"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad er det her ?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Hvad er det her ?

Indlæg af nybegynder »

Er det her en anemone eller andet ????
Vedhæftede filer
20130918_185555.jpg
Senest rettet af nybegynder ons 18. sep 2013 19:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: ????

Indlæg af Mikki »

Svært at se i det lys, kunne os godt ligne en Ricordia/anemone/disk anemone
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: ????

Indlæg af jesper/aarhus »

Det er i al fald en dårlig overskrift ;)
(Og når det så er sagt så ER billedet ikke ret godt, men synes heller ikke det ligner en anemone.
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: ????

Indlæg af Mikki »

Her kan du nok finde den, kan simpelhen ikke tyde dens farve på det billede ;)
https://www.google.dk/search?q=ricordea ... =616&dpr=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: ????

Indlæg af TOSTRA »

Tentaklerne ligner dem på en euphyllia, men er det en mund, der i midten?
For så er det nok mere en skive af en art. Jeg har bare aldrig set skiver med så lange tentakler før...
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: ????

Indlæg af nybegynder »

Jesper/aarhus tak for ros....
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: ????

Indlæg af Jones »

nybegynder skrev:Jesper/aarhus tak for ros....
Come on, lad det dog ligge. Dette forum er ved at blive fyldt med folk, der er så nærtagne at det halve kunne være nok. Du starter en tråd med overskriften ???? og poster et billede, der ikke viser andet end en skive, der er belyst så man tror at billedet er taget på den lokale Crazy Daisy. Jeg har selv lært at starter man en tråd må man tage imod de ting folk skriver. Selvom ting på skrift kan se hårde ud behøver de ikke altid være negative. Hvis man anskuer det konstruktivt kan man se at en overskrift ville kunne tiltrække de rette brugere, der uden tvivl kan besvare spørgsmålet. Og de vil sikkert kunne gøre det endnu bedre hvis de hjælpes på vej af et bedre billede. Tro mig, jeg har selv fået høvl herinde ved at stille spørgsmål. Men jeg har også lært meget undervejs og det er jeg glad for i dag, da det hele har bidraget til at jeg er blevet en bedre akvarist. Til glæde for mig selv og mine fisk.
o_O
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: ????

Indlæg af jesper/aarhus »

Velbekomme :)

Heldigvis forstår jeg ikke ironi / sarkasme -
Men er blot glad for, at du godt selv kan se, at din overskrift ikke nødvendigvis ligefrem får folk til at ville klikke på dit indlæg for at finde ud af, hvad der mon gemmer sig bag "????"

:)
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: ????

Indlæg af jesper/aarhus »

Nå, JONES var lige lidt hurtigere på tasterne - men formulerede såmænd blot det jeg forsøgte at gøre lidt mere kortfattet (er på nettet på min mobil - så gider ikke at skrive stolpe op og stolpe ned, hvis det kan undgås).
:)
100 *100 * 50 cm cube
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af nybegynder »

??????
Senest rettet af nybegynder ons 18. sep 2013 21:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af MoG »

Prøv lige at slå bak skipper ...

Når man laver en overskrift der hedder;"???????", må man sgu da regne med at folk kommenterer på det! Når folk så kommenterer det, er der da ingen grund til at svine dem til! Så kunne du evt. Rette det og så sige nårh ja, Den var måske ikke så god.. Istedet for at blive tøsefornærmet.

Ja, beklager meget... Men mon ikke man kunne holde en god tone!
Morten
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af nybegynder »

Jones kan godt pisse mig af når har bruger så meget tid på min overskrift...... Er rettet..... Og er slet ikke typen der blir tøssefornærmet...
Brugeravatar
IAmNotGr33n
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: fre 11. jan 2013 17:40
11
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af IAmNotGr33n »

Nå tilbage til emnet, kan du prøve at tage et billede mere med lidt mere Hvidt lys, jeg synes den minder meget om en skive, dog med lange tentakeler. Har den noget skellet?
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af nybegynder »

Her er et lidt bedre billede....tør næsten ikke sende det hvis det ikke er tip top....tar chancen
Vedhæftede filer
20130831_165500.jpg
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af Mikki »

nybegynder skrev:Her er et lidt bedre billede....tør næsten ikke sende det hvis det ikke er tip top....tar chancen
Så gætter jeg på Ricordia yuma :GO :y
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af KasperT »

Det er en Ricordea Yuma.

