Jeg smed fragmenter af en rød plade og en confusa ud, som havde både snegle og æg.. Nu er de etablerede montier under skarpt opsyn

crazy seahorse skrev:
Jeg er, efter jeg blev klar over det med larverne, holdt op med at sælge/dele frags. Kun til folk jeg ved er klar over de mulige farer og som har en reel mulighed for at bekæmpe dem, sælger jeg. Ikke af ond vilje for jeg vil gerne sælge/dele normalt, men jeg vil ikke risikere at nogen uden at være helt klar over risikoen, får denne plage ind i deres akvarie. Og dem der får herfra, får altid nøje farerne forklaret.
Erik
Hej Kurt,khl skrev:Hvis larverne er i de frie vandmasser, så er et UV filter vel en god ide at bruge, jeg ved jo godt at der er mange tilbage i DT men et UV filter tager vel en hel del.
Jeg har bare konstateret, at efter at jeg kom fra ferie for snart 3 uger siden og begyndte at tilsætte SeaKlear i "store" mængder 3 ml pr dag i 10 dage og derefter 1 ml pr. dag, har jeg ikke set en eneste montiædende snegl......MÅSKE er det slet ikke SeaKlear der er skyld i mine manglende snegle, jeg har jo også sat mit UV filter til at køre hele tiden i de sidste 3 uger.
Jeg kan godt følge din tanke, men hos mig er de meget bevidste om hvad de spiser.PederP skrev:Det der IMO taler imod et pelagisk larvestadie, er at de danner så lokale kolonier.
PederP skrev:
De angreb jeg har set har været forholdsvis lokalt på korallen til at starte med, men gerne med et stort antal snegle og flest små. Det virker bare som en usandsynlig opgave for pelagiske larver at undgå overløbet samt finde tilbage til samme sted på samme koral.
Nåh, du mener i samme system. Jeg har ledt efter et svar på, hvordan de bredte sig fra det ene akvarie til det andet og til det tredje.PederP skrev:Hej Erik.
Ja, der var både et par voksne, en masse små og æg på de to jeg smed ud. Fik begge koraller fra samme sted så jeg tror det er der jeg fik dem ind. Har en "pink edge", en undata, en lilla plade, et par digitata og en samarensis som jeg endnu ikke har fundet snegle på.
Jeg smed tidligere på året en rev. pokerstar ud som havde 2 voksne og en klump æg i klaser.
De angreb jeg har set har været forholdsvis lokalt på korallen til at starte med, men gerne med et stort antal snegle og flest små. Det virker bare som en usandsynlig opgave for pelagiske larver at undgå overløbet samt finde tilbage til samme sted på samme koral.
@Peder RN Tro mig, jeg ville aldrig overveje at stå der nat efter nat hvis ikke det gav resultater. Men det giver kun mening, hvis man kan komme til at se de angrebne individer ordentligt. Det kan jeg med dem de nu har kastet deres kærlighed på i DT. De står lige under vandoverfladen og er let overskuelige.pederrevnørd skrev:Jeg kan simpelthenikke se fornuften i at tro at stå og fjerne dem manuelt om natten overhoved gør andenforskel end at man sover mindre.
Det giver dig måske en hvis selvtilfredstillelse at finde een enkelt, men men men. Der er uanede gemmesteder i baljen, og æggene finder du formentligikke. For slet ikke attale om larverne - om de så er i vandet somplankton eller noget tredie - de har flere faser i deres cyklus end vi er klar over.
Isoler istedet de angrebne Montier, hvis muligt, og kombiner med naturlige midler såsom gylter, mandariner etc. Sørg for at du kunfodrer kiruger med salat/tang, således at gylter er så sultne som muligt![]()
Held og lykke
Mvh
Peder
Eftersom jeg ikke havde målegrejet fremme tør jeg ikke sige noget med sikkerhed. Men da jeg spottede et par voksne snegle kunne jeg med det blotte øje se at der var noget ved siden af dem, og bekræfte æggene med en lub. Skulle de dukke op igen skal jeg måle dem nøjagtigt, da jeg er så heldig at konen har prof. grej til det - bare surt jeg ikke tænkte på det.pederrevnørd skrev:Peder,
Har du en ide om størrelsen på æggene, for det kunne muligis give et hint om de her bæster er i de frie vandmasser ?
Klippet fra Carsten link tidligere
As to egg size ranges, an English scientist, Tom Thompson, produced a range of egg diameters based on nudibranchs of known development types which we can use to get an idea about the type of larvae a species will have.
