kan man bruge alm havvand? Nogle gør det jo.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

kan man bruge alm havvand? Nogle gør det jo.

Indlæg af Jones »

Jeg har, rundt om på nettet, fundet flere eksempler på folk, der bruger alm havvand i deres akvarier. Det tillader også nogle seriøse vandskift, til fordel for fisk og koraller. Hvad mener I om dette?
o_O
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: kan man bruge alm havvand? Nogle gør det jo.

Indlæg af Monica&Jacob »

det kan du vel godt, bare du tager det langt nok ude, så du ikke får forurening med. men dansk saltvand er ikke så kraftigt blandet som fx rødehavet, så du skal alligevel blande en del salt i. mener dansk saltvand er 1.016 hvor vi bruger 1.025
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Jones »

Men man vil spare meget salt. Og med denne metode kan man køre sit akvarie som et stort nano. xx procent vandskift hver uge. Det kan sgu da ikke være helt tosset. Man slipper for ophobning af alt muligt i vandet og man skal ikke bruge diverse dyre filtre. Metoden bruges jo rundt om i Verden. PoulD fra reefcentral har praktiseret dette alle år. Og han har kørt sit akvarie i hvad? 20-30 år. Manden er jo lidt af en guru :D Han bor i NY.
o_O
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Monica&Jacob »

ja men han bruger nok ikke dansk hav vand. jeg ville ikke gøre det, men der har tidligere været en her inde, som gjordede det for at spare til hans store akvarium 15000liter. de måtte sejle 1 km ud og hentede det i 10 meters dybte, før det var rent nok. kan lige se om jeg kan finde tråden igen.

det kan jo være vandet i NY er bedre end vores.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 0
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

jacobfisk skrev:ja men han bruger nok ikke dansk hav vand. jeg ville ikke gøre det, men der har tidligere været en her inde, som gjordede det for at spare til hans store akvarium 15000liter. de måtte sejle 1 km ud og hentede det i 10 meters dybte, før det var rent nok. kan lige se om jeg kan finde tråden igen.

det kan jo være vandet i NY er bedre end vores.
http://web.archive.org/web/200509220646 ... lander.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:wink:
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Monica&Jacob »

takker Jesper ;-)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Jones »

Kører dette akvarie stadig? Jeg har ikke intentioner om at sende et skib ud efter vand da jeg kun har 400 liter at gøre godt med. Men jeg tænker at det er værd, at prøve at hente noget vand fra Storebælt og så lave målinger af det.
o_O
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
16

Indlæg af Monica&Jacob »

kan umuligt se at det vil kunne betale sig, men prøv da og smid info herind hvis det kommer til og virker for dig.

nej, mener at have læst noget om det væltede for ham et par gange, og at han opgav tilsidst.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Nu vil jeg ikke skyde det helt ned.. Men jeg tror altså ikke det er noget du vil opnå større succes med..

1) ja, det er da klart en fordel at bruge havvand, hvis du lige har det i baghaven ... Og samtidig Bor under de sydligere himmelstrøg, hvor vores revfisk lever naturligt. Så ville du både spare penge, det ville være nemt og fiskene/korallerne ville have de helt ideelle betingelser, helt naturligt.
2) selvom man sejler ud og henter vand, vil der jo Altid være en risiko for at få noget uønsket med hjem.
3) som nævnt i punkt 1. Så vil det kun være en fordel hvis du har det i baghaven. Det at skulle ligge og køre efter det, og bruger tonsvis af tid på det, ender da med at blive dyrere end at lave vandskifte på et 400liters!?
Morten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Det kan sagtens lade sig gøre, men som flere nævner er saliniteten ikke så høj i de indre farvande. Hvis man holder sig fra åudløb og havnebassiner har vandet en god kvalitet. Og indeholder måske smådyr til korallerne :K

Bor man tæt på vestkysten burde det være uproblematisk (bortset fra at man får lange arme :wink: )
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Jones »

Jeg bor i Odense. Præcis den med smådyrene er belyst i alle de tråde jeg har fundet om emnet. Alle skriver at det er godt for korallerne med den slags vandskift.
o_O
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Men at køre ud og bruge tid på det, kan vel ikke forsvares økonomisk med de saltpriser kontra benzinpriser vi har idag.. Tror man vil kunne spare nol til også at købe en pods kultur med og smide o akvariet for at få de små dyr med ;)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

hellfish skrev:Men at køre ud og bruge tid på det, kan vel ikke forsvares økonomisk med de saltpriser kontra benzinpriser vi har idag.. Tror man vil kunne spare nol til også at købe en pods kultur med og smide o akvariet for at få de små dyr med ;)
- eller købe et semi-prof planktonnet
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Indlæg af siqu »

Nu bor jeg på Nordfyn, 5450 Otterup, og har 5½ km til stranden.
Lige pt er jeg derude hver dag , bla fordi jeg er arbejdsløs og på a-kasse, for ikke at kede mig alt for voldsomt så er jeg på stranden med min kæreste hver dag og samler muslingeskaller til et DIY LS projekt.

Og jeg har et 530L akv, jeg er da også interesseret i at om det kan lade sig gøre med at hente lidt fa havet.
Jeg tror at det godt kan lade sig gøre.

Den fremgangsmåde jeg ville bruge er at have en stor regnvands tønde med havvand og sætte en skummer på for lige at rense det værste igennem. Efter et døgn ville jeg smide det i akvariet. Men det har heller ikke den samme klarhed som vores akv. Hvis du tager noget havvand op i dit glas kan du se forskellen i farven.

Skriv hvis du hopper ud i det :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"