Hjææælp IKS til kalkreaktor

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Hjææælp IKS til kalkreaktor

Indlæg af kanstrup »

Er der en venlig sjæl som har forstand på Iks?
Jeg har sat en magnet ventil til min iks strøm skinne, og så har jeg sat en Ph probe i min kalkreaktor. Og har så indstillet min Iks til at styre min Co2 og dermed Ph værdien i reaktoren.
Meeen når jeg så trykker på (Run) på min Iks så sker der ikke en skid nede i boble tælleren...! :angry: Og der står intet fornuftigt i den manual jeg har fundet på Iks hjemmeside.! :angry: hjæææælp jeg blir vanvittig her...... :crybaby:

Ring eller skriv MEGET gerne til min mobil hvis der er nogen som kan hjælpe. 30133825
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjææælp IKS til kalkreaktor

Indlæg af crazy seahorse »

Hov, betyder "run" ikke bare at den skifter mellem billederne i displayet?
Når man skal have den til at køre, er det så ikke "enter" man trykker på?

Ellers er som nævnt Lord Mike eller Thomas Friis, de eneste jeg kender der har forstand på den slags.
Eller måske Ulrik herindefra. Han købte i hvert fald mine strømskinner, så han kører IKS.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Når man er færdig med at indstille den. Så er der et punkt hvor der står run, og hvis man vælger den. Så viser den de forskellige værdier. Så jeg vil da tro at man SKAL vælge run for ligesom at starte maskineriet? Men de idioter der har lavet iks, de gider jo ikke lave en ordentlig manual så det er ikke til at vide hvad der foregår? Og om lower alarm skal være lav ph værdi eller høj ph værdi? For co2'en skal jo tænde når ph værdien er høj.... Jeg blir sindsyg af det her! Ender sgu med at jeg lukker det hele ned. Der er sgu ikke noget værre end når lortet ikke virker.! :angry: :wc:
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

crazy seahorse skrev:Hov, betyder "run" ikke bare at den skifter mellem billederne i displayet?
Når man skal have den til at køre, er det så ikke "enter" man trykker på?

Ellers er som nævnt Lord Mike eller Thomas Friis, de eneste jeg kender der har forstand på den slags.
Eller måske Ulrik herindefra. Han købte i hvert fald mine strømskinner, så han kører IKS.

Erik
Direkte oversat så betyder run vel kør eller start?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Det var kun fordi Thomas Friis hjalp mig med min og den ene gang, hvor han havde ændret noget, så stod den på det samme billede i displayet.
Men den kørte fint nok. Alt virkede. Så ringede jeg til ham og bad ham hjælpe med at få displayet til at "rulle" så jeg kunne holde øje med alle de ting der var på - og det var her han guidede mig hen til det punkt hvor der stod "run". Et tryk her og den begyndte at rulle i displayet.
Det jeg hæfter mig ved er, at den kørte inden.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og du er helt sikker på at magnetventilen virker? Ikke er vendt forkert?
At der er åbent for co2?
Hvilken pH har du sat den til at åbne ved og hvad er pH i reaktoren?
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Carsten skrev:Og du er helt sikker på at magnetventilen virker? Ikke er vendt forkert?
At der er åbent for co2?
Hvilken pH har du sat den til at åbne ved og hvad er pH i reaktoren?
Ja jeg satte magnet ventilen til en stik kontakt. Og som kom der bobler, så kontakten virker og der er åbent for Co2.

Nu tænker jeg om det er fordi at iks'en overhovedet ikke er særlig velegnet til at styre co2 på en kalk reaktor? når man sætter iks til at styre en udgang, Så sætter jeg ph værdien til maks 6,4 og minimum 6,6. Men fordi den allerede ligger på 7,8 så tror iks'en garranteret at den har kommet for meget co2 i da værdien allerede måles til højere end det jeg har sat som maks? Det jo lidt omvendt at den skal åbne ventilen når værdien er høj og den dermed blir sænket til maks ph værdien som jo blir lavere af at tilføre co2.