• Planktotrophic: 40-170 microns
• Lecithotrophic: 110-250 microns
• Direct development: 205-400 microns
[1mm = 1000 microns]
Mvh
Peder
Hej PederPederP skrev:Eftersom jeg ikke havde målegrejet fremme tør jeg ikke sige noget med sikkerhed. Men da jeg spottede et par voksne snegle kunne jeg med det blotte øje se at der var noget ved siden af dem, og bekræfte æggene med en lub. Skulle de dukke op igen skal jeg måle dem nøjagtigt, da jeg er så heldig at konen har prof. grej til det - bare surt jeg ikke tænkte på det.pederrevnørd skrev:Peder,
Har du en ide om størrelsen på æggene, for det kunne muligis give et hint om de her bæster er i de frie vandmasser ?
Klippet fra Carsten link tidligere
As to egg size ranges, an English scientist, Tom Thompson, produced a range of egg diameters based on nudibranchs of known development types which we can use to get an idea about the type of larvae a species will have.
• Planktotrophic: 40-170 microns
• Lecithotrophic: 110-250 microns
• Direct development: 205-400 microns
[1mm = 1000 microns]
Mvh
Peder![]()
Jeg har snart opgivet at få en sund rev. pokerstar, har fået snegle med ind med de to jeg har prøvet ind til nu![]()
Kan sagtens følge jer i at de kan have favorit montier de fortrækker frem for andre.
Surt du har fået dem, men jo - vi kan da lige så godt få dem målt hvis de dukker op i nabolaget.Ryom skrev:Jeg fandt nogle æg i fredags. De sad på undersiden af en blå/lilla montipore digita sammen med 2 snegle. De var meget små. Hvis der skulle dukke flere op (krydser fingre for der modsatte) kan du ja bare få dem PederP.
Det ser spændende ud.Carsten skrev:Kan det være så simpelt??
http://www.korallen-zucht.de/de/service ... schnecken/" onclick="window.open(this.href);return false;
Havde godt læst den lille artikel tidligere, men mener ikke at der stor noget om Montipora snegle i den dengang.
Jeg har mulighed for at sætte et akvarie op, hvor vi kan "lege" lidt med tingene.
Ellers kunne du måske få Troels til at tage et par stykker med hjem fra Dejong imorgentoni skrev:Hmmm... Da vi også er ekstremt plaget med disse skiderikker lige pt. lyder da kamelrejerne som et godt bud at prøve sig på. Vi startede ud med plader på størrelser over 50 cm i bredden som nu er bare sølle små fragmenter...Det har været coral rx dyp uden succes og tandbørste og fortørrelsesglas hver eneste aften. Sekstribet gylte og kanarigylte er også prøvet, de kommer sgu tilbage efter nogle dages mellemrum. Satans små djævle
Mistænker lidt at nogle af fiskerne får i sig æg når de græsser omkring korallerne. For det virker til at de dukker op igen i afføringen som falder ned på korallerne.. ? Har nogle lagt mærke til dette? Har set små hvide prikker, men er blot en teori... Så efter ca. 80 % tab af plader, har vi da ikke noget at tabe med at prøve kamelrejer. Vi har en ekstra tank kørende uden koraller med en enkelt klovn og bobbelanemone i, så det burde være safe nok og flytte dem derover.
Er der nogle der ved om nogen forhandlere som ligger inde kamelrejer?
Carsten, du er fantastisk og det er Reeffarmer også!!Carsten skrev:Ellers kunne du måske få Troels til at tage et par stykker med hjem fra Dejong imorgentoni skrev:Hmmm... Da vi også er ekstremt plaget med disse skiderikker lige pt. lyder da kamelrejerne som et godt bud at prøve sig på. Vi startede ud med plader på størrelser over 50 cm i bredden som nu er bare sølle små fragmenter...Det har været coral rx dyp uden succes og tandbørste og fortørrelsesglas hver eneste aften. Sekstribet gylte og kanarigylte er også prøvet, de kommer sgu tilbage efter nogle dages mellemrum. Satans små djævle
Mistænker lidt at nogle af fiskerne får i sig æg når de græsser omkring korallerne. For det virker til at de dukker op igen i afføringen som falder ned på korallerne.. ? Har nogle lagt mærke til dette? Har set små hvide prikker, men er blot en teori... Så efter ca. 80 % tab af plader, har vi da ikke noget at tabe med at prøve kamelrejer. Vi har en ekstra tank kørende uden koraller med en enkelt klovn og bobbelanemone i, så det burde være safe nok og flytte dem derover.
Er der nogle der ved om nogen forhandlere som ligger inde kamelrejer?