Simpel opskrift på balling
-
- Picasso aftrækker
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2002
- Geografisk sted: Vestsjælland
Simpel opskrift på balling
Hejsa jeg står og skal ha blandet noget balling Mg Kh og Ca.
Jeg HAR læst hvad jeg kan finde her og på avifauna og på wiki.
Og jeg kan simpelthen ikke sætte mig ind i det, og har heller ik overskuddet lige nu, blev far for mindre end 24timer siden så tålmodighed søvn og tid eksistere ikke lige nu. Og mit ca er sluppet op. Kører med carstens færdig blandede væsker nu, og var gerne noget i den stil jeg sku kunne blande selv.
Så hvis der lige er en venlig sjæl som gider skrive MEGET simpelt hvor mange gram af hvert der går til. Jeg har 3 stk 5liters dunke stående klar med vand.
På forhånd tak.
Og jeg kan simpelthen ikke sætte mig ind i det, og har heller ik overskuddet lige nu, blev far for mindre end 24timer siden så tålmodighed søvn og tid eksistere ikke lige nu. Og mit ca er sluppet op. Kører med carstens færdig blandede væsker nu, og var gerne noget i den stil jeg sku kunne blande selv.
Så hvis der lige er en venlig sjæl som gider skrive MEGET simpelt hvor mange gram af hvert der går til. Jeg har 3 stk 5liters dunke stående klar med vand.
På forhånd tak.
- mipe
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Re: Simpel opskrift på balling
Tillykke
Næsten nederst på denne side, henholdsvis om du vil køre almindelig Balling eller Balling Light: http://www.gotfred.com/balling.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Næsten nederst på denne side, henholdsvis om du vil køre almindelig Balling eller Balling Light: http://www.gotfred.com/balling.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af mipe fre 23. aug 2013 15:29, rettet i alt 1 gang.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions: 18
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Må jeg blot ønske dig tillykke 
Kh
Peder

Kh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Benny
- Dragefisk
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Ved Balling light holder Ca og Mg længere, da de er mere koncentreret, KH er den samme for Balling og Balling Light, om du bruger den ene eller den anden er en smags sag.
Hilsen
Benny
Benny
- Benny
- Dragefisk
- 15
Det er nok en modificeret almindelige Balling, da man skal passe lidt på hvis man bruger Balling Lgiht, da den er meget koncentreret.
Hilsen
Benny
Benny
- ordy
- Kejser fisk
- 15
- Postnummer: 5230 Odense M
- Saltvand siden?: 2009
I dunk 1 opløses 358g Calciumchlorid-Dihydrat
I dunk 2 opløses 420 g natriumhydrogencarbonat
Dette den almindelige Balling % natriumchloridfrit havsalt hvilket du ikke skal tænke på hvis du ellers skifter vand jævnligt .
Magnesium syntes jeg er nemmest at styre manuelt !
men igen hvis du skriver vand jævnligt burde det ikke være nødvendigt
personlig har jeg ikke tilført mg i over 2 år da mit salt booster rigeligt ..
Håber det var simpelt nok
Og tillykke
Dette den almindelige Balling % natriumchloridfrit havsalt hvilket du ikke skal tænke på hvis du ellers skifter vand jævnligt .

Og tillykke

Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
viewtopic.php?f=92&t=48650
- Gizze
- Rev Papegøje fisk
- 15
- Postnummer: 9750 Østervrå
Har du ikke mulighed for at fortsætte med Carstens balling, siden du vil blande selv?kanstrup skrev:Hejsa jeg står og skal ha blandet noget balling Mg Kh og Ca.
På forhånd tak.
Eller er det fordi du allerede har det hele til at stå ?
Mit 40 Liters TV
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=62804

