Og det gjorde jeg en gang om måneden. Og min Grotech Reaktor den købte jeg brugt for 1200kr af en der hed mark fra Jylland og der var både co2 og arm medie med. Så kan du jo lige prøve at finde en lomme regner frem og så regne på det igen. Jeg får 800x2 til mere end 1200kr.!Petercw skrev:Undskyld nu er jeg HELT lost...kanstrup skrev:For mit vedkommende har kalkreaktor frem for balling tjent sig selv ind i løbet af et par måneder. Og der skal bare være arm medie og co2 så køre det. Og koster en tredje del af hvad jeg gav for balling (når der ellers ikke var udsolgt). Og hos mig spiller økonomien en STOR rolle i de beslutninger jeg tager med mit akvarie.
Hvordan kan det have tjent sig selv ind på et par måneder?
Du kan nemt få 5kg Natriumhydrogen carbonat til 100kr og 5 kg Calciumchlorid-Dihydrat til 130.-
Hvordan kan det i løbet af et par måneder være billigere med kalk reaktor, med mindre du har fået alt udstyr til 300.- kr?
Du bruger måske diamant støv i din Balling?![]()
Økonomi spiller også en stor rolle for mit vedkommende, så hvis nogen kan skaffe mig et fuldt setup til den pris, så er jeg sgu frisk

- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Geografisk sted: vejle
Kanstrup.. Enig, men de fleste kører med Balling som man selv blander, og det koster LANGT fra det som Decocean sælger sit for.
Fatter simpelthen ikke at folk ikke selv blander, istedet for at købe extremt dyrt opblandet Balling hos fx Decocean...
Skal man køre Balling, så køber man Ex ved Aquafair og kan købe de forskellige ting let og billigt.
Fatter simpelthen ikke at folk ikke selv blander, istedet for at købe extremt dyrt opblandet Balling hos fx Decocean...
Skal man køre Balling, så køber man Ex ved Aquafair og kan købe de forskellige ting let og billigt.
***** ApFolmer@hotmail.com *****
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
apfolmer skrev:Kanstrup.. Enig, men de fleste kører med Balling som man selv blander, og det koster LANGT fra det som Decocean sælger sit for.
Ja det er rigtigt det vil altid være billigere at lave ting selv.
Jeg vidste bare ik dengang at det var simpelt at blande det selv. Men hvorfor købe hos aqua fair når man kan få det hos reeffarmer og flere andre danske forhandlere?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvor meget brugte du om måneden??kanstrup skrev:
Og efterfølgende så kostede det 600kr HVER gang jeg hentede plus ca 200kr i transport. Og det gjorde jeg en gang om måneden.
3 stk 5 liters dunke koster "næsten" det samme som 3x25 liter
Og du har heller ikke indregnet prisen på co2, det er steget pænt i pris det sidste stykke tid
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
......
...
...
Senest rettet af apfolmer tirs 24. sep 2013 09:07, rettet i alt 1 gang.
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
kanstrup skrev:apfolmer skrev:Kanstrup.. Enig, men de fleste kører med Balling som man selv blander, og det koster LANGT fra det som Decocean sælger sit for.
Ja det er rigtigt det vil altid være billigere at lave ting selv.
Jeg vidste bare ik dengang at det var simpelt at blande det selv. Men hvorfor købe hos aqua fair når man kan få det hos reeffarmer og flere andre danske forhandlere?
Af "politiske" og personlige årsager køber jeg ved Aquafair.
Her får man ligeledes en god behandling...
Det skal vi ikke dybere ind på, så får vi bare en gnaven forhandler

