Ok, jeg undskylder min dårlige retorik, det var bestemt ikke ment i vrede nærmere frustration - jeg ved godt folk prøver at hjælpe - men jeg ligger ikke lige inde med noget salt da jeg ikke har regnet med at skulle skifte vand igen indenfor de næste 14 dage.
en af mine kammerater som har en dyrehandel - han ved tilsyneladende ikke noget om saltvand.
Jeg har en tunze Nanoreef 200 kombination af en 9002 skimmer og et nanofilter.
Morten det er helt ok at grine føler mig også lidt dum nu
Det siger ganske godt alt om dyrehandlere!
Nu får du ham til erstatte de fisk du har mistet på grund af hans "rådgivning" og beder ham lukke kejen og nøjes med at sælge hunde og kattemad.
Carsten skrev:Det siger ganske godt alt om dyrehandlere!
Nu får du ham til erstatte de fisk du har mistet på grund af hans "rådgivning" og beder ham lukke kejen og nøjes med at sælge hunde og kattemad.
hehe så sandt , det er heldigvis ikke så dyre fiskene, jeg fik dem billigt i klovnfisken fordi de skulle have status
det med en fisk pr. 10 L kan sikkert godt passe på et ferskvandsakvarium, hvor man jo stort set bare kan fylde i , men synes det er meget dumt af ham at rådgive om saltvand hvis ikke han ved noget om det
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
det med en fisk pr. 10 L kan sikkert godt passe på et ferskvandsakvarium, hvor man jo stort set bare kan fylde i , men synes det er meget dumt af ham at rådgive om saltvand hvis ikke han ved noget om det
Den holder heller ikke i ferskvand. Det vil være ligeså forskelligt som til saltvand. Antal liter kommer an på fiskens størrelse ja, men frem for alt temperament og naturlige aktivitetsnveau.
Du skal finde ud af hvorfor den forurening kommer. Du fodrer formentligt alt for meget. Fisk har ikke noget stort behov for med. Langt flere fisk dør på grund af overfodning end af sult.
Det kan det være. Alt efter hvad de får og ikke mindst mængden. Især er det nok mængden der driller. En rask fisk er altid sulten, så selv om den slet ikke har behov for mad tigger den alligevel
Jeg plejer at håndfodre mine fisk nogle enkelte flager hver eller ofte blot hver anden dag. Ved at håndfodre ved jeg at det alt sammen bliver spist, og det er sjovere.
For at vende tilbage til det med krabben (hvis den er overlevet), så tror jeg ikke det er noget problem i så lille et akvarium, du opdager nok når den er ved at blive truende stor.
Jeg håndfodrer også, mine to klovnfisk kommer til overfladen og spiser flager og min neongoby sidder på en sten nedenunder og tager det der ryger forbi dem.
Du skal finde ud af hvorfor den forurening kommer. Du fodrer formentligt alt for meget. Fisk har ikke noget stort behov for med. Langt flere fisk dør på grund af overfodning end af sult.
det kan jo også være pga. at der var så mange fisk i et så lille akv. + fodring af dem selvfølig
der kommer heller ikke flere fisk i, mine 2 klovne, den sidste damsel ser ud til at klare sig fint nok - så ikke flere fisk til det akvarie.
For at vende tilbage til krabben, så nakkede jeg den igår da jeg syntes den var blevet en anelse for stor, samtidig fandt jeg så 2 yderligere krabber som også måtte lade livet, alle de levende sten fik lige et par minutter i ferskvand, men der var ingen (heldigvis) søknæler, ihvertfald ikke en der forlod skuden.