Skal til at bestille LED til min lampe. Men hvilke type skal man vælge, har googlet lidt frem og tilbage osv og ifølge diy-aqualight.dk er XPG og XTE helt ens når man sammenligner. Men hvad er forskellen?
XML er droppet da den er dobbelt så dyr som de andre..
Mvh david
Hej David, jeg plejer at bruge aquastyleonline.com - jeg synes de er rigtig gode, og flinke til at hjælpe. Og så har de sæt med alt hvad du skal bruge, som kan tilpasse de fleste størrelser
Du kan altid kigge i datasheet for at se forskellen. Der MÅ være en forskel ellers kalder man ikke en komponent noget andet. Er selv elektronik ingeniør og læser datasheets dagligt, så ved at der er forskel. Det kan just være en så lille detalje som måske kelvin, eller wat forbrug min-max. Meget lille detalje kan afgøre at de har forskelligt navn men i princippet er det samme.
Men i elektronik verdenen så gælder alle små detaljer for at ting skal kunne snakke sammen.
Michael_F skrev:Hej David, jeg plejer at bruge aquastyleonline.com - jeg synes de er rigtig gode, og flinke til at hjælpe. Og så har de sæt med alt hvad du skal bruge, som kan tilpasse de fleste størrelser
Jeg vil lige spørge dig om den hjemmeside, og hvordan det fungerer når de kommer til dk. Der skal betales told osv. Har du bestilt noget fra dem og hvordan ligger tolden mht det du har bestilt.
Kan du evt give et eksempel ?
The XP-E has a pretty typical smooth curve, where the output tapers off at a predictable rate as you start to go off center. The XT-E keeps a higher average intensity over a wider angle. This equates to a little more even light over a larger area than the hot-spot characteristics of a typical LED.
When talking about light output, the first thing to note is that Cree is rating all their newer generation LEDs (XT-E and XM-L, among others) with a die temperature of 85C. Originally, everything was rated at 25C, and became an industry standard. Unfortunately, 25c die temperatures are not very practical outside of the lab, so Cree, and a few other manufacturers like Philips Lumileds started to use 85C as the benchmark point. This is a lot closer to real world conditions, and a much better predictor of performance. As a result, you need to do a little more work when comparing the light output of the XT-E to the XP-E. Rated output for the top bin XP-E at 350mA and 25C comes in at a minimum of 500mW. To bring it to a level playing field with the XT-E, the output is derated to approximately 460mW (estimated to be about 92% of the rated output based on the data sheet). XT-E top bins are currently rated to 550mW at 350mA and 85C. Now that things are apples to apples, that’s a 19.5% increase in output at the same current. Not bad.
Electrically, things improve again. Cree is gradually forcing the forward voltage down on their LEDs, which helps to increase efficiency, reducing driver requirements, or letting existing drivers run more LEDs in a single string. While most incremental LED updates bring the forward voltage down a tenth of a volt or two, Cree has managed to get the forward voltage of the XT-E down 0.35v over the XP-E. That’s a pretty considerable drop. The current XP-E has an average forward voltage of 3.2v at 350mA, while the XT-E has managed to get it down to an average of 2.85v. Keep in mind that these are average voltages and your experience may vary. As a result, this makes for a 12.3% increase in electrical efficiency at the same drive current. And you know what that means; less heat.
The last thing to note about this LED is something that a lot of people overlook; thermal resistance from junction to solder point. Most people don’t need to really look at this, as the heat sinks that are used in most DIY projects are vastly overkill, and can easily keep die temperatures in check. It’s still interesting to note that Cree has managed to increase the ability for the LED package to get heat away from the die by almost a factor of two. Thermal resistance for the XP-E is 9C/W, while the XT-E is down to 5C/W
Michael_F skrev:Hej David, jeg plejer at bruge aquastyleonline.com - jeg synes de er rigtig gode, og flinke til at hjælpe. Og så har de sæt med alt hvad du skal bruge, som kan tilpasse de fleste størrelser
Jeg vil lige spørge dig om den hjemmeside, og hvordan det fungerer når de kommer til dk. Der skal betales told osv. Har du bestilt noget fra dem og hvordan ligger tolden mht det du har bestilt.
Kan du evt give et eksempel ?
Jeg har bestilt (for ca 14 dage siden) mine dioder og driver gennem aquastyleonline.com (Pga denne anbefaling ovenfor)
Har bestilt 32 x Cree dioder, 2 x MeanWell LPF-60D-48 drivere, 1 x MeanWell APC-35-700 og 1 x moonlight kit. Dette beløb sig til ca. 1500 danske kroner. Bestilte om mandagen og fik varene om fredagen samme uge
Der er nu kommet et brev hvor jeg skal betale moms. Der skal jeg betale 230 kr. Det er alt.
Så jeg har sparet meget ved at købe det via den side kontra her i DK. (Om jeg er sluppet for told, elektronik afgift, vej/vand/luft afgift, P-afgift samt diverse grønne afgifter, skal jeg lade være usagt.)
Mvh David
Billigt er det da Held med samlingen Giv dig god tid og ikke stresse .
Men hvad med en køleplade det får du da brug for eller dør dine dioder hurtigt .
Den er samlet færdig. Har brugt en stor aluplade og lagt 2 computerblæsere på skrå så de blæser ned på pladen. Den er ikke varm på nogen måde. Så køleplader er ikke nødvendigt for mit vedkommende
Sæ'fø'lig
Tror dog jeg gerne vil have er par ekstra hvide på, men nu må jeg se tiden an.
Moonlight er ikke monteret endnu. Men det er bare en ledning med led på som bliver klistret med dobbeltklæbende tape.