Echinopora lamellosa

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Echinopora lamellosa

Indlæg af jonas _sandager »

For snart flere måneder siden købte jeg et frag af en Echinopora lamellosa. Ifølge sælger skulle det være blåt med grønne polypper. Dog har jeg problemer med at få farverne frem. De grønne polypper er der rigtig nok, men grundfarven er nu nærmere lysebrun.
Derfor vil jeg høre jer, om hvad jeres erfaringer er med denne koral - hvordan får I farven frem på disse koraller? :beer:
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Echinopora lamellosa

Indlæg af crazy seahorse »

Hos mig trives de bedst ved diffust lys og med kraftigt flow hen over korallen.
De er ikke så glade for alt for kraftigt lys.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
petersoe
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af petersoe »

Mine gror som vanvittigt i flere lag både tæt på bunden og helt oppe under lyset. Flot LPS, der dog efterhånden har bredt sig så meget, at de udgør en trussel mod flere andre koraller, da de svider ret voldsomt. Jeg har brækket frags af og sat i en anden tank, hvor der er knapt så meget lys og styr på vandværdierne, og der ser de ud, som du beskriver, men vokser stadig godt.
/Peter
Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

petersoe skrev:Mine gror som vanvittigt i flere lag både tæt på bunden og helt oppe under lyset. Flot LPS, der dog efterhånden har bredt sig så meget, at de udgør en trussel mod flere andre koraller, da de svider ret voldsomt. Jeg har brækket frags af og sat i en anden tank, hvor der er knapt så meget lys og styr på vandværdierne, og der ser de ud, som du beskriver, men vokser stadig godt.
/Peter
Vokser de i lag, lige som Montier?
Det har jeg aldrig set før. Mine har altid vokset langs substratet, de har måske lavet folder, men aldrig overvokset sig selv.
Og ja, de er aggressive. Laange sweepere om natten og DE brænder heftigt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
petersoe
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af petersoe »

Ja, de vokser i lag og "snurrer" rundt om sig selv for at kunne være der. Er superglad for mine, men man skal sikre sig, at der ikke er en anden koral, der mister fodfæstet og falder ned på den, for så er den kridhvid næste morgen. Haps!
/Peter
Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

@ Erik: Okay. Så har jeg vist fået det byttet rundt.
Er det turbulent eller laminart flow, de kan lide?

@Peter: Jeg tror egentlig mine værdier er forholdsvist stabile - måske ikke "acroporastabile", men nogenlunde - og lyset er en blanding af LED og t5, så det er vist heller ikke decideret lavt. Men det lyder til at der i hvert fald er et eller andet den ikke er helt tilfreds med, så jeg må jo bare prøve at flytte den til et andet sted i akvariet, og se om det hjælper :)

Jeg var med på at de brænder. Det var egentlig også derfor den fin sin nuværende placering i sin tid.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Ps. I er jo velkomne til at smide et par billeder, så vi kan få et par eksempler på vækstform og farver :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

jonas _sandager skrev:@ Erik: Okay. Så har jeg vist fået det byttet rundt.
Langt de fleste koraller vil have helst laminart flow, men samtidig skiftende, sådan lidt først den ene vej og så retur.
En tænd sluk funktion på pumperne der giver skiftende retninger, synes at være en god idé.

Erik

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

petersoe skrev:Ja, de vokser i lag og "snurrer" rundt om sig selv for at kunne være der.
/Peter
Må vi ikke se et billede af det??
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

crazy seahorse skrev:
jonas _sandager skrev:@ Erik: Okay. Så har jeg vist fået det byttet rundt.
Langt de fleste koraller vil have helst laminart flow, men samtidig skiftende, sådan lidt først den ene vej og så retur.
En tænd sluk funktion på pumperne der giver skiftende retninger, synes at være en god idé.

Erik
Hmm. Laminart flow kan jeg godt give den. Det med skiftende retninger bliver sværere. Jeg har på et tidspunkt kigget lidt efter en pumpe der kunne klare opgaven, men wp25 virker til at være for kraftig til mit lille akvariet, og mp10 er både larmende og dyr. Dog har jeg hørt rygter om at webao har planer om en endnu mindre pumpe, der nok ville være helt perfekt. Indtil da må jeg vist nøjes med konstant flow.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"