-
- Picasso aftrækker
- 17
ordy skrev:I dunk 1 opløses 358g Calciumchlorid-Dihydrat
Tak tak.vil det sige at jeg kun skal køre med Ca og Kh fremover?
Og tillykke
-
- Picasso aftrækker
- 17
Gizze det er lidt en blanding af det hele. Jeg har 200km ind til carsten og hjem igen, og to gange har jeg været kørt derind fordi jeg var ved at løbe tør, og så havde han ikke noget balling før 3 dage efter, så der kom lidt udsvingninger i værdierne. Og sidst jeg var derinde så var han gået fra 5liter til store 25liters, og jeg havde ik lige så mange penge der som arbejdsløs vordene far. Og så har jeg bestilt en kalk reaktor som jeg forventer at få sat på systemet om en uges tid, så er 1200kr altså mange penge for 3 dunke jeg i princippet kun skal bruge en lille procent del af væsken indtil jeg får reaktoren.Gizze skrev:Har du ikke mulighed for at fortsætte med Carstens balling, siden du vil blande selv?kanstrup skrev:Hejsa jeg står og skal ha blandet noget balling Mg Kh og Ca.
På forhånd tak.
Og så er det også pga økonomien på sigt at jeg vil gå over til en reaktor. Jeg vil tro at jeg bruger omkring 10liter på lidt over en måned når jeg kører med Carstens balling. Så det blir alligevel til en del penge om året.
- Gizze
- Rev Papegøje fisk
- 15
- Postnummer: 9750 Østervrå
Ja det kan jeg godt sekanstrup skrev:Gizze det er lidt en blanding af det hele. Jeg har 200km ind til carsten og hjem igen, og to gange har jeg været kørt derind fordi jeg var ved at løbe tør, og så havde han ikke noget balling før 3 dage efter, så der kom lidt udsvingninger i værdierne. Og sidst jeg var derinde så var han gået fra 5liter til store 25liters, og jeg havde ik lige så mange penge der som arbejdsløs vordene far. Og så har jeg bestilt en kalk reaktor som jeg forventer at få sat på systemet om en uges tid, så er 1200kr altså mange penge for 3 dunke jeg i princippet kun skal bruge en lille procent del af væsken indtil jeg får reaktoren.Gizze skrev:Har du ikke mulighed for at fortsætte med Carstens balling, siden du vil blande selv?kanstrup skrev:Hejsa jeg står og skal ha blandet noget balling Mg Kh og Ca.
På forhånd tak.
Og så er det også pga økonomien på sigt at jeg vil gå over til en reaktor. Jeg vil tro at jeg bruger omkring 10liter på lidt over en måned når jeg kører med Carstens balling. Så det blir alligevel til en del penge om året.

Og øv han, hvis han er gået fra 5 liters til 25 liters

Mit 40 Liters TV
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=62804

-
- Rev haj
- Reactions: 43
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 6950
jeg synes Balling er meget billigt og nemt at styre, men blander også væskerne selv. Køber saltene enten hos Aqua fair eller hos Mrutzek og synes ikke det koster mig noget af betydning
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Foxface
- 13
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Hadsten
Hej Jerslev,Jerslev skrev:jeg synes Balling er meget billigt og nemt at styre, men blander også væskerne selv. Køber saltene enten hos Aqua fair eller hos Mrutzek og synes ikke det koster mig noget af betydning
Undskyld at jeg blander mig ( jeg er helt blankt på Balling), men hvad plejer du at købe hos Aqua fair?
Hilsen Bo)
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2013
jeg bruger selv balling lite, super nemt at blande og benytte, link til direkte opløsning her: http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
pb for yderligere hjælp hvis det er
køber produkterne her: http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... lling.html" onclick="window.open(this.href);return false;

køber produkterne her: http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... lling.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hartman
- Naso kirurg
- 18
- Postnummer: 8800 Viborg
- Geografisk sted: viborg
Jeg springe lige på tråden herpasex skrev:jeg bruger selv balling lite, super nemt at blande og benytte, link til direkte opløsning her: http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg skal også til og igang med balling lite. Har lige et par spørgsmål.
Set på opskriften fra fauna marin.
Heavy metal complex er det = Deepocean element 2?
iodine/ complex er det = deepocean element 3?
Sodium bicarbonate = KH

Kan ikke finde udaf når der er flere navne på tingene.
Hartman

- pasex
- Rev Papegøje fisk
- 12
Du har ramt plet med alle navneneHartman skrev:Jeg springe lige på tråden herpasex skrev:jeg bruger selv balling lite, super nemt at blande og benytte, link til direkte opløsning her: http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
køber produkterne her: http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... lling.html" onclick="window.open(this.href);return false;![]()
Sodium bicarbonate = KH![]()
Hartman

Jeg hælder så væskerne over på 3 stk. 1 liters dunke der står i skabet under doserings pumperne, sker der noget tømmer den ikke 5 liter over og jeg kan rede med vandskift