Giver det mening det jeg siger? For jeg er nemlig selv ved at være godt forvirret og irriteret på det lort her.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det lyder meget rigtigt
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

To sek. Tager lige trin for trin billeder af indstillingerne så er der ik noget at være i tvivl om.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Her er hvordan jeg har indstillet min iks til at styre min magnet ventil som sidder i socket nr 08.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Har aldrig rodet med co2 og så IKS, men er det ikke omvendt at lower alarm skulle være på 6,4 og upper alarm på 6,6?
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Carsten skrev:Har aldrig rodet med co2 og så IKS, men er det ikke omvendt at lower alarm skulle være på 6,4 og upper alarm på 6,6?
Det ved jeg ikke? Jeg tænker bare at det skal være omvendte for tegn når Co2 indholdet i reaktoren er lavt, så er ph værdien jo høj. Og omvendt. For ph på 6,4 er jo ikke den "lave" værdi. Tvært imod er det vel maks.? Det er pisse forvirende det her.!
Og der står i manualen at den maks værdi du intaster, når den er nået så slukkes der for den givne enhed.
Men ved iks'en godt at når vi snakker om tilførsel af co2 så er den laveste ph værdi faktisk maks???
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Frank »

Før du river hovedet helt af dig selv , så kan denne klare jobbet og er meget nem at arbejde med http://saltvandsudstyr.dk/butik/elektro ... ler-detail" onclick="window.open(this.href);return false;
Måske findes den brugt til en billigere pris
alternativt vil jeg klart anbefale Ghl computer , super nem og intuitiv at programmere
hilsen Frank
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Nu tror jeg sg den er der.!? :-) satte min ventil til en stik kontakt og startede for co2 og da ph værdien faldt og kom ned til 6,6 så tændte min iks strøm skinne. Så det er nok noget med at, så snart man overskrider enten upper alarm eller lower alarm, så slår iks helt fra. Tror at de to alarm værdier man skal taste ind, det er noget sikkerheds halløj. Lidt ligesom en overtryks ventil, trykke skulle gerne stoppe med at stige INDEN det når op til overtryks ventilens maks tryk. Ved ik om det giver mening? Men noget sker der da ihvertfald nu med min iks.! :-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Neeej, tillykke med det.
Der kan være noget i det du siger, med Iks og deres alarmfunktion.
For når osmolatoren tænder pumpen for at fylde i, når vandet er kommet under sensoren - og der ikke er mere vand i osmolatordunken, så går alarmen.
Men den tænder ikke for pumpen selvom man kommer vand i dunken igen. Måske er det for at beskytte pumpen mod at køre tør.
Den starter først når man har haft sensoren under vand i en periode på et minuts tid.
En lidt sjov funktion synes jeg. Det virker skørt at den alarmerer når der er et problem, gør ikke noget for at afhjælpe det (fylder i når det er muligt) og starter først igen, når faren er drevet over. :rolleyes:
Men det kunne godt stemme med det du oplever med Ph og Co2.
Godt tænkt med det forsøg Michael. Man skal aldrig give op. :K :K :K

Erik

kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Nej men jeg ved jo også af bittersød erfaring at det kan være lige meget med at gå i seng så længe at der ik er fundet nogen løsning.! Hehe :-) Den svingede godt nok meget lige fra 5,5 til 7. Men nu er den nogenlunde stabil, den ligger og svinger på 6,3 til 6,51. Og der drypper 60ml ud i minuttet. Så nu skal jeg bare lige ha fundet Ole lukøje, så Matilde kommer i børnehave til tiden imorgen.
Jeg ringer lige imorgen og giver dig en update. :-)

Ps. Nu køre min Redox og min blæser også som det skal via Iks. (Samme problem med alarmerne) :K
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"