LED-lamper: drift og økonomi

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

LED-lamper: drift og økonomi

Indlæg af nbd »

Ét af de gode argumenter for LED er at man ikke behøver at skifte HQI/lysstofrør hvert halve eller hele år. LED siges at kunne holde >20.000 brændtimer, og nogle endda >50.000 timer. Der er med andre ord penge at spare :wink:

Men min erfaring med MaxSpect G2 170W er måske ikke helt så optimistisk som regnestykket umiddelbart lægger op til. Jeg købte lampen brugt med knapt et års reklamationsret tilbage. I de to år jeg har haft lampen, har jeg skiftet 5 dioder og fået skiftet en styringsenhed to gange. Pt. virker lampen ikke - der er enten en løs forbindelse eller noget andet i vejen. Lyse kan den i hvert fald ikke. Valget står nok mellem at få udbedret lampen, hvilket kan blive dyrt, eller skifte til nyt.

Hvad er jeres erfaringer med LED-lamper og driftsøkonomi? Jeg har hørt flere klage over at deres lamper skal en tur omkring fabrikken...? Hvor store udgifter har I løbende på udbedringer og nye dioder?

Hvis jeg skal lægge budget for en ny LED-lampe, skal det med i overvejelsen, at den fremover skal skiftes i samme tempo som mine drenge skifter mobiltelefon :angry:
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: LED-lamper: drift og økonomi

Indlæg af apfolmer »

Maxpect har ry for netop at brænde dioder af jævnligt.
Om det er fordi de får for høj mA eller for lidt køling eller en kombination, eller en for ringe led kvalitet, vides ikke.

Pacific Sun har nogle Software issues, men deres strømforsyninger som for noget tid siden var elendige, har de efterhånden fået styr på. Lamperne er dog uhyre støjsvage.

Om det kan betale sig,,, det vil jeg mene, hvis ikke man køber en lampe der er plaget af børnesygdomme.

Min mening : Køb lamper med dioder af anerkendt kvalitet, og som har været på markedet i et par år mindst, så har man et erfaringsgrundlag, hvad holdbarhed angår, eller forvent at enten strømforsyninger og/eller dioder kun holder 2 år.
(Taler af erfaring)

Hvis man ikke kan finde anmeldelser/brugervurderinger , så er risikoen for at købe "katten i sækken" større, og jeg ville til enhver tid selv vælge en lampe som man kan finde bruger-vurderinger på :) , det er trods alt "os" brugere, der bruger produkterne dagligt i længere perioder, og dermed oplever de bugs/issues/defekter osv som der opstår. De selvsamme bugs/issues, opleves ikke altid i fabrikanternes "Test-bench" , når de ofte kun stress-testes i 48-72 timer ...
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

..... men der er jo imidlertid NOGEN der må vove pelsen og afprøve bte mærker / lamper. Hvis alle gør som du siger apfolmer, ja så må man jo nødvendigvis ende med "kun" at kunne vælge mellem nogle få velafprøvede modeller.....
(Men forstår skam udemærket din pointe)
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

apfolmer skrev:Maxpect har ry for netop at brænde dioder af jævnligt.
Om det er fordi de får for høj mA eller for lidt køling eller en kombination, eller en for ringe led kvalitet, vides ikke.

Pacific Sun har nogle Software issues, men deres strømforsyninger som for noget tid siden var elendige, har de efterhånden fået styr på. Lamperne er dog uhyre støjsvage.

Om det kan betale sig,,, det vil jeg mene, hvis ikke man køber en lampe der er plaget af børnesygdomme.

Min mening : Køb lamper med dioder af anerkendt kvalitet, og som har været på markedet i et par år mindst, så har man et erfaringsgrundlag, hvad holdbarhed angår, eller forvent at enten strømforsyninger og/eller dioder kun holder 2 år.
(Taler af erfaring)

Hvis man ikke kan finde anmeldelser/brugervurderinger , så er risikoen for at købe "katten i sækken" større, og jeg ville til enhver tid selv vælge en lampe som man kan finde bruger-vurderinger på :) , det er trods alt "os" brugere, der bruger produkterne dagligt i længere perioder, og dermed oplever de bugs/issues/defekter osv som der opstår. De selvsamme bugs/issues, opleves ikke altid i fabrikanternes "Test-bench" , når de ofte kun stress-testes i 48-72 timer ...
Jeg tror du taler udfra erfaring på 3 år gamle og tidligere versioner af Maxspect.
Maxspect er som alt andet teknologi ikke fejlfri, men lige præcis dioderne er er 0% fejlmeldt so far på R420R.
Det er iøvrigt CREE....

For at svare trådstarter, så tror jeg at det med at spare penge ved LED, er et 'gammelt' salgstrick - tvivler på at den holder i virkeligheden.
Jeg kender mig selv, og jeg tror at jeg indenfor 3 år har nye lamper igen, pga tilvalg af ny teknologi. Det er ikke nødvendigvis Maxspect, men den lampe jeg finder er bedst til prisen, på tidspunktet :y

Jeg er tilhænger af LED - men ikke pga besparelser.

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd tirs 17. sep 2013 15:19, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MarkBruhn »

Min Maxspect 16K er der aldrig nogen problemer med. Synes heller ikke jeg har læst om fejl på denne model nogen steder. Super lampe til super pris. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"