PAR

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

PAR

Indlæg af Ryom »

Er lidt forvirret (for en gang skyld)
Vi vil gerne have en høj PAR til vores SPS'ere for at de kan gro og få de flotteste farver frem.
Men jeg synes også at kunne læse rundt omkring at de farver der giver korallerne bedst lys (som jeg forstår som bedst vækst lys) ligger i det blå spektrum.
Men den høje PAR kommer fra de dioder? Hvordan hænger det sammen? Kan man så overhovedet bruge en høj PAR værdi til noget som helst, eller giver det hvide lys også et eller andet til korallerne?

Mvh
Jesper
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: PAR

Indlæg af MarkBruhn »

Tror man skal passe på med at være alt for fokuseret på så høj PAR som mulig. Synes jeg har læst om flere LED lamper med lav PAR, som virker fortræffeligt alligevel.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Tja måske. Men PAR er vel PAR. Og hvis det er det korallerne skal bruge en masse af. Hvorfor er det så de blå nuancer der er vigtigst? Når de nu ikke giver specielt høje PAR værdier.
Måske nogle dumme spørgsmål. Men jeg forstår det ikke helt.

Hvilke LED lamper med lav PAR har du hørt er gode?
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Mikki »

Ryom skrev:Tja måske. Men PAR er vel PAR. Og hvis det er det korallerne skal bruge en masse af. Hvorfor er det så de blå nuancer der er vigtigst? Når de nu ikke giver specielt høje PAR værdier.
Måske nogle dumme spørgsmål. Men jeg forstår det ikke helt.

Hvilke LED lamper med lav PAR har du hørt er gode?
De går vel dybere ned i vandet ik ?
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Jo men stadig væsentlig lavere PAR end de hvide dioder. Vi snakker en fjerdedel lige under overfladen!
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Den du selv linker til i en anden tråd er da ikke høj i PAR.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2327353" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror nu det er en rigtig fed lampe. :-)

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... st21910298" onclick="window.open(this.href);return false;
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

MarkBruhn skrev:Den du selv linker til i en anden tråd er da ikke høj i PAR.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2327353" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror nu det er en rigtig fed lampe. :-)

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... st21910298" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det er jo lige præcis den det handler om. Jeg er bare ikke 100% overbevist om at den er kraftig nok til SPS og muslinger på bunden af min balje ( 50cm høj)
Har også overvejet den der hedder Pandora s 2 x 145w + 4 x 39 watt T5. Den giver mere power. Men stadig meget langt fra de 1000+ som andre LED leverer.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg har lige sat et par T5 over min balje med min Maxspect. :-) Min Maxspect har en tårn høj PAR måling, så er simpelthen nødt til at skrue ned for den så den ikke brænder mine koraller af. Meget ned faktisk. Mener Peder herindefra har 1,5m fra lampe til bunden af hans balje og det lyser den helt sikkert op.
Min pointe er at det ikke er nødvendigt med så kraftig en lampe hvis man på forhånd ved at den måske skal skrues kraftigt ned. Vil lige tilføje at hvis du kan kombinere T5 og LED så kan jeg stærkt anbefale dette. Lyset er helt fantastisk. :-)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af TOSTRA »

Jeg vil lige starte med at sige, at dette her er REN logisk tænkning og viden om andre ting, der næsten har med emnet at gøre, men ikke direkte viden om zooxentheller og PAR. Jeg ville normalt mene, at det var korrekt, men koraller er så anderledes, at jeg bliver i tvivl... Ret endelig på mig, og lad være med at opfatte dette som et "svar" som sådan.

Så vidt jeg har forstået, er PAR mængden af lys.
Hvis det er rigtigt, så kan du sagtens have lavere PAR, hvis du så samtidig har mere af det, korallerne får farve af. Men til gengæld skal du jo så tænke på, at zooxenthellerne bruger det røde lys, hvis det er almindelige planter/alger, og det får du mindre af ved at fjerne hvide dioder. Lys, der giver farve, er lys, der bliver reflekteret. Altså IKKE bliver brugt af selve korallen til fotosyntese/næring. Så med mere blåt lys burde du få mere farve, men hvis du samtidig har mindre hvidt, burde du få mindre vækst.
Blåt lys er ikke lige så stærkt/kraftigt som hvidt, og derfor er der mindre lysstyrke i dem. For det menneskelige øje, altså...

Jeg ved ikke, om du kunne bruge det til noget... Det var jo som sagt kun viden om planter/alger og lys, men kun lidt om koraller. Det virker selvfølgelig lidt åndssvagt at skrive et svar til noget, man godt selv ved, at man ikke ved ret meget om, men jeg syntes altså, at det skulle med...

Og så noget, jeg ved:-)
SPS'ers farve er en slags "solcreme". Den beskytter mod UV-b. Så jo mere UV-b korallen bliver udsat for, jo mere farve får den.
UV-b er mellem 290nm og 320nm.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

Hvis man sammenligner triton s med triton r ser det ud som om der er mere lys i det røde spektrum på s modellen (S er uden hvide og R er med)

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Ryom skrev:)
Vi vil gerne have en høj PAR til vores SPS'ere
Mvh
Jesper
det er er problemet når man grupperer alle arter til at leve i et specielt habitat,klart der må tilvænnes og der er begrænsninger
Ryom skrev:Kan man så overhovedet bruge en høj PAR værdi til noget som helst

Mvh
Jesper
det virker som om mange af de farver på koraller beskytter imod skoldning,hvis der er farve pigmenter beskytter de om det er godt ved jeg ikke,det er heller ikke godt at være solbrændt
Ryom skrev: giver det hvide lys også et eller andet til korallerne?

Mvh
Jesper
det er en anden fundamental ting til hvorfor disse pigment ikke er til energisk fordel og det er at fotosyntesen som sker i koraller sker i zooxantheller og ikke i dyrets celler
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej du kan lige få et PAR links til emnet http://www.advancedaquarist.com/2012/12/corals" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advancedaquarist.com/2007/6/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Ryom »

ole. skrev:
Ryom skrev:)
Vi vil gerne have en høj PAR til vores SPS'ere
Mvh
Jesper
det er er problemet når man grupperer alle arter til at leve i et specielt habitat,klart der må tilvænnes og der er begrænsninger
Ryom skrev:Kan man så overhovedet bruge en høj PAR værdi til noget som helst

Mvh
Jesper
det virker som om mange af de farver på koraller beskytter imod skoldning,hvis der er farve pigmenter beskytter de om det er godt ved jeg ikke,det er heller ikke godt at være solbrændt
Ryom skrev: giver det hvide lys også et eller andet til korallerne?

Mvh
Jesper
det er en anden fundamental ting til hvorfor disse pigment ikke er til energisk fordel og det er at fotosyntesen som sker i koraller sker i zooxantheller og ikke i dyrets celler
Så Ole

Det du siger er at det hvide lys ER vigtigt for korallerne?
Og de farvede dioder mere er for at give dem farve?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

farverne er der du kan bare ikke se dem,jeg har det som dig og kan heller forstå fidusen men 10 blå t5 rør osv.
lys er lige så vigtig for koraller som det er for os,jeg kan også bare sidde i solen og blive federe og federe LOL!koraller kan blive hvide men ikke særlig længe,polypper og mund er ikke bare til pynt koraller skal spise meget,generelt sulter de i vores systemer og det ser ud til at koraller kun spiser zooplankton.
men igen vi kan ikke generalisere for meget nu har jeg heller ikke et dybsvands biotop,jeg er til 10k og blåt lys er generelt også dyrt lys
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"