Hvordan dækker forsikringen ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions: 0
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Hvordan dækker forsikringen ?

Indlæg af siqu »

Hej alle.

Jeg blev sku lidt bange efter min kamarat sagde til mig mon din forsikring dækker dit akvarie for det rørførring du har lavet er ikke af professionelle folk men D.I.Y .
Da blev jeg sku lidt i tvivl, hva nu HVIS at det er rørernes skyld at det begynder at dryppe på et tidspunkt eller noget.

I min indboforsikring står der at de dækker alle akvarier over 30L , dryp fra rør osv.
Men hva nu hvis det skete og de så sagde, hov du har selv lavet og sat de rør sammen til sumpen, DET dækker vi ikke og der pludselig ligger 530L på gulvet 1, sal i lejlighed ..SHIT!!
Tankevækkende, håber der er nogle folk som kan svare mig mere på tingne.

Bauta forsikring.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Re: Hvordan dækker forsikringen ?

Indlæg af MoG »

Det kan vel næsten heller ikke ske pga rørene... Så skulle det være din retur der hoppede af og spulede vandet ud.... Men det ville "kun" være sump og overløb. Alt andet rørføring (har jeg da ihvertfald) lavet over sumpen, så evt utætheder vil rende i sumpen .

Nå men til det egentlige spørgsmål , så tror jeg ikke de vil stille spørgsmålstegn ved det. Ellers vil en utæt fuge eller revne i glasset jo forklare sagen...
Morten
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Husk at de kun dækker hvis en vandskade sker pludseligt...

Dvs. der skal komme meget vand hurtigt ud og give skaden...

De dækker IKKE sive eller dryp skader som sker over tid...

OG man skal gøre hvad man kan for at begrænse skaderne - tørre op mv. - ellers dækker de heller ikke eller kun noget af skaden...

Mere præcist ved jeg ikke - spørg dit selskab da der kan være flere ting der spiller ind...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Tangit og pvc klæber som bare f......16 bar = 160m højde
hvis du får et alvorligt problem er det ikke der det sker :)
Kim Bauer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
13
Postnummer: 3650 Ølstykke
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Kim Bauer »

Så er jeg da heldig, min forsikring dækker også sive skader.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Geografisk sted: Odense SV

Indlæg af siqu »

sagde tydelig til damen i telefonen at jeg skal have et saltvands akvarie på 530L med sump og der går nogle pvc rør op og hvad nu hvis det begynder at dryppe over natten uden jeg ved det, I det svarer hun at det er uforsigelig skade og det dækker de sagde hun .. Men jeg ringer på mandag og hør ad igen for sikkerhedskyld.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 355
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

siqu skrev:sagde tydelig til damen i telefonen at jeg skal have et saltvands akvarie på 530L med sump og der går nogle pvc rør op og hvad nu hvis det begynder at dryppe over natten uden jeg ved det, I det svarer hun at det er uforsigelig skade og det dækker de sagde hun .. Men jeg ringer på mandag og hør ad igen for sikkerhedskyld.
Groft sagt, så dækker forsikringen "dumhed". De dækker også hvis "nogen" kommer til at slukke for en fryser.
Men det er rigtigt som Amdurin siger, det skal være en pludselig opstået skade.
Så jeg ville sige, at det var en limning der sprang og begyndte at lække vand.
Det kunne også være, at de vil dække hvis rørene sidder inde i et skab. Så kunne det med lidt god vilje kaldes for skjulte rør.
Men det er lidt mere tricky.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Siveskade eller pludselig skade er et fedt.
Begge dele er en uforudsigelig skade og dermed dækket.
Du er jo også dækket hvis vaskemaskinen drypper over længere tid på det pæne trægulv bagpå, eller hunden strinter det samme sted bag sofaen.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Dyhr skrev:Siveskade eller pludselig skade er et fedt.
Begge dele er en uforudsigelig skade og dermed dækket.
Du er jo også dækket hvis vaskemaskinen drypper over længere tid på det pæne trægulv bagpå, eller hunden strinter det samme sted bag sofaen.
Tror du de æder den med hunden?
I den almindelige indboforsikring?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13

Indlæg af PoulD »

Arrgghh . . . så er jeg sgu nok gået glip af ret mange forsikringspenge. Konen har flere gange bidt hul i vores vandseng :hehe:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
12
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Henrikorg1 »

Gf forsikring dækker pludselig skader men ikke drypskader på alle akvarier over 30 liter fik jeg at vide da jeg skiftede selskab for knap 2 år siden,da de hørte om mit akvarium sendte de dog lige en herud for at checke om alt var iorden vedrørende installationer mm men selv min 3000 + liters dækker de.
Kan ikke anbefale danske forsikring på nogen punkter udover deres akvarieforsikring som gør at man kan forsikre sig som privat person på samme måde som zoologiske haver osv hvor alt er dækket ink dyrene i tanken,det er dog ikke billigt da man forsikrer tanken for sig dyrene for sig elinstallationer for sig og de skader som vandet påfører andre ting for sig,så man ender med 4 ekstra forsikringer som de godt ved hvad de vil have for men tilgengæld er man 100 % dækket ind på alle områder.