- pasex
- Rev Papegøje fisk
- 12
Husk at KH - Sodium bicarbonate kun skal være 1/4 så koncentreret som de andre to, så 2500 g holder en delpasex skrev:Du har ramt plet med alle navneneHartman skrev:Jeg springe lige på tråden herpasex skrev:jeg bruger selv balling lite, super nemt at blande og benytte, link til direkte opløsning her: http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
køber produkterne her: http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... lling.html" onclick="window.open(this.href);return false;![]()
Hartmankøb alle 3 spore elementer hjem på flaskerne står der hvad der er i, jeg blander i hver 5 liters dunk, pulver op i 4 liter ro vand, når pulvert er opløst topper jeg af til jeg rammer 5 liter mærket. KH eller Sodium bicarbonate som det er, vil gerne bundfælde, jeg varmer vandet op til 30-40 grader eller bare sætter dunken i solen til den er hånd lun, hælder pulveret i af 3 gange og ryster det godt, når vandet er varmt bundfælder det næsten ikke
Jeg hælder så væskerne over på 3 stk. 1 liters dunke der står i skabet under doserings pumperne, sker der noget tømmer den ikke 5 liter over og jeg kan rede med vandskift

- Hartman
- Naso kirurg
- 18
- Postnummer: 8800 Viborg
- Geografisk sted: viborg
Når man nu læse den opskrift på Fauna Marina så står der øverst..pasex skrev:Husk at KH - Sodium bicarbonate kun skal være 1/4 så koncentreret som de andre to, så 2500 g holder en delpasex skrev:Hartman skrev:Jeg springe lige på tråden herpasex skrev:jeg bruger selv balling lite, super nemt at blande og benytte, link til direkte opløsning her: http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hartman
Du har ramt plet med alle navnenekøb alle 3 spore elementer hjem på flaskerne står der hvad der er i, jeg blander i hver 5 liters dunk, pulver op i 4 liter ro vand, når pulvert er opløst topper jeg af til jeg rammer 5 liter mærket. KH eller Sodium bicarbonate som det er, vil gerne bundfælde, jeg varmer vandet op til 30-40 grader eller bare sætter dunken i solen til den er hånd lun, hælder pulveret i af 3 gange og ryster det godt, når vandet er varmt bundfælder det næsten ikke
The following water values should be produced during continuous operation.
* Calcium 380 – 420 mg/litre
* Magnesium 1200 – 1350 mg/litre
* Alkalinity 6.5 – 8 dkH
* Salinity 33 – 35 per mil
Det er jo ikke de værdier jeg har. Hvad så?
- KasperT
- Rev haj
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Så starter du med at justere KH og mg manuelt og i løbet af flere dage så der ikke kommer udsving.
Når mg er på plads justere du Ca.
Når mg er på plads justere du Ca.

-
- Rev haj
- 19
hvorfor bruge mere koncentrerede doser end denne simple Ballingopskrift
Hvad er der i vejen med den traditionelle opskrift:
358g CaCl. dihydrat i 5 liter vand
420 g Natrium hydrogencarbonat i 5 liter vand
122 g mineralsalt i 5 liter vand?
Det er da relativt simpelt. Jeg har brugt den i mange år
Hvad er fordelen ved den anden metode ud over dovenskab
For mig at se risikerer man da i høj grad større konsekvenser ved uheld og måske også større udsving på grund af koncentrationen af stofferne ii dunkene
Eller har jeg misforstået noget
Hvad er der i vejen med den traditionelle opskrift:
358g CaCl. dihydrat i 5 liter vand
420 g Natrium hydrogencarbonat i 5 liter vand
122 g mineralsalt i 5 liter vand?
Det er da relativt simpelt. Jeg har brugt den i mange år
Hvad er fordelen ved den anden metode ud over dovenskab
For mig at se risikerer man da i høj grad større konsekvenser ved uheld og måske også større udsving på grund af koncentrationen af stofferne ii dunkene
Eller har jeg misforstået noget
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Benny
- Dragefisk
- 15
Ja, der er den fordel, at hvis man gerne vil bruge sin tid, til andet en at fylde Ca og Mg på, så holder Balling Light (meget) længere 
Risikoen ved de mere koncentrerede væsker, er til at over se, KH er ikke mere koncentreret en den almindelige Balling, da 500g pr 5 Liter er max, til en mættet opløsning.
Ca og Mg er meget mere koncentreret, men når man først har skudt sig ind på, hvor meget man skal tilsætte, så er det jo ikke noget, som ændre sig så hurtigt, at man ikke kan nå, at fange ændringen, selv om blandingerne er meget mere koncentreret.
Så er der kun doceringsmaskinen der kan ødelægge det hele, men man skal nok være meget heldig, at man lige sidder og kigger på den, når den går i stykker, så der er det nok lige meget om man bruger den almindelige eller light versionen, dagen er nok ødelagt, lige meget hvilken balling man bruger.
(Så jeg ville nok bruge en kvalitets doceringsmaskine, lige meget hvilken Balling jeg bruger)
Med hensyn til udsving, kan jeg kun tale fra 2 års Balling Light erfaring, og de udsving jeg har haft har været meget minimale, det er kun når man ændre antallet af koraller, man skal være vågen.