http://www.reeflex.net/tiere/757_Ricordea_yuma.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af Dyhr »

Jeg havde egentlig tænkt mig at fortælle dig hvad det er på billedet.
Jeg havde også tænkt mig at gøre dig opmærksom på hvor givtigt det er med ordentlige overskrifter, når andre en dag skal bruge søgefunktionen på SF, men det klarede Jones jo fint i stedet.
Nu valgte du så at smide en sviner i stedet for at tage mod konstruktiv kritik, så nu vil jeg ikke fortælle dig noget.
Hvis du så synes at jeg også er et f...hoved, så lad os da i stedet omdøbe SF til Seriøse F...hoveder :)
Men vi skriver da trods alt pænt til hinanden - vi SF'ere (og nej det har intet med rød politik at gøre).
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af TOSTRA »

Der blev det jo pludselig til en Ricordea :-)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af Jones »

nybegynder skrev:Jones kan godt pisse mig af når har bruger så meget tid på min overskrift...... Er rettet..... Og er slet ikke typen der blir tøssefornærmet...
Kan du ikke læse? Jeg gav dig faktisk en masse hjælp i mit indlæg. Jeg påpegede hvordan du kunne optimere dine chancer for at få svar på dit spørgsmål. Og så tillod du dig at skrive ovenstående? Jeg synes virkelig at du skulle overveje at finde et andet forum, for der er altså ingen her, der forsøger at genere dig, hinanden eller andre. Det har jeg i hvert fald aldrig oplevet. Jeg skriver dette for at hjælpe dig, da du sikkert, med din nuværende indgangsvinkel til tingene, vil opleve større konflikter i dette forum. Jeg håber oprigtigt at du fik svar på hvilken skive du har. Mit eget bud er også en yuma. Prøv at google den eller tjek minireef på facebook. Der er lige en bruger, der har smidt billede ind af en masse ricordea yuma skiver. Måske kan du bruge en sammenligning til at konkludere om din er samme type.

Johan
o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3808
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af crazy seahorse »

nybegynder skrev:Her er et lidt bedre billede....tør næsten ikke sende det hvis det ikke er tip top....tar chancen
Ok billede og jeg tror ikke det er en Ricordea.
Hælder mere til en Rhodactis. Der findes flere forskellige. Det er af Elefantørefamilien.
Dem jeg har haft lugter meget ilde og karateristisk når man fjerner dem.

Det er i stil med denne her http://www.dejongmarinelife.nl/mushroom ... sinensis/1" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af Bingocaller »

200 % på det er en Yuma !
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3808
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af crazy seahorse »

Bingocaller skrev:200 % på det er en Yuma !
Jeg synes bare at det ser ud som om det er bunden der er farvet (grøn/grønlig) og ikke polypperne/bevoksningerne/hårene.
På de Ricordea jeg har set, synes jeg altid de er farvede på PBH samt at de sjældent er brune.
Rhodactis er gerne grøn, blå eller neutral i bunden og PBH er brune. Og så er de svære at slå ihjel i modsætning til Ricordea.

Erik

Edit: Desuden ved man vel hvis man har en Ricordea. Dem køber man jo forholdsvis dyrt.
Rhodactis følger gerne med når man putter en "brugt" sten ned i akvariet. De kommer out of nowvere.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af Bingocaller »

http://actiniaria.com/ricordea_yuma.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:
Bingocaller skrev:200 % på det er en Yuma !
Jeg synes bare at det ser ud som om det er bunden der er farvet (grøn/grønlig) og ikke polypperne/bevoksningerne/hårene.
På de Ricordea jeg har set, synes jeg altid de er farvede på PBH samt at de sjældent er brune.
Rhodactis er gerne grøn, blå eller neutral i bunden og PBH er brune. Og så er de svære at slå ihjel i modsætning til Ricordea.

Erik

Edit: Desuden ved man vel hvis man har en Ricordea. Dem køber man jo forholdsvis dyrt.
Rhodactis følger gerne med når man putter en "brugt" sten ned i akvariet. De kommer out of nowvere.
R. yuma koster næsten intet, og spreder sig ret hurtigt, og kan også under de rette forhold blive en plage
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af Petercw »

Carsten skrev:
crazy seahorse skrev:
Bingocaller skrev:200 % på det er en Yuma !
Jeg synes bare at det ser ud som om det er bunden der er farvet (grøn/grønlig) og ikke polypperne/bevoksningerne/hårene.
På de Ricordea jeg har set, synes jeg altid de er farvede på PBH samt at de sjældent er brune.
Rhodactis er gerne grøn, blå eller neutral i bunden og PBH er brune. Og så er de svære at slå ihjel i modsætning til Ricordea.

