levende sand i kørende akvarie?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

levende sand i kørende akvarie?

Indlæg af Jerslev »

som overskriften antyder overvejer jeg at lægge en gang levende sand i mit indtil nu BB akvarium for at opnå en lidt større biomasse og -diversitet

Men men men:
risikerer jeg at få en opblomstring af No3 og Po4? Og hvis ja hvor slem skal jeg regne med?? Hvis I siger Go for it, regner jeg med at skylle sandet i saltvand, før det ilægges
Hvorledes med at undgå, at bundlaget med tiden misfarves og bliver "hårdt" Hvilke snegle skal man investere i for at bevare bundlaget hvidt og porøst?
Synes ikke jeg har nok plads til at ernære egentlige sandsøstjerner

På forhånd tak for indput
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: levende sand i kørende akvarie?

Indlæg af MoG »

Jeg stillede et lignende spørgsmål for noget tid siden... http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... de#p583295" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu kan det være jeg tager fejl, men hvis du ønsker levende sand i, er det så ikke fjollet at skylle det?

Jeg kom umiddelbart frem til i ovenstående tråd, at jeg i mit nye Akvarie ville prøve med en eller to søstjerner, da de iflg flere er ret effektive! Men prøv at løbe tråden igennem evt.
Morten
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Ville da ikke skylde det
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Thorhauge
Palet kirurg
Palet kirurg
12
Postnummer: 9490 Pandrup
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Thorhauge »

Jeg har en søpølse (holothuria hilla) til at gå i mit 130L akvarium den holdet mit sand dejligt hvidt og har rodet sandet igennem på ca en uges tid det kunne måske være et forslag

Og jeg ville heldet ikke skylle det levede sand igennem
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Sørg endeligt for ikke at komme et for tykt lag i - det bliver bare en bombe - men mindre du vil køre DSB selvfølgelig - men det er en helt anden snak

Jeg ville skylle det først - der skal nok komme liv i med tiden
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej.

Ang. sandsøstjerner, så har jeg den opfattelse at når mange oplever dødsfald kort efter der er sat i, så må de enten være sensitive over for transporten, eller måske kan det være giftigt for dem at rode i et bundlag der har ligget stille for længe.

Jeg købte en sandsøstjerne for 3 år siden som først boede i et 30 liter nano i et ½ års tid. Derefter måtte den(af nød) nøjes med et 80L i over 1år, som desuden havde så lidt bundlag at det næsten var bb - den guffede bare foderrester og sediment alligevel. En uge efter opstart af mit nye system, bestående af døde sten og sand - kun podet med et par ls, flyttede den ind i mit 175L fragtank. Den fik lidt foder indtil der kom ordentligt gang i omsætning.
Da jeg koplede mit 900L på satte jeg også to derind kort efter sandet var hældt i, og de lever også i bedste velgående. (faktisk lukkede jeg mit 900L ned i en md på grund af omfugning, hvor der boede 3stk i 175L).

Så derfor tror jeg påstanden om at de er "svære" bygger på en misforståelse - og de er i en klasse for sig til at rode i bundlag.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

har lige løbet tråden igennem og kan konstatere, at der ikke er et nemt og entydigt svar - , men hvor stort skal akvariet være for at sikre livet for en sandsøstjerne?

og hvorledes med NO3 og PO4 hvis jeg lægger levende sand i

Ok om rådene om ikke at skylle sandet, men skylles sandet i saltvand.vil det vel ikke dræbe noget??

Tak for de foreløbige input
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Thorhauge
Palet kirurg
Palet kirurg
12
Postnummer: 9490 Pandrup
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Thorhauge »

Ja hvis du skylder i saltvand går det nok hvis du vælger at gøre det
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Som jeg har oplevet det, så kommer der altid en brunalge fase. Om det så er ls jeg piller op fra sumpen - som har ligget i samme vand og lige så længe som stensætningen - så kommer der brunalger når det får lys. Det samme med sand.
Du kunne evt. ligge lidt i af gangen, så beboerne kan holde brunalger nede?

Er slet ikke bange for nærings udslip fra frisk sand.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Mikki »

Jeg tilføjede for et par måneder levende sand uden påvirkning af baljen, havde det til at køre i en balje med saltvand i 24 timer med cirkulation og tilføjede så sandet uden vandet, så det burde du os kunne gøre uden det store problem, dog er 2 handlinger aldrig ens og vi bruger nok os forskelligt levende sand, effekten ved at have det til at stå i saltvand vil jeg mene er bedre i forhold til det levende sand end bare at skylle det, da du på denne måde stadigvæk bevare en del liv
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

hvis du køber levene sand og skylder det går det smarte vel af det så kan du vel lige så godt købe noget der ik er levene der er også billigere
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Bingocaller skrev:Sørg endeligt for ikke at komme et for tykt lag i - det bliver bare en bombe - men mindre du vil køre DSB selvfølgelig - men det er en helt anden snak

Så er der vel ingen ide i at købe levende sand, hvis det bliver skyllet?
Morten
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Geografisk sted: Odense SV

Indlæg af siqu »

MoG skrev:
Bingocaller skrev:Sørg endeligt for ikke at komme et for tykt lag i - det bliver bare en bombe - men mindre du vil køre DSB selvfølgelig - men det er en helt anden snak

Så er der vel ingen ide i at købe levende sand, hvis det bliver skyllet?

Jeg ser heller ikke pointen bag det men i teoretisk set så tror jeg ikke at bakterie kulturen bliver skyllet 100% ud hvis man giver den en hurtig tur. Jeg vil dog aldrig gøre det. For jo mere " snavset og levende " det er jo flere og bedre kvalitet samt bakterie kultur får man med som også er pointen ved Levende Sand. :beer:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"