LED eller ej? (780 liter)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

LED eller ej? (780 liter)

Indlæg af KasperT »

Hej med jer,

Beklager, endnu en tråd om lys :-(

Jeg har købt et nyt 780 liter akvarie (160 x 70 x 70) og er blevet meget i tvivl om hvilket lys jeg skal have over.
Havde egentlig tænkt at det var en selvfølgelighed at jeg skulle have LED, men nu er jeg alligevel blevet i tvivl.

Planen var 2 x GHL mitras LX 6100, men er kommet i tvivl om det måske var bedre bare at køre uden LED eller måske en kombi.

Det er planen at det skal huse nogle få SPS i den øverste del af stensætningen og en masse LPS og diverse fisk.

Vigtige parametre: Flotte farver på korallerne, robust / driftsikker og pæn nok til at hænge i stuen uden lampekasse.

Nogen der kender en elegant ikke-LED løsning ud fra ovenstående parametre?
Helst ikke alt for meget DIY :-)

Vil jeg fx kunne få samme farver og nok lys på korallerne med en ATI 48" 8x54W Dimmable SunPower med den rigtige kombination af rør?

På forhånd tak for hjælpen!

Update: Nu med billede :-)
Vedhæftede filer
DSC00148.JPG
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: LED eller ej? (780 liter)

Indlæg af AndersBoerglum »

Du ser da ud til at have fine lamper. Så er det ikke vare at finde en mere af dem?
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Anders skriver. Hvorfor ikke finde en lampe mere, når du har 2 i forvejen som klarer jobbet fint
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Jeg kunne godt tænke mig at have noget lidt mere drift sikkert. Så hvis jeg alligevel skal ud og give penge for en eller to nye radion lamper, så kan jeg lige så godt købe de 2 ghl eller noget helt andet.

Også skal det jo kunne køre parallelt indtil det nye er klar til SPS osv.
/Kasper

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

KasperT skrev:Jeg kunne godt tænke mig at have noget lidt mere drift sikkert. Så hvis jeg alligevel skal ud og give penge for en eller to nye radion lamper, så kan jeg lige så godt købe de 2 ghl eller noget helt andet.

Også skal det jo kunne køre parallelt indtil det nye er klar til SPS osv.
Når du skriver driftsikkert, er det så fordi du også har måtte have dine til rep?
Jeg har 6 stk hængende over mit, de 4 har jeg haft fra starten af - og de har endnu ikke lavet ballade og har ikke været til rep.
De to sidste er købt senere og havde været omkring Tyskland, for at få nye blæsere. Dem har der heller ikke været ballade med siden jeg fik dem.

Jeg har dem hængende som du har dine - ude i den frie luft og ikke i en lukket kasse.
Blæserne i Radion er deres svage punkt, ingen tvivl om det.
Men min teori er, at de i et lukket lampekasse miljø bliver for varme og så kan de svage blæsere ikke klare mosten.
Det burde fabrikanten have tænkt på selvfølgelig, men måske er de netop tiltænkt den frie ophængning - som du og jeg har.
Har du haft dem til rep, holder min teori ikke.
Det ville ærgre mig, for det er virkelig gode lamper og de giver et fantastisk lys.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Helt enig bort set fra lidt bøvl med softwaren og at lamperne var ude af sync er jeg faktisk glad for dem.

Men har lige haft den ene til rep, den døde helt, ved ikke hvad der var årsagen :-(

Har det bare dårligt med at skulle give 10.000,- for to mere. Synes det er lidt mange penge når de har de nævnte svagheder.

Ved du hvad de typisk koster i rep når garantien udløber?
/Kasper

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

KasperT skrev:Helt enig bort set fra lidt bøvl med softwaren og at lamperne var ude af sync er jeg faktisk glad for dem.

Men har lige haft den ene til rep, den døde helt, ved ikke hvad der var årsagen :-(

Har det bare dårligt med at skulle give 10.000,- for to mere. Synes det er lidt mange penge når de har de nævnte svagheder.

Ved du hvad de typisk koster i rep når garantien udløber?
Tre ting.
Softwaren: Her ved jeg at Frank herinde fra, har haft held med at benytte Echotech live. Han siger at det har løst hans softwareproblemer.
Det var vist en af de andre It-mindede´, også her fra forum der foreslog det - og det virker åbenbart.
Jeg har jo også lamper der er ude af sync, men hos mig passer det egentlig fint med en blød opstart.

Jeg ved ikke hvad det koster at få dem repareret, men der er et engelsk foretagende, der virker til at være lidt lettere at have med at gøre, end tyskerne er.
De er også MEGET billigere med deres opdateringskit. Prøjserne skal have ret meget for det. Det er Khl der har kontakten til englænderen. Du kan få linket ved at skrive til ham.
Jeg har for resten kun hørt om én lampe, hvor det var strømforsyningen der var stået af. Det kan jo ske og har vel ikke så meget med lampen som sådan at gøre. Det kan jo være det var det der skete for din lampe. Jeg har haft en strømforsyning til min Tunze waveboks der stod af. Men det gør jo ikke Tunze mere upålideligt. Det sker bare, mener jeg.

For min egen del, så vil jeg - hvis mine blæsere står af, montere andre blæsere på selv. Der sidder, på de tre lamper, som sidder over det set up der står i pleje her hos mig, nye blæsere monteret på dem. Der sidder så to blæsere på hver. Det giver lidt udfordringer omkring ophængningen, men det er til at komme over. Det fungerer fint og lamperne er helt lydløse. Du kan ganske enkelt overhovedet ikke høre dem.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Tak for feedback! :-)

Super med en extra mulighed for rep når garantien udløber.

Det var selve lampen, prøvede at bytte rundt på strømforsyningerne :-)
Men der er jo ingen der er fejlfri, så kan nemt være jeg har været uheldig.

Det er også klart en mulighed at købe en radion eller to mere.

Kunne bare godt tænke mig at høre helt enkelt om jeg ville kunne få et lignende resultat uden LED og hvad der skal til, så jeg kan se fordele og ulemper ;-)
/Kasper

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Der er jo nogle som har rigtig flotte resultater med enten T5 rør over, eller en kombi med HQI og T5.
Det sidste havde jeg før og det gik rigtig godt, men 2 x 400W Hqi udviklede en hulens bunke varme, så min køler kørte meget oftere.
Prismæssigt tror jeg ikke der er nogen sammenligning. Rør i både HQI og T5 skal skiftes ret ofte. HQI mindst en gang hver 10 md. og visse af farverne i T5 holder måske ikke engang et halvt år. Det skal man nok have med i sine overvejelser. Det kan jo være en dyr hobby i forvejen, så de besparelser der kan hentes er velkomne synes jeg.

Men prøv feks at se vores norske ven her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 55#p530455" onclick="window.open(this.href);return false;
Han kører kun med T5 og der fejler hverken farver eller vækst og sundhed noget. Det er superflot.

Hvis det var mig, ville jeg købe 2 Radion mere - evt et par af den nye generation.

Erik

Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Mange tak for hjælpen Erik, som altid et grundigt og hjælpsomt svar.

Det ender jo nok med et par radion :-)
/Kasper

Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

I får ret, det er nok det smarteste at køre videre med mine Radion.

Så nu er der bestilt 2 stk. Generation 2 lamper og upgrade kit til de to jeg allerede har.

Så håber jeg det bliver godt :-)
Er allerede spændt på at se forskellen på Generation 1 og 2!
/Kasper

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"