Ligeledes er det ofte billigere at få en pakke fra Tyskland end fra nabobyen i Danmark...
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg blander også mit Balling selv i 10 liters dunke.
Nu overvejer jeg at blande det i mine 25 liters dunke, så er arbejdet meget lettere.
Det som vi blander selv er der jo noget "trace elements" i fra aquafair (i hvert fald det som jeg bruger)
Nu skal jeg ikke tage parti med nogen her, men mht det Balling Carsten sælger fra Decocean, så har han jo mange flere sporestoffer i sit Balling, end der er i det som vi blander selv.
jeg spurgte ham tidligere ad hvad forskellen på hans Balling er, kontra det han selv laver.
Han forklarede hvad han brugte i sit Balling og det var meget større mængder sporestoffer, end vi bruger i vores. Så koster det jo lidt mere. Plus han skal bruge tid og emballage (og osmosevand) på det.
- Manden skal jo leve af at sælge til os akvarister
Det er jo til enhver tid op til den enkelte hvordan han vil gøre tingene med sin balje, ligeledes hvor han køber det.
Men jeg synes der køre lidt "heads" mod Decocean. Det bryder jeg mig ikke om.
Køb tingene eller lad være
Jeg synes i øvrigt det er rigtig spændende at høre om jeres erfaringer med reaktor.
Det er helt sikkert noget, som jeg har haft oppe i mine overvejelser
Nu overvejer jeg at blande det i mine 25 liters dunke, så er arbejdet meget lettere.
Det som vi blander selv er der jo noget "trace elements" i fra aquafair (i hvert fald det som jeg bruger)
Nu skal jeg ikke tage parti med nogen her, men mht det Balling Carsten sælger fra Decocean, så har han jo mange flere sporestoffer i sit Balling, end der er i det som vi blander selv.
jeg spurgte ham tidligere ad hvad forskellen på hans Balling er, kontra det han selv laver.
Han forklarede hvad han brugte i sit Balling og det var meget større mængder sporestoffer, end vi bruger i vores. Så koster det jo lidt mere. Plus han skal bruge tid og emballage (og osmosevand) på det.
- Manden skal jo leve af at sælge til os akvarister

Det er jo til enhver tid op til den enkelte hvordan han vil gøre tingene med sin balje, ligeledes hvor han køber det.

Jeg synes i øvrigt det er rigtig spændende at høre om jeres erfaringer med reaktor.

-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4640 Fakse
- Geografisk sted: Faxe
Jeg køre lige nu med Carsten Balling og er godt tilfreds
Jeg har dog købt en kalkreaktor da jeg syntes det skulle prøves den er bar ikke sat til i nu
Jeg har dog købt en kalkreaktor da jeg syntes det skulle prøves den er bar ikke sat til i nu
Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
- gnizten
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2011
Helt Korrekt, læs overskriften på tråden, der står ikke "for/imod Carstens Balling... Den syntes jeg folk skulle tage med ham selv inde i butikken hvis de da ellers har nosser til det. Men skal vi endelig ind på dette, så har jeg kun haft positive erfaringer med Carstens produkter, og som nævnt tidligere, skiftede jeg som udgangspunkt af ren nysgerrighed for selve teknikken, og fordi jeg mente at det ville være billigere på sigt. Om jeg kunne gøre det billigere ved at blande selv ved jeg ikke, men jeg gad ikke at stå og lege den lille kemiker, så hvis ikke reaktoren havde opfyldt mine behov, så var jeg helt klart gået tilbage på Carstens udemærkede væsker...Petercw skrev:Jeg blander også mit Balling selv i 10 liters dunke.
- Manden skal jo leve af at sælge til os akvarister![]()
Mange hilsener
Tom.
Tom.
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Jeg har altid kørt med balling og aldrig en kalkreaktor. I starten blandede jeg selv, men er sku for doven, så nu kører jeg med det fra Decocean. Jeg har 3 25 liters af hans blandinger i kælderen, som jeg genopfylder fra, og det holder et godt stykke tid + at Carsten faktisk levere det hos mig uden ekstra beregning, det er sku service. Jeg har ikke bil og det bliver sku lidt for tung at skulle slæbe 75 kg fra Karlslunde til Ørestaden.
I øvrigt så er der jo også en del omkostninger ved en kalkreaktor. Strøm til pumpe på en reaktor + larm fra pumpen. En pH probe som skal kalibreres ofte og skiftes hver 2. år eller oftere, og det medie en kalkreaktor bruger koster jo også lidt. En Co2 flaske som skal genopfyldes og trykprøves en gang i mellem. Men har man et stor akvarium er det helt sikkert billigere med en kalkreaktor. Men det kan man jo regne på.
Men efter at jeg skiftede til Carstens blandinger fik jeg nu også noget mere farve på mine koraller. Og Carsten nye Ca væske er sku rimelig drøj. Jeg måtte justerer min ned fra 120 ml til 90 ml efter at jeg skiftede i sommers.
Men uden at jeg ved en helt masse om kalk reaktor så tror jeg at man kan sige at, balling er for de mindre akvarier som 90 % herinde har, og kalkreaktor er for de helt store akvarier. Håber ikke at jeg pisser nogen af
Balling kan jo også tilsættes manuelt til nano akvarier osv.
I øvrigt så er der jo også en del omkostninger ved en kalkreaktor. Strøm til pumpe på en reaktor + larm fra pumpen. En pH probe som skal kalibreres ofte og skiftes hver 2. år eller oftere, og det medie en kalkreaktor bruger koster jo også lidt. En Co2 flaske som skal genopfyldes og trykprøves en gang i mellem. Men har man et stor akvarium er det helt sikkert billigere med en kalkreaktor. Men det kan man jo regne på.
Men efter at jeg skiftede til Carstens blandinger fik jeg nu også noget mere farve på mine koraller. Og Carsten nye Ca væske er sku rimelig drøj. Jeg måtte justerer min ned fra 120 ml til 90 ml efter at jeg skiftede i sommers.
Men uden at jeg ved en helt masse om kalk reaktor så tror jeg at man kan sige at, balling er for de mindre akvarier som 90 % herinde har, og kalkreaktor er for de helt store akvarier. Håber ikke at jeg pisser nogen af