Erik

Edit: Desuden ved man vel hvis man har en Ricordea. Dem køber man jo forholdsvis dyrt.
Rhodactis følger gerne med når man putter en "brugt" sten ned i akvariet. De kommer out of nowvere.
R. yuma koster næsten intet, og spreder sig ret hurtigt, og kan også under de rette forhold blive en plage
Undskyld, men der må jeg for en gang skyld være lodret uenig :y
Måske man kan få kedelige brune Yuma til ingen penge, men så snart du skal have nogle (bare en smule pæne) så er de absolut ikke billige.
Ud fra min erfaring er der meget stor forskel på hvilke Yuma man har. Nogen er nemme og andre er nærmest umulige.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af Carsten »

Petercw skrev:
Carsten skrev:
crazy seahorse skrev:
Bingocaller skrev:200 % på det er en Yuma !
Jeg synes bare at det ser ud som om det er bunden der er farvet (grøn/grønlig) og ikke polypperne/bevoksningerne/hårene.
På de Ricordea jeg har set, synes jeg altid de er farvede på PBH samt at de sjældent er brune.
Rhodactis er gerne grøn, blå eller neutral i bunden og PBH er brune. Og så er de svære at slå ihjel i modsætning til Ricordea.

Erik

Edit: Desuden ved man vel hvis man har en Ricordea. Dem køber man jo forholdsvis dyrt.
Rhodactis følger gerne med når man putter en "brugt" sten ned i akvariet. De kommer out of nowvere.
R. yuma koster næsten intet, og spreder sig ret hurtigt, og kan også under de rette forhold blive en plage
Undskyld, men der må jeg for en gang skyld være lodret uenig :y
Måske man kan få kedelige brune Yuma til ingen penge, men så snart du skal have nogle (bare en smule pæne) så er de absolut ikke billige.
Ud fra min erfaring er der meget stor forskel på hvilke Yuma man har. Nogen er nemme og andre er nærmest umulige.
Jeg kan kun sige at de 2 meget flotte som jeg købte i Tyskland, betalte jeg 8 Euro for pr. stk.
den ene lignede denne her http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... a_yuma.htm#" onclick="window.open(this.href);return false;
4 sidste i galleriet
Og den anden var bare lyseblå. den lyseblå holdt desværre ikke ret lang tid, hvor imod den anden voksede fint og delte sig jævnligt

Men det er da helt korrekt at de mere kedelige næsten er gratis
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af pederrevnørd »

Her er et 2 år gammlt billede af min "billige" Yuma

Kostede 800kr ... Men jeg er glad for den, den har dobbelt størrelse, og er mere markant i farverne nu. I øvrigt kan andre arter skiver være ligeså dyre - igen er det farve der afgør det.

Er overbevist om at trådstarters er en R. yuma.
Vedhæftede filer
image.jpg
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3808
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af crazy seahorse »

Det jeg mente var, at en Ricordea en noget man aktivt køber. De følger normalt ikke bare med.
Efter min mening er det modsatte tilfældet med Rhodactis. Har man en gang haft dem dukker de op konstant.
Jeg kæmper med at få fjernet èn jeg har tilbage. Man kan vende stenen så den ligger ned mod bundlaget og regne med at den er væk
og pludselig dukker den op igen. De er værre end pestanemoner.
Marks billede ligner ret godt, men jeg mener stadig det samme, ud fra det ovenfor skrevne.
Men vi kan vel være enige om at det er en skive af en art og ikke en anemone, eller hvá?

@Peder RN Flot eksemplar. "Foræret væk" til 800,00 :scared:
Hvis man vil have noget ud over det sædvanlige, må man jo betale hvad det koster.
Har lige givet 1 kilo for en Montipora "sunset" :BangHead: og den driller. Det er en åndsvag koral :MA

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvad er det her ?

Indlæg af TOSTRA »

Jeg vil da lige tilføje, at jeg har 4 Ricordea yuma i mit akvarie. 1 valgte jeg med vilje, 3 er hitchhikere. Og jeg synes også mest, at de er farvet på bunden...
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"