ledningskvadrat???
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8450 Hammel
- Saltvand siden?: 2012
ledningskvadrat???
Har surfet nettet tyndt nu hvor jeg skal til at lave min egen LED lampe, men af alle de projekter jeg har lade mig inspirere af, er der INGEN der fortæller noget om hvilket kvadrat de ledninger har, som de forbinder de enkelte LED`er med.
Ved godt vi ikke er oppe i 0,75 kvadrat, men kunne godt tænke mig at høre, hvad nogle af jer har brugt.
Ved godt vi ikke er oppe i 0,75 kvadrat, men kunne godt tænke mig at høre, hvad nogle af jer har brugt.
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
Re: ledningskvadrat???
Jeg brugte 1,5 kvadrat, blød ledning, nem at lodde
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
Synes godt nok 1,5 lyder af meget, nu når man bruger 0,75 til 240V/10A.ChristianJS skrev:Jeg brugte 1,5 kvadrat, blød ledning, nem at lodde
Men vil da stadig gerne høre om der er andre der bruger andet.
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2009
Har brugt UV bestandigt silikone ledning 0.75.
Jeg er faktisk lidt i tvivl hvis man bruger ledningerne inde i en lampeledning.
Silikone ledninger blev jeg anbefalet fordi de er meget varmebestandige. Men den lampe jeg byggede blev ikke mere end håndlun, så jeg tvivler på at det er nødvendigt. Det er selvfølgelig afhængigt af lampe specifikationer.
I forhold til ampere størrelsen vil jeg tro du kan gå meget længere ned.
En pvc 0.75 kvad kan ved mindre gode varmeaflednings forhold (30 grader) bærer 7,5 A. En typisk lampe vil med en meanwell driver 60-48d ligge på mellem 700mA til 1300mA. Så der skulle være nok kobber i sådan en fyr
Man skal dog tage højre for varmekorrektion i det ovenstående regnestykke, en parameter man typisk først senere bliver klog på.
Måske derfor folk lukker øjnene og køber kvadratet så stort til at starte med. Ja og nu har vi ikke engang snakket spændingsfald endnu... Det må være den uforudsete parameter vi ikke gider beskæftige os med
Jeg er faktisk lidt i tvivl hvis man bruger ledningerne inde i en lampeledning.
Silikone ledninger blev jeg anbefalet fordi de er meget varmebestandige. Men den lampe jeg byggede blev ikke mere end håndlun, så jeg tvivler på at det er nødvendigt. Det er selvfølgelig afhængigt af lampe specifikationer.
I forhold til ampere størrelsen vil jeg tro du kan gå meget længere ned.
En pvc 0.75 kvad kan ved mindre gode varmeaflednings forhold (30 grader) bærer 7,5 A. En typisk lampe vil med en meanwell driver 60-48d ligge på mellem 700mA til 1300mA. Så der skulle være nok kobber i sådan en fyr

Man skal dog tage højre for varmekorrektion i det ovenstående regnestykke, en parameter man typisk først senere bliver klog på.
Måske derfor folk lukker øjnene og køber kvadratet så stort til at starte med. Ja og nu har vi ikke engang snakket spændingsfald endnu... Det må være den uforudsete parameter vi ikke gider beskæftige os med

- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
Man kan sagten gå længere ned end 1,5 kvadrat, men det var hvad jeg havde, og så er spændingsfald ikke noget vi ønsker.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg brugte 0,5 kvadrat.
Købte det her igennem, da de priser jeg fandt her i landet var helt i hampen.
http://stores.ebay.de/mw-Shop-online/Ka ... 34.c0.m322" onclick="window.open(this.href);return false;
Købte det her igennem, da de priser jeg fandt her i landet var helt i hampen.
http://stores.ebay.de/mw-Shop-online/Ka ... 34.c0.m322" onclick="window.open(this.href);return false;
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
+1 på 0,5 kvadrat
Almindelig montage ledning på 0,5 kvadrat er ganske udmærket at bruge!
Er også den størrelse der f.eks. bliver brugt i T5 lamper.
Almindelig montage ledning på 0,5 kvadrat er ganske udmærket at bruge!
Er også den størrelse der f.eks. bliver brugt i T5 lamper.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
Nu er det ikke fordi jeg ikke selv har 0,75 eller 1,5 kvadrat til at ligge, men da jeg har tænkt mig at bruge forskellige farver til de forskellige kanaler, så er det altid rart at høre hvad andre bruger, nu når jeg alligevel skal ud og købe ledning.
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
Bruger 0,75 silicone ledninger, Ikke så meget tab , og nemme at arbejde med. OG DE VAR GRATIS........
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
Så bliver det sku ikke billigere.røntved skrev:Bruger 0,75 silicone ledninger, Ikke så meget tab , og nemme at arbejde med. OG DE VAR GRATIS........
Tror det bliver 0,5, men skal lige regne lidt på hvor meget jeg skal bruge af de forskellige farver.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 12
Har endelig besluttet mig for at bruge 0,6² massiv:-)