Balling kan jo også tilsættes manuelt til nano akvarier osv.
Senest rettet af Kasper j. tirs 24. sep 2013 13:31, rettet i alt 1 gang.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Bare som info:Kasper j. skrev: I øvrigt så er der jo også en del omkostninger ved en kalkreaktor. Strøm til pumpe på en reaktor + larm fra pumpen. En pH probe som skal kalibreres ofte og skiftes hver 2. år eller oftere, og det medie en kalkreaktor bruger koster jo også lidt. En Co2 flaske som jeg genopfyldes og trykprøves en gang i mellem. Men har man et stor akvarium er det helt sikkert billigere med en kalkreaktor. Men det kan man jo regne på.
co2 flaske = 350kr for at få den fyldt.. med mindre du har et sindsygt højt forbrug, holder den let et år eller 1½ år..
arm medie 180kr for 3kg.. med mindre du har et stort forbrug, så holder den ihvertifalde ½ år.. og nok nærmere et år.
tryk prøvningen af co2 flaske, osv er ikke noget du skal sørge for, hvis du har en ombytter flaske...
strømmen til pumpen er næppe det der vælter budgettet, kontra en doserings maskine skal også have strøm...
ph problem, hvis man køre med det behøver ikke blive kalibereret konstant, på mit sidste system, havde min kørt over 2 år uden kalibrering.. da det jo er lige meget om den måler nøjagtig, bare den er stabil. så om den virkelige ph i reactoren er 6.52 eller 6.62 betyder intet.. bare den måler stabilt.
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Geografisk sted: Hobro
+1StarF skrev:Bare som info:Kasper j. skrev: I øvrigt så er der jo også en del omkostninger ved en kalkreaktor. Strøm til pumpe på en reaktor + larm fra pumpen. En pH probe som skal kalibreres ofte og skiftes hver 2. år eller oftere, og det medie en kalkreaktor bruger koster jo også lidt. En Co2 flaske som jeg genopfyldes og trykprøves en gang i mellem. Men har man et stor akvarium er det helt sikkert billigere med en kalkreaktor. Men det kan man jo regne på.
co2 flaske = 350kr for at få den fyldt.. med mindre du har et sindsygt højt forbrug, holder den let et år eller 1½ år..
arm medie 180kr for 3kg.. med mindre du har et stort forbrug, så holder den ihvertifalde ½ år.. og nok nærmere et år.
tryk prøvningen af co2 flaske, osv er ikke noget du skal sørge for, hvis du har en ombytter flaske...
strømmen til pumpen er næppe det der vælter budgettet, kontra en doserings maskine skal også have strøm...
ph problem, hvis man køre med det behøver ikke blive kalibereret konstant, på mit sidste system, havde min kørt over 2 år uden kalibrering.. da det jo er lige meget om den måler nøjagtig, bare den er stabil. så om den virkelige ph i reactoren er 6.52 eller 6.62 betyder intet.. bare den måler stabilt.
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Okay, jeg ved jo ikke ret meget om kalkreaktorer,
men det er da ret billigt. Hvor tit tester du så ? Og er det bare vandet fra reaktoren som testes for KH og hvad skal den ligge på ?
Men jeg mener at jeg giver 200 kr. for 25 liters balling væske hos Decocean. Når jeg bytter dunk. Og jeg bruger næsten ingen magnesium sjovt nok, på trods af at jeg har en del montipora. Men jeg bruger 90 ml ca og 90 ml KH. Så mine udgifter til væsker (ca +KH) er cirka 530 kr om året. Jeg tilsætter 30 ml Mg så der er måske 75 kr. om året. Men det kan jo være at mg forbruget stiger. Men som jeg ser det koster det vel cirka det samme. Indkøb af udstyr er vel også cirka samme pris + - .
Men på et tidspunkt flytter jeg nok tilbage til det Nordjyske og når det sker lukker jeg det nuværende helt ned og sælger det meste fra, og så starter jeg nok et 500 liters op på et tidspunkt. Så bliver det nok med kalkreaktor.

