af Schwensen » tors 5. sep 2013 07:36
Flotte billeder og ikke mindst
koraller. Uden at skulle stjæle denne fine tråd alt for meget, hvor tykt et bundlag har du Peder ?
Mvh Peter
Hej Peter
Saksede dit spørgsmål fra den lækre billedtråd.
Dit spørgsmål omkring bundlag finder jeg mega interessant !
Da jeg i sin tid "grundlagde" min balje, gjorde jeg som de fleste.
Jeg valgte kornstørrelse og mængde af sand udfra æstetiske årsager.
Jeg ville nemlig have den der krystalhvide bund, som man ser på de smukkeste baljer, samt fra visse billedserier fra troperne.
Glad var jeg da jeg bestemte mig for det fineste finkornedesand, i den helt rigtige farve.
Det skulle i øvrigt også have en dybde, jeg fandt tiltalende

det var ca 4-5 cm
I starten så det perfekt ud....starten varede ikke så forfærdelig længe, før valget af det helt fine sand irriterede mig - detblev nemlig blæst rund, og skabte små højder, og andre steder fri udsigt til bunden af baljen... Hmmmm tog mig lang tid atfå sat sten, pumper og
koraller således at denne gene varminimal.
Senere fik jeg på trods af perfekte vandværdier, en mærkelig alge - som jeg valgte at kalde algen fra helvede, nemlig Lyngbya.
Samtidig med det problem, fik jeg efterfølgende "mærkelige" udfordringer med "noget" som ikke var korrekt....
Det var intet jeg ku måle mig til, alle værdier var perfekte, men algen groede, og den dag idag er jeg tilhænger af teorien om at mit bundlagikke var som tiltænkt.
Istedet for at være en smuk ting, blev det kilden til mine udfordringer. Med andre ord et sted hvor snavs og skidt kunne opsamles(uden at jeg kunne se det)
Detvirkede også som om at der var en bakteriel ubalance.
For at gøre en kort lang historie kort er jeg blevet absolut tilhænger af 2 ting i min balje. 2 ting der er ligeså vitale for mig som, temp, salinity, vandbevægelse,
lys, de 3 hellige, lavt næringsniveau på stabilt niveau.
De 2 ting er:
Minimalt bundlag, max 1-3 mm tykkelse.
Tilførsel af de gode bakterier.
Siden jeg sugede mit bundlag op, og fik let adgang til at rengøre - kunne jeg pludselig fjerne "brunt" vand ved vandskifte og erstatte med rent vand. Detteifht tidligere, hvor jeg nærmest erstattede det rene vand i den frie vandmasse med nyt rent vand - eneste reelle forskel har vel nærmest været sporeelementer.
Tilførsel af de gode bakterier sværger jeg også til, intet kan som dem hjælpe med rengøringen.
Håber ovnst hjælper - synes jeg blev nødt til at beskrive detmere uddybende, end blot at skrive 1-2 mm.
Vær opmærksom på at jeg ikke siger DSB ikke er velfungerende, men deter nogethelt andet end en skjult losseplads på ca 5 cm.
Happy reefing
Peder