Fremtidig tilslutning af fragment tank, hvor?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Fremtidig tilslutning af fragment tank, hvor?

Indlæg af iceMD »

Hallo alle derud :f1:

Jeg står i den situation, at jeg er nået til den sidste del af planlægningen af mit kommende 350l akvarie :D!
I den forbindelse vil jeg gerne i fremtiden have mulighed for at koble en lille fragment tank på det store system. Derfor vil jeg sammensætte pvc'en mellem sump og hovedakvarie sådan, at dette nemt kan lade sige gøre :) Mit spørgsmål er så, om det ikke vil være det bedst at lave det tilkobling på returrøret? Altså sætte et T-stykke på returrøret også sætte en kuglehane på denne, så man bare kan have denne lukket, indtil man skal have tilkoblet fragmenttanken.

Umiddelbart ser jeg dette som en bedre løsning end at tilkoble fragment tanken nedløbet fra hovedakvariet, da man på denne måde vil føre det beskidte overfladevand over i fragment tanken, i stedet for renset vand som man ville få hvis man koblede fragment tanken til på returrøret :)

Håber i har lidt indputs her? :D
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Fremtidig tilslutning af fragment tank, hvor?

Indlæg af Meller »

du kunne sætte sumpen over fragmenttanken, således returpumpen bare står i fragmenttanken, så for du rent vand ihvertfald :)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Min frag-tank sidder over sumpen og fødes med en separat pumpe som sidder i sumpen. Pumpen sidder i et kammer efter skummeren.
Vandet løber så selv via et overløb ned i sumpen igen, i samme kammer som udløbet fra DT.

En lille pudsig ting, som jeg selv oplevede. Jeg fyldte jo frag-tanken med friskblandet saltvand.
Frag-tanken vil så reagere som et nyt system, selvom det er det samme vand som kører på systemet du leder igennem. Jeg fik algefase og alle de ting der følger med en ny opstart.
Jeg så det jo blot som en udvidelse af det eksisterende, men det opfører sig som beskrevet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

Problemet er at begge dele skal stå i et skab under hovedakvaruet hvor højden er begrænset :) og da jeg først har planer om at tilkoble fragment tanken senere, vil den metode du beskriver betyde at jeg skulle hæve sumpen en smule, hvillet ville besværliggøre arbejdet i sumpen :p men tak for forslaget :p

Sjovt at det forsagede endnu en algefase, det troede jeg umiddelbart ikke ville ske :p
Har selvfølgelig også overvejet en ekstra pumpe, men hvis det kan lade sig gi' sig uden ekstra strømforbrug, så ville det jo være perfekt ;)
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Jeg føder min fragtank med udgangsvandet fra Rowa reaktoren.
Reaktoren står i sumpen,som er lavere end fragtanken.
Derved ryger overfladevandet fra fragtanken retur i sumpen.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

Godt med nogle inputs! :-D

Det jeg præcist havde tænkt mig var at lede vandet fra returrøret over i fragtanken, sørge for at fragtanken er højere en sumpen og led overfladevandet tilbage i sumpen vha. tyngdekraften :)
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Jeg har også forberedt til frakmenttank med et T-stykke og en ventil på returen.
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

#Ryom:
Har du så prøvet om det virker efter planen? :P Kan du evt. fortælle lidt om hvilken pumpe du bruger? :)
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Nej har ikke testet endnu...
Jeg bruger en 5000l/hr pumpe. Sumpen er i kælderen. Så der er jo noget tab. Jeg har en rør gennemførring på 25mm i siden på returkammeret. Som bliver koblet på overløbet i frakmenttanken.
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af iceMD »

Nå okey, tror også det bliver den løsning jeg vælger så :P
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Indlæg af siqu »

i skal tænke på at i midste vand fra retur pumpen hvis den også skal føde frag tanken. Med mindre at i har eller vil invistere i en pumpe der er stærk nok tila t trække vand op til hoved tanken og frag tanken .

Det jeg gør er at borer hun fra retur kammeret og ind frag tanken hvor jeg har en lille pumpe 500L/T som returnere vandet til returkameret igen , altså et simpelt kredsløb . Det vand bliver så skudt op i hoved ranken.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"