Men jeg mener at jeg giver 200 kr. for 25 liters balling væske hos Decocean. Når jeg bytter dunk. Og jeg bruger næsten ingen magnesium sjovt nok, på trods af at jeg har en del montipora. Men jeg bruger 90 ml ca og 90 ml KH. Så mine udgifter til væsker (ca +KH) er cirka 530 kr om året. Jeg tilsætter 30 ml Mg så der er måske 75 kr. om året. Men det kan jo være at mg forbruget stiger. Men som jeg ser det koster det vel cirka det samme. Indkøb af udstyr er vel også cirka samme pris + - .
Men på et tidspunkt flytter jeg nok tilbage til det Nordjyske og når det sker lukker jeg det nuværende helt ned og sælger det meste fra, og så starter jeg nok et 500 liters op på et tidspunkt. Så bliver det nok med kalkreaktor.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Starf:
Ja lige præcis. Co2 og arm medie koster jo ikke særlig meget i forhold til balling (medmindre man blander selv).
Carsten :
sidst jeg købte balling, der kostede 3x5liter 600kr og 3x25 liter kostede 1200 eller 1500kr. Så nej det koster laaangt fra "næsten" det samme i min verden.
Petercw :
Jeg kan godt se at det virker som om der bliver kørt hetz på Carsten for hans Balling, hvis nu alle forhandlere tilbød færdig blandet balling ligesom Carsten gør, men at det altid kun var Carstens balling der blev kommenteret på og "valgt fra" så JA så ville man ku kalde det hetz. Men nu ligger landet bare sådan at Carsten er lands kendt for hans berømte balling som han blander og sælger, FORDI at han er den eneste der tilbyder denne service så folk slipper for at blande selv. Så hetz kan man nu ikke kalde det, jeg ville mere beskrive det som omtale, og der er da mange herinde inklusive mig selv, som har hørt om hans balling i såkaldte "hetz/omtale" her på forum, og så selv er hoppet med på vognen. Sååå jeg tror nu Carsten er helt tilfreds med at hans initiativ/produkt er så populært at det konstant bliver omtalt herinde.!?
Ja lige præcis. Co2 og arm medie koster jo ikke særlig meget i forhold til balling (medmindre man blander selv).
Carsten :
sidst jeg købte balling, der kostede 3x5liter 600kr og 3x25 liter kostede 1200 eller 1500kr. Så nej det koster laaangt fra "næsten" det samme i min verden.
Petercw :
Jeg kan godt se at det virker som om der bliver kørt hetz på Carsten for hans Balling, hvis nu alle forhandlere tilbød færdig blandet balling ligesom Carsten gør, men at det altid kun var Carstens balling der blev kommenteret på og "valgt fra" så JA så ville man ku kalde det hetz. Men nu ligger landet bare sådan at Carsten er lands kendt for hans berømte balling som han blander og sælger, FORDI at han er den eneste der tilbyder denne service så folk slipper for at blande selv. Så hetz kan man nu ikke kalde det, jeg ville mere beskrive det som omtale, og der er da mange herinde inklusive mig selv, som har hørt om hans balling i såkaldte "hetz/omtale" her på forum, og så selv er hoppet med på vognen. Sååå jeg tror nu Carsten er helt tilfreds med at hans initiativ/produkt er så populært at det konstant bliver omtalt herinde.!?