Risikoen ved de mere koncentrerede væsker, er til at over se, KH er ikke mere koncentreret en den almindelige Balling, da 500g pr 5 Liter er max, til en mættet opløsning.
Ca og Mg er meget mere koncentreret, men når man først har skudt sig ind på, hvor meget man skal tilsætte, så er det jo ikke noget, som ændre sig så hurtigt, at man ikke kan nå, at fange ændringen, selv om blandingerne er meget mere koncentreret.
Så er der kun doceringsmaskinen der kan ødelægge det hele, men man skal nok være meget heldig, at man lige sidder og kigger på den, når den går i stykker, så der er det nok lige meget om man bruger den almindelige eller light versionen, dagen er nok ødelagt, lige meget hvilken balling man bruger.
(Så jeg ville nok bruge en kvalitets doceringsmaskine, lige meget hvilken Balling jeg bruger)
Med hensyn til udsving, kan jeg kun tale fra 2 års Balling Light erfaring, og de udsving jeg har haft har været meget minimale, det er kun når man ændre antallet af koraller, man skal være vågen.
Hilsen
Benny
Benny
-
- Rev haj
- 19
Ok
jeg har ganske vist kun samlet 275 liter vand - 250 plus sump minus sten, og bruger 10 liters dunke med 5 liter væske og blander da hyppigst hver 6. uge, og det tager en halv time, men sådan er der jo så meget
Derimod render jeg ikke rundt og blander alle mulige, efter min mening - hokus pokus ting i vandet, som mange ifølge siden her gør, fordi jeg skifter 10% hver uge.
Sådan vælger vi jo at bruge vores tid på forskellige ting, og det er jo selvfølgelig helt i orden, at vi gør det forskelligt
jeg har ganske vist kun samlet 275 liter vand - 250 plus sump minus sten, og bruger 10 liters dunke med 5 liter væske og blander da hyppigst hver 6. uge, og det tager en halv time, men sådan er der jo så meget
Derimod render jeg ikke rundt og blander alle mulige, efter min mening - hokus pokus ting i vandet, som mange ifølge siden her gør, fordi jeg skifter 10% hver uge.
Sådan vælger vi jo at bruge vores tid på forskellige ting, og det er jo selvfølgelig helt i orden, at vi gør det forskelligt
- Stefan
- Rev haj
- Reactions: 48
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Har gennem en længere periode brugt alm. balling og skiftede efterfølgende til balling light.Jerslev skrev:Ok
Hvis du alligevel skifter 10% vand om ugen, så synes jeg bestemt at du skal tage skiftet til balling light op til genovervejelse! Så slipper du for at bruge penge på mineralsaltet same dine blandinger vil holde væsentligt længere - dog med undtagelse af KH-blandingen, som ikke er meget mere koncentreret.
-
- Rev haj
- 19
Stefan:
gode pointer, men forstår ikke lige baggrunden for at kunne spare ved at bruge light udgaven
Og mineralsaltet koster ikke meget - dertil er forbruget minimalt
hvorfor varer væskerne længere - på sigt er dforbruget vel det samme: Og hvis det kun er Ca. clorid, der spares på, kan det ikke være meget , man sparer?
Eller har jeg misforstået noget?
gode pointer, men forstår ikke lige baggrunden for at kunne spare ved at bruge light udgaven
hvorfor varer væskerne længere - på sigt er dforbruget vel det samme: Og hvis det kun er Ca. clorid, der spares på, kan det ikke være meget , man sparer?
-
- Picasso aftrækker
- 17
Tror ikke det er i kr de sparer noget. Det er nok bare "dovenskab". Da flaskerne skal fyldes/blandes oftere hvis man tilsætter 120ml end hvis man kun tilsætter 10ml. Sådan som jeg forstår det?
- peder
- Rev haj
- Reactions: 1
- 19
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Ja hvorfor fylde dunke en gang om ugen når man kan nøjes med en gang om måneden!! 

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- Stefan
- Rev haj
- Reactions: 48
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Du sparer ikke på stofferne, da der skal tilsættes samme mængde for at holde værdierne stabile (dog en mindre mængde væske, da koncentrationerne er højere). Det du sparer er primært tid, omend det nok også lige kræver en uge eller to med daglige målinger under indkøringen.Jerslev skrev:Stefan: