Hvad mon gik galt? Er den bare sart?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Hvad mon gik galt? Er den bare sart?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg synes jeg vil dele denne oplevelse med jer.
Jeg har denne koral stående i Dt. Det er en Acropora caroliniana.
A.caroliniana. Den grønne midt for.
A.caroliniana. Den grønne midt for.
Samme, lidt tættere på
Samme, lidt tættere på
Fra en anden vinkel
Fra en anden vinkel
Delvist fts af venstre side, den er lidt svær at se da lyset reflekteres der hvor den er, men den er lige over den ene palet, foran en Euphyllia. Det er mere placeringen der kan være interessant. Den står i læ af de andre koraller. Pakket inde i et hul.
Delvist fts af venstre side, den er lidt svær at se da lyset reflekteres der hvor den er, men den er lige over den ene palet, foran en Euphyllia. Det er mere placeringen der kan være interessant. Den står i læ af de andre koraller. Pakket inde i et hul.

Den vokser rigtig godt og trives.Men da det ikke er en af de koraller der ses ofte, måske er der ikke så mange der har den herhjemme,
så vil jeg gerne sprede den.
Jeg mener at det er rigtigt at "sprede" risikoen. Der kunne jo ske noget hos mig og så er den her måske ikke mere.
Og så synes jeg da også at andre skal have muligheden for at nyde den selv.

Nu har jeg forsøgt at fragge den og det gik som det plejer. De blev sat over i det system som Thomaas har stående her, da der var mest plads.
Der blev lavet 5 stk. I løbet af en månedstid gik de fire af fragmenterne til. Men det sidste så fint ud.
Det blev flyttet over i min egen frag-tank, for at jeg bedre kunne holde øje med det. Det voksede planmæssigt og udviklede sig fint.
I forgårds ville jeg så flytte det, da jeg har lidt fladorme af en art, som lægger sig på eggctrate´ne. De bliver suget ud ved hvert vandskift, så det er ikke et større problem. Men jeg synes de var begyndt at komme lidt vel tæt på dette frag, så jeg ville rykke det lidt.
Jeg rykkede det ca 3 - 5 cm, samme højde i tanken, samme flow, samme lys. Dagen efter smed den vævet og døde.
Det værste er, at jeg aner ikke hvorfor. Alle andre koraller i frag-tanken trives og vokser. Men den her døde altså.

Om ikke så længe vil jeg selvfølgelig forsøge igen, for moderkorallen vokser ekseptionelt godt. Og der bliver ikke gjort noget særligt for den.
Den blev bare sat hvor der var plads til den og der har den stået siden. Men måske har jeg været heldig med placeringen dengang.
Anyway, jeg må bare konstatere at hos mig, i mit system, der er fragmenterne sarte.

Erik
Senest rettet af crazy seahorse tirs 27. aug 2013 13:36, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvad mon gik galt? Er den bare sart?

Indlæg af den_ »

Det lyder fanme mærkeligt hvis det er i samme frag tank bare rykket 3-5 cm tilden ene eller anden side, men igen flowet kan jo godt være anderledes der, men det det virker lidt vildt hvis den skulle være så sart.

Tror simpel hen at næste gang du fragger den så bliver du nød til at lave en til mig :sneaky2: også kan vi se om jeg kan få den til at vokse
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Jeg synes jeg har læst på reefcentral at de acropora som er helt glatte - at de skulle være næsten umulige at holde... også derfor man ikke ser den ret tit i hjemmearkvarier.. men Erik.. du har vist fundet den hellige gral med moder korallen :-) - mon det er fordi de ikke kan tåle skader så godt ?
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Erik

Størrelsen på frags har stor betydning, har du evt lavet dem for små ?
De fladorme du har, hvad er det for nogle - noget lever de jo af

Ovenst er hvad jeg synes der ku være årsag til at de dør

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

@ Dennis Ja, det er mærkeligt. Jeg har ganske enkelt ingen anelse om, hvorfor det skete.
Jeg må bare konstatere at det skete.
Jeg skal nok sige til når der er frags. Det bliver lagt ud her på forum.

@ Kenneth Ja, det er måske bare sarte koraller. At jeg ikke har haft problemer med moderkorallen kan være mere held end noget andet.
Jeg har også haft Acropora jacquelinea, som også er en af de "bare" arter og den kunne jeg heller ikke holde i første omgang. Så de er nok bare sarte. Men jeg prøver da igen. Man skal jo ikke lade sig kyse af, at det giver lidt modstand.

@Peder Tanken omkring frag størrelsen har været oppe og vende og det er bestemt en mulighed. Jeg vil prøve at lave lidt større frags næste gang. Mistanken har nemlig gået lidt på, om for små frags ikke kan klare limen.

De fladorme er de almindelige, som man ofte ser i forhandlernes koraløer. De er nemme nok at holde stangen, for de sidder ikke ret godt fast og lader sig nemt suge op. De er kun her, ikke i nogen af de to andre systemer der er koblet sammen. Her er der også lidt tråd og boblealger. De almindelige alger tager min olivenkirurg, der fungerer som gartner i tanken.
Jeg tror de stammer fra fodringen med deraf følgende forhøjet No3 og lidt Po4.
Jeg måtte øge fodringen, da jeg fik et drag over nakken af Brian, Thomas og Polsen, som mente jeg sultede mine fisk, da de så lidt tynde ud.
Nogen gange må man jo lytte, så jeg øgede fodringen lidt. Det har givet mere sul på kroppen af fiskene, men har også givet lidt flere alger på feks forruden. Men ingen i Dt eller det andet system. Dem tager kirurgerne sig af. Men det er nok den øgede fodring der har en del af skylden.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Bruger du handsker når du håndterer frakmenterne? Har læst et sted at bare fingre (med det fedt kroppen selv producerer) godt kan hæmme specielt små frakmenter.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Det ligner sq meget en A. lokani type, kært barn har jo mange navne :)
Hvis det er tilfældet ku problemerne måske skyldes skift i lysintensiteten.
A. lokani foretrækker svagt lys, og den sælges ofte som "deepwater acro's"

Ellers ville jeg også tjekke temp forskelle i din displaytank og frags tankene , specielt her i sommerheden...
Og så prøv igen ,, ku da være cool med sådan en lille bid i min balje.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu har jeg ikke været hjemme da tråden blev startet.
Tidligere lavede jeg nogle få fragmenter af en lignede Acropora.
så vidt jeg husker var det omkring 50% der gik til resten overlevede, i hvert fald indtil jeg solgte dem, sådan ca. mindst 1 måned senere.
Gennem årene fandt jeg ud af at ret mange korallers fragmenter er meget følsomme overfor den håndtering vi giver dem. Om det er fingernes syre eller fedt fra hænderne der gør det har jeg ingen ide om. Men da jeg begyndte at bruge handsker til fragmenteringen og monteringen, faldt antallet af døde fragmenter ret meget. Der kan selvfølgelig have være andre faktorer som kan have spillet ind også.

Du kunne jo forsøge næste gang, der skal fragmenteres at lave fragmenterne noget større, og efter fragmenteringen lade fragmenterne, blive sammen med moderkorallen. Så det vænner sig til at selv at skulle klare alle funktioner( om det har nogen relevans ved jeg ikke).
Og såret fra fragmenteringen heler mere eller mindre inden monteringen.
Foruden selvfølgelig at bruge handsker hele vejen gennem processen
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"