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg måler ikke udgangs vandet, jeg måler bare khén i mit akvarie...Kasper j. skrev:Okay, jeg ved jo ikke ret meget om kalkreaktorer,men det er da ret billigt. Hvor tit tester du så ? Og er det bare vandet fra reaktoren som testes for KH og hvad skal den ligge på ?
falder kh, sænk ph i min kalkreactor, stiger kh, så hæv ph i min kalk reactor..
når så min kh er stabil, måler jeg de andre værdier.. ca/mg buffer dem så de passer.. så vil værdierne typisk følge ganske fint af, uden mere måling.. jeg måler min kh engang om ugen nu, men jeg røre ikke rigtig på indstillingerne, jeg måler blot for at være sikker...
Da jeg kørte balling, og det var på mit store system for 5 år siden brugte jeg 5l på 11 dage.. da jeg gik over til kalk reactor, holdte co2 flasken 1½ år, og tror jeg brugte 1½-2 bøtter armmedie i den tid... så ikke alene var det mindre arbejde, men det var også langt billigere...
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Nu i er mange som taler om hvor billigt det er at drive sådan en kalk reaktor.
Hvad koster det så at sætte op og starte med det?
Indkøb af alt udstyr osv... Med tanke for at vi vil have kvalitet og ikke noget billigt bras som går i stykker.
Kan man komme godt afsted for 1500-2000 kr inkl alt udstyr, medie, CO2, flasker og det hele..? Hvis det er kvalitets udstyr. Nyt eller brugt?
Hvad har i brugt når i lægger alle udgifter sammen på at starte op? Realistisk set
Jeg kan sagtens selv søge på priser, men jeg aner intet om udstyret dertil. Hvad der er godt og hvad der er skidt. Derfor jeg spørger lidt mere konkret.
Indkøb af alt udstyr osv... Med tanke for at vi vil have kvalitet og ikke noget billigt bras som går i stykker.
Kan man komme godt afsted for 1500-2000 kr inkl alt udstyr, medie, CO2, flasker og det hele..? Hvis det er kvalitets udstyr. Nyt eller brugt?
Hvad har i brugt når i lægger alle udgifter sammen på at starte op? Realistisk set

Jeg kan sagtens selv søge på priser, men jeg aner intet om udstyret dertil. Hvad der er godt og hvad der er skidt. Derfor jeg spørger lidt mere konkret.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Der er ingen der har lagt skjul på at det er dyrer at starte op med.Petercw skrev:Nu i er mange som taler om hvor billigt det er at drive sådan en kalk reaktor.
co2 6kg flaske 2200kr.. hvis du ikke har en i forvejen.. eller finder en brugt/tom
kalk reactor 2000-2500kr
skal der extra lir på så:
magnet ventil 300kr
ph controler 1000kr
hvis den ikke kan side på returen så evt:
føde pumpe 500-1000kr (alt efter om man tager en billig aquamedic sp1000 eller iks vario blue)
en kvalitets doserings maskine koster vel ca 1800kr ?
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Jeg købte en brugt Grotech hvor der både var arm medie og co2 med til og jeg gav 1200kr. En magnet ventil fik jeg ligeledes brugt for 100kr. Ph probe Iks computer osv havde jeg i forvejen. Men ja opstarts mæssigt er det dyere med reaktor end balling. Men du spare så i det lange løb. Fuldstændig ligesom når man køber bil, en diesel bil er dyere i indkøb men billigere i drift i det lange løb. Det er ihvertfald tilfældet for mig. Og hvis man så har et lille akvarie eller kort vej til arbejde, så kan det nok ik svare sig at indvestere dyrt.Petercw skrev:Nu i er mange som taler om hvor billigt det er at drive sådan en kalk reaktor.
Jeg elsker at sammenligne med biler.! Hehe

- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
-->kanstrup
Det var da nogle helt vilde priser ! 3 x 25 koster 900 kr. i første omgang men der er 100 kr. pant på dunken og en bytter koster 200 kr. + at de fleste ikke bruger ret meget mg eller lige frem springer det over fordi de får deres forbrug dækket ind via vandskifte.
StarF hvor stort akvarium har du nu ?
Det var da nogle helt vilde priser ! 3 x 25 koster 900 kr. i første omgang men der er 100 kr. pant på dunken og en bytter koster 200 kr. + at de fleste ikke bruger ret meget mg eller lige frem springer det over fordi de får deres forbrug dækket ind via vandskifte.

- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Okay det var alligevel overraskende, at det er SÅ dyrt at starte op med (i forhold til mine egne forventninger)
Jeg kan få Balling til de næste 200 år for små 7.000.- kr.
Jeg tror bare at jeg pakker min "tanke om kalk reaktor" ned i en papkasse og stiller den i kælderen
Jeg kan få Balling til de næste 200 år for små 7.000.- kr.
Jeg tror bare at jeg pakker min "tanke om kalk reaktor" ned i en papkasse og stiller den i kælderen

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
Det var så nogle andre priser jeg fik oplyst den dag jeg stod og skulle købe hvor han ikke havde flere 5liters, nu du siger det så kan jeg godt huske at de 300kr af prisen var "pant" og at det så var 300kr billigere næste gang hvis jeg gik over til 25liters dunke. Men en ting er helt sikkert, en ombytter på 25liter kostede mere end 200kr! om det så var 400 hvor de 100 var pant kan jeg ik helt huske?Kasper j. skrev:-->kanstrup
Men nu kan jeg også lige så godt sige det, med fare for at lyde som om jeg køre hetz! Dette her er bestemt også en af årsagerne til at jeg ville prøve mig med en reaktor. Jeg har oplevet flere gange nu, hvordan der åbenlyst er forskel på folk og "deres" priser. Har stået lige bag ved en i køen som fik balling til under det halve af hvad jeg skulle betale. Og jeg skulle give de sædvanlige 200kr for 5liter. De allerførste 3dunke jeg købte var de billigste.! der fik jeg 3x5liter balling inkl de 3 test sæt til balling for 500kr, ved ikke om han var i sit gavmilde hjørne den dag? Men jeg ved at jeg fik et chok måneden efter da jeg skulle ind og hente 3 dunke mere hvorden medbragte 500kr ikke engang var nok til de 3dunke alene! Jeg syntes det er iorden at give rabat, men jeg tror der er stor forskel på priserne alt efter hvad han syntes om den enkelte person? Og det bryder jeg mig ikke om. Og nu gik det lige op for mig at jeg nok ikke er populær.!?

Senest rettet af kanstrup tirs 24. sep 2013 14:39, rettet i alt 2 gange.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
300LKasper j. skrev:-->kanstrup