Lys til nyt akvarium

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
jimmi814
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 7250 Hejnsvig
Saltvand siden?: 2012

Lys til nyt akvarium

Indlæg af jimmi814 »

Hejsa.

Jeg har fået bygget mig et nyt akvarium, samt sump.

Men nu bliver næste udfordring så at få købt/lavet noget lys til det. Men syntes ikke rigtig jeg kan finde nogle lamper der kan dække hele længen/bredden uden det kommer til at rende op i 8k for lamper, og det er jeg lidt for nærig til desværre-

Kender i nogle lamper, der kan dække et akvarium på 120L 60D 40H?

Kan se der måske kommer en ny maxpect razor eller sådan noget der måske kan klare det. Men har ikke kunne finde nogle steder hvornår den kommer, eller om den overhovedet kommer til danmark.

Håber på lidt hjælp, da det kribler lidt i fingrene for at komme igang med at sætte op :D

Venlig hilsen Jimmi.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lys til nyt akvarium

Indlæg af Carsten »

En Maxspect 160w vil jeg mene passer fint til dit akvarie. Hvis du hænger den op, kan du justere højden, så alle hjørnerne dækkes. Og du kommer alligevel til at skulle skrue ned for lyset.
Ellers er alternativet 2x120w men det er jo nok et overkill, men det er jo også samme mængde som kommer over med den nye længere lampe
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Hej Jimmi,

Skal det være LED eller har du overvejet T5 lys?

At det er moderne med LED herhjemme, det betyder jo ikke at det er den eneste løsning.

ATI laver nogle fine lamper du kan måske være heldig at finde en lampe brugt til 1000.- kr. Med nye rør til så er du måske oppe i 1600-1800 kr.-

Jeg har prøvet begge dele og der er jo fordele og ulemper ved det hele :)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
jimmi814
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Indlæg af jimmi814 »

Carsten Jeg har også kigget meget på maxpect 160 watt. Den er jeg faktisk også lidt varm på. Var bare meget i tvivl om det ville være nok. Vil jo helst ikke have den skal sidde oppe i loftet :D

Peter. Jeg vil nu helst have led, da jeg syntes det har nogle fordele jeg godt kan lide. Og så det med at der er sol op/ned indbygget i lampen er noget jeg vil sætte stor pris på. Kan man sikkert også med nogle af dem fra ati. Men Er ret låst fast på led. Har prøvet at bygge en lille en selv til et nano akvarie, og kan virkelig godt lide det lys den giver. Men tror det bliver en for stor en mundfuld at skulle lave en til så stort et akvarie :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

jimmi814 skrev:Carsten Jeg har også kigget meget på maxpect 160 watt. Den er jeg faktisk også lidt varm på. Var bare meget i tvivl om det ville være nok. Vil jo helst ikke have den skal sidde oppe i loftet :D

Peter. Jeg vil nu helst have led, da jeg syntes det har nogle fordele jeg godt kan lide. Og så det med at der er sol op/ned indbygget i lampen er noget jeg vil sætte stor pris på. Kan man sikkert også med nogle af dem fra ati. Men Er ret låst fast på led. Har prøvet at bygge en lille en selv til et nano akvarie, og kan virkelig godt lide det lys den giver. Men tror det bliver en for stor en mundfuld at skulle lave en til så stort et akvarie :D

Det er nu da ikke så svært at lave noget DIY til det akvarie. Hvor mange dioder havde du forestillet dig der skulle over??
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Har du kigget på Zetlight 6600 (reeffarmer).
200 w som iflg specs. kan oplyse det du efterspørger.
Måske du stadig kan få lampen som intro tilbud.

Jeg har desværre ikke sat den op endnu, så jeg kan ikke komme med en længere udredning ved lampens evner.
100 *100 * 50 cm cube
jimmi814
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13

Indlæg af jimmi814 »

Carsten. Har leget lidt selv med en lille lampe. Men tror bare hurtigt det bliver for indviklet når nu jeg gerne vil have timer, og solopgang og nedgang på. Og ved faktisk ikke rigtig hvor mange led der skal over :)

Jesper. Den har jeg også haft kigget på. Men syntes 5500 er meget lige nu :D
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"