kan/vil ombygning af stensætning frigive affaldsstoffer?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

kan/vil ombygning af stensætning frigive affaldsstoffer?

Indlæg af charlie saltvand »

Go aften, sidder og nyder min balje mens fruen ser tv. . . . Vil meget gerne lave lidt ændringer i min stensætning.

Så her kommer lidt spørgsmål;

Baljen har kørt 3 md.

No3 og po4 sidder lige i skabet :y

Kunne tænke mig at Flytte 2-3 sten så jeg får en "søjle" i den ene side, der er IKKE noget bundlag der hvor jeg skal rode.... hvis jeg sørger for at vende stenene på samme måde som nu (op ad og ned ad) så der ikke ændres så meget på lys/skygge siderne på stenene, vil det så kunne gå uden der sker for mange ændringer af værdier og liv på sten (svampe osv).

Kan jeg, og hvis ja, hvad skal jeg så bruge, lime stenene sammen ( har gode erfaringer med el-strips, men ved ikke om de kan holde en søjle) stenene er jo våde?

Jeg vil MEGET gerne fjerne diverse kenya træer og elefant øre anemoner af nogle af stenene, hvordan gør jeg det? Skærer dem af ( fx i den balje vand jeg har suget op ved vandskift) eller hvordan?

På forhånd tak :W

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kan/vil ombygning af stensætning frigive affaldsstoffer?

Indlæg af Carsten »

En ombygning, kan frigive næring, men der er ingen der sige at det sker.
Hvis stenene er våde, så skal du bruge noget reefbond. Det er noget hurtig cement, som ikke skal udvandes bagefter.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Du har kun lige fået fisk i ikke ? Dvs. Du har ikke haft fodret eller haft fisk der har skidt .... Så er det nok minimalt hvad du kan rode op i efter 3 måneder ... Men gør det stille og roligt alligevel ..
Morten
Bergenstoff
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Bergenstoff »

Sluk for din cirkulation, det hjælper osse :-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

charlie saltvand skrev:Go aften, sidder og nyder min balje mens fruen ser tv. . . . Vil meget gerne lave lidt ændringer i min stensætning.
Kunne tænke mig at Flytte 2-3 sten så jeg får en "søjle" i den ene side, der er IKKE noget bundlag der hvor jeg skal rode.... hvis jeg sørger for at vende stenene på samme måde som nu (op ad og ned ad) så der ikke ændres så meget på lys/skygge siderne på stenene, vil det så kunne gå uden der sker for mange ændringer af værdier og liv på sten (svampe osv).
Jeg vil som Carsten sige, at det er ikke sikkert at der frigives noget af betydning. Jeg har prøvet at sætte en søjle ekstra ned i mit. Der blev skubbet lidt for at gøre plads og det hvirvlede da noget op, men der skete ikke noget ved det.
Men prøv at tænke på, ikke at lave andet samtidig. Altså noget som kan ændre på belastningen.
Jeg vil MEGET gerne fjerne diverse kenya træer og elefant øre anemoner af nogle af stenene, hvordan gør jeg det? Skærer dem af ( fx i den balje vand jeg har suget op ved vandskift) eller hvordan?
Jeg har selv kæmpet med Rhodactis. De er ikke nemme at fjerne. Skal de væk skal de fjernes helt, så din metode med at hive dem op i en spand
lyder god. Tag en tand-eller neglebørste og skrub stenen grundigt hvor de har siddet.
Mine Rhodactis vender tilbage selvom jeg placerer en sten ovenpå den.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Du skal ikke være så nervøs for at rode med dine sten og dit bundlag når du ikke har haft fisk i. Og hvis din balje var gammel og med ophobet detruitus ville jeg til enhver tid rode rundt med sten uden betænkligheder. Bare skift noget vand imens/bagefter. Fx 30-50 %.
SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Takker for alle svarene!

Vil prøve at flytte lidt rundt, OG fjerne lidt anemoner og kenyatræer.

Go weekend.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"