Zoa/paly sten vil ikke åbne?
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2013
Zoa/paly sten vil ikke åbne?
Jeg har en sten med zoa/paly(jeg er lidt i tvivl), som ikke vil folde sig ud...
Da jeg fik den var den glad og tilfreds og åbnede med det samme og stod bare og så fantastisk ud.
Men pludselig lukkede den bare og vil ikke åbne uanset hvad jeg gør. Begge perioder varede vist ca. en måned.
Jeg har prøvet et par ferskvandsdyp, jeg har prøvet at blæse støv/skidt af, der lå på den, jeg har lavet et større vandskift end normalt, jeg har givet den mere og mindre lys og fjernet eremitkrebsene, så de ikke irriterer den, men ingenting virker...
Jeg har masser af andre zoa, også nogle ved siden af den, så det er ikke placeringen, der er galt, og står bare og stråler.
Nogle gange ser et par af polypperne ud, som om de skal tiil at åbne, men så bliver det heller ikke til mere.
Hvad kan jeg gøre?
Da jeg fik den var den glad og tilfreds og åbnede med det samme og stod bare og så fantastisk ud.
Men pludselig lukkede den bare og vil ikke åbne uanset hvad jeg gør. Begge perioder varede vist ca. en måned.
Jeg har prøvet et par ferskvandsdyp, jeg har prøvet at blæse støv/skidt af, der lå på den, jeg har lavet et større vandskift end normalt, jeg har givet den mere og mindre lys og fjernet eremitkrebsene, så de ikke irriterer den, men ingenting virker...
Jeg har masser af andre zoa, også nogle ved siden af den, så det er ikke placeringen, der er galt, og står bare og stråler.
Nogle gange ser et par af polypperne ud, som om de skal tiil at åbne, men så bliver det heller ikke til mere.
Hvad kan jeg gøre?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2012
Re: Zoa/paly sten vil ikke åbne?
Give den tid, og se om det ikke løser sig selv. Lyder som om du "piller" meget ved dem.
Lidt tålmodighed, hvis resten står fint, så tror jeg nok de skal komme helt af sig selv.
Lidt tålmodighed, hvis resten står fint, så tror jeg nok de skal komme helt af sig selv.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis vandet er ok, så gør som rcone23 skriver, hold fingrene for dig selv
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det har jeg også gjort, det var i starten, jeg pillede ved den...
Men jeg skal bare regne med, at den åbner sig igen?
Men jeg skal bare regne med, at den åbner sig igen?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Syntes nu hellere det lyder som om du har fået dig en gang zoa snegle
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Og hvordan slipper man så af med dem?
Det ser ud som om der ligger noget snask på/mellem dem, så det kunne jo sagtens være, at det var snegle...
Det ser ud som om der ligger noget snask på/mellem dem, så det kunne jo sagtens være, at det var snegle...
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg fandt lige det her billede på google med teksten "Zoanthid Irritaters: Spaghetti Worms and...", og sådan nogle har jeg også rundt omkring...
Dog ikke mellem zoaerne, er jeg ret sikker på.
Er det et problem?
Dog ikke mellem zoaerne, er jeg ret sikker på.
Er det et problem?
Kik efter røde fladorm/zoaspiders/Nudibranch/ Snegle: Epitonium og Heliacus. MM
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Nu er jeg ikke Zoa mand, men du fortalte mig at der var fordampet en halv til en hel liter i din ferie.
I et akvarie på 10L er det ret meget og det vil givet give forstyrrelser i din saltbalance.
Jeg ved ikke om Zoaer er specielt tolerante overfor svingninger i saltpromillen, men hos mig er jeg sikker på at det ikke ville blive vel modtaget.
Det er jo over kort tid det er sket.
Erik
I et akvarie på 10L er det ret meget og det vil givet give forstyrrelser i din saltbalance.
Jeg ved ikke om Zoaer er specielt tolerante overfor svingninger i saltpromillen, men hos mig er jeg sikker på at det ikke ville blive vel modtaget.
Det er jo over kort tid det er sket.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja, det er rigtigt, men den lukkede længe før det...
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg har rykket lidt rundt på den for en uge siden, og nu synes jeg, at der er en åbning i de fleste polypper, hvor man kan se, at de er helt blege indvendig pga. manglende lys.
Men til gengæld er der andre kolonier, der lukkede søndag/mandag nat, sammen med, at min nye Acropora mistede al farven. Det var pumpen, der næsten ikke gav noget strøm i vandet. Jeg synes, at Acroen fik lidt farve igen i løbet af ugen, men zoaerne har ikke åbnet sig så meget...
Kan det være tanglopper, min nye wurdemanni, der tilsyneladende ikke er så glad for glasroser endnu, og derfor muligvis kunne finde på at hoppe på zoaerne, en stor grim fireworm, jeg har, eller et eller andet andet?
Jeg har bemærket, at mange polypper, der aldrig åbner sig er "skinnende"?
Men til gengæld er der andre kolonier, der lukkede søndag/mandag nat, sammen med, at min nye Acropora mistede al farven. Det var pumpen, der næsten ikke gav noget strøm i vandet. Jeg synes, at Acroen fik lidt farve igen i løbet af ugen, men zoaerne har ikke åbnet sig så meget...
Kan det være tanglopper, min nye wurdemanni, der tilsyneladende ikke er så glad for glasroser endnu, og derfor muligvis kunne finde på at hoppe på zoaerne, en stor grim fireworm, jeg har, eller et eller andet andet?
Jeg har bemærket, at mange polypper, der aldrig åbner sig er "skinnende"?
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Jeg vil være obs på om du skulle have fladorm i akvariet. Når mine Paly og Zoa lukker sig over flere dage, kan det være pga angreb.
Life is a beach and then you dive.
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hvordan finder man dem? Eller endnu bedre,hvordan fjerner man dem uden at vide, hvor de er? 

- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Du vil kunne se dem som flade små - nogen gange bevægende - orme.
Google Planaria og se hvordan de ser ud.
Hvordan man fjerner dem, er der skrevet meget omkring.
Jeg har prøvet Planaria exit og det virker i en kort periode.
Nu har jeg en seksstribet gylte som ser ud til at gøre et stort indhak i bestanden.
Google Planaria og se hvordan de ser ud.
Hvordan man fjerner dem, er der skrevet meget omkring.
Jeg har prøvet Planaria exit og det virker i en kort periode.
Nu har jeg en seksstribet gylte som ser ud til at gøre et stort indhak i bestanden.
Life is a beach and then you dive.
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jo, men en gylte i 10 liter? 
Jeg har aldrig set sådan nogle på mine koraller.
Jeg lyste lige i akvariet, og så noget, jeg tror så sådan her ud, og som trak sig sammen meget hurtigt, da lyset ramte den:
http://3.bp.blogspot.com/-QM1FG2f4EYQ/U ... s_2009.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Det skulle jo så være en "Peanut Worm". Det passer også perfekt til beskrivelserne...
Kan det være synderen? Der står på saltvandswiki, at de ikke er reefsafe, men det står der til gengæld mange andre steder, at de er... Hvad skal man tro på?
Og så lige noget, jeg glemte at sige før.
I nogle af de polypper, der åbner sig lidt(det vil sige et par mm), kommer der en lille, mørk/sort "klump ud af åbningen.
Jeg har ikke selv nogen ide om, hvad det er, men det har i måske?

Jeg har aldrig set sådan nogle på mine koraller.
Jeg lyste lige i akvariet, og så noget, jeg tror så sådan her ud, og som trak sig sammen meget hurtigt, da lyset ramte den:
http://3.bp.blogspot.com/-QM1FG2f4EYQ/U ... s_2009.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Det skulle jo så være en "Peanut Worm". Det passer også perfekt til beskrivelserne...
Kan det være synderen? Der står på saltvandswiki, at de ikke er reefsafe, men det står der til gengæld mange andre steder, at de er... Hvad skal man tro på?
Og så lige noget, jeg glemte at sige før.
I nogle af de polypper, der åbner sig lidt(det vil sige et par mm), kommer der en lille, mørk/sort "klump ud af åbningen.
Jeg har ikke selv nogen ide om, hvad det er, men det har i måske?

- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg gav nogle af zoastenene et ferskvandsdyp, og de har faktisk et par åbne polypper nu, Men jeg kunne nu ikke se at der faldt noget af.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
En Acropora der mister farve, får ikke farven igen på et par dage.
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Nej, det har den heller ikke fået, men jeg synes, at jeg kan se lidt mere end jeg kunne mandag morgen. Det ville overraske mig, hvis den klarer sig, men det går langt bedre end forventet i mit bette akvarie 

- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg har haft nogle små snegle, som jeg ikke har været særligt bekymret for, men nu lykkedes det mig at fange et godt billede af dem, så jeg må hellere spørge jer, om de alligevel er nogle fæle zoaædende snegle?
Det er den eneste gang, jeg har set dem på mine zoa, men de kan jo være der om natten...
Det er den eneste gang, jeg har set dem på mine zoa, men de kan jo være der om natten...
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Vær ikke så nervøs for zoa's de skal nok komme, hvis du ka la dem stå i fred 
Brug heller energien på at få slået de der glasroser ned inden de er over det hele og brænder de små zoaer.

Brug heller energien på at få slået de der glasroser ned inden de er over det hele og brænder de små zoaer.

- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja, de er stygge...
Da jeg kom hjem i forgårs lå min wurdemanni død i en af dem

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Og du er sikker på at det ikke blot var exoskellettet der lå der?TOSTRA skrev:Ja, de er stygge...
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja, det er jeg ret sikker på...
Man kunne se, at kødet var blevet hvidt indeni, og den kolapsede ikke, da jeg tig den med en pincet... Men jeg må da lige kigge efter. Det havde jeg ikke lige overvejet...
Man kunne se, at kødet var blevet hvidt indeni, og den kolapsede ikke, da jeg tig den med en pincet... Men jeg må da lige kigge efter. Det havde jeg ikke lige overvejet...