Men check med dit forsikrings selskab og jeg fik gf til at skrive mit akvarium ind i forsikrings papirene så de ikke kan stikke halen mellem benene og komme med de sædvanlige dårlige undskyldninger som forsikrings selskaber plejer at komme med ,og det vil jeg også anbefale dig at gøre så deres ansvar for vandskader står sort på hvidt for så kan man altid hive dem i retten.
larsappel
Dværg kejser
Dværg kejser
13
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

Indlæg af larsappel »

PoulD skrev:Arrgghh . . . så er jeg sgu nok gået glip af ret mange forsikringspenge. Konen har flere gange bidt hul i vores vandseng :hehe:
Har du overvejet at vende hende 180 grader :T
Opstart (igen igen :-)pinse 2017: 460L Decocean ( L110 D70 H60 ), Pacific Sun Hyperion R2 , ATI Power Cone 200I, Maxspect Gyre 150, skimz returpumpe, Deltec osmolator.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

larsappel skrev:
PoulD skrev:Arrgghh . . . så er jeg sgu nok gået glip af ret mange forsikringspenge. Konen har flere gange bidt hul i vores vandseng :hehe:
Har du overvejet at vende hende 180 grader :T
Går ik, så kaster hun jo op PÅ Poul :K :K
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
13
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Jeg vil ihvertfald anbefale at alle checker med deres selskab, for tømrerne der gik her, fortalte at samme selskab dækker samme skade vidt forskelligt, afhængig af hvem du er og hvem din taksator er og her anbefaler de helt klart at få en ældre mand, da de er mest på kundens side.
De må jo vide det, eftersom de går og laver alle forsikringssagerne.
Vi andre kan blot ryste på hovedet over forholdene.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Kim Bauer skrev:Så er jeg da heldig, min forsikring dækker også sive skader.
Ja, det siger min at de ikke gør, men de dækker måske hvis det er skjulte installationer, som vandrør hvor man ikke kan opdage det før vandet pibler ud af væggen o.lign...

Det var omkring akvarier at de sagde det ikke blev dækket ind ved sive skader...

Mit er osse GF...

(De var det eneste ud af 12 selskaber der forsikre bil til lidt over ½ pris af de andres priser... - så de blev mit valg + jeg bruger deres Chauffør afd og fik noget anciennitet med i købet som de andre heller ikke ville give, når jeg ikke havde haft privatbil længe...)

:beer:
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

amddurin skrev:
Kim Bauer skrev:Så er jeg da heldig, min forsikring dækker også sive skader.
Ja, det siger min at de ikke gør, men de dækker måske hvis det er skjulte installationer, som vandrør hvor man ikke kan opdage det før vandet pibler ud af væggen o.lign...

Det var omkring akvarier at de sagde det ikke blev dækket ind ved sive skader...

Mit er osse GF...

(De var det eneste ud af 12 selskaber der forsikre bil til lidt over ½ pris af de andres priser... - så de blev mit valg + jeg bruger deres Chauffør afd og fik noget anciennitet med i købet som de andre heller ikke ville give, når jeg ikke havde haft privatbil længe...)

:beer:
Det er nok hvordan de tolker reglerne tror jeg.
Jeg havde en rørsprængning på et synligt rør, men inde i isoleringen. Det kunne man først se når hele isoleringen var mættet og vandet løb ud i enden.
Rør med isolering var malet, så der var ingen våd plet på røret. Røret var vel ca 4 m, så der kunne være en del vand i.
Havde jeg nu valgt at bygge en kasse for at dække rørene, så havde det været et skjult rør og så havde de dækket.
De tog dog alt det som blev ødelagt af vandet, men altså ikke selve røret.

Erik

Kim Bauer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
13
Postnummer: 3650 Ølstykke
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Kim Bauer »

Her er en enkelt linie fra mine vilkår:
Vand.jpg
Vand.jpg (11.92 KiB) Vist 1523 gange
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ja, det er vel fordi du har den udvidede vandskade forsikring, det har man vel ikke i en Basis familie forsikring (Indbos forsikring.)

Det kunne så være en idé at få det... - os der ikke har...
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Jeg har en aftale med alka, om at både teknik, dyr og koraller er dækket ind. Jeg spurgte direkte til det, og har fået det skrevet ind i aftalen. De dækker også mine lamper, hvis de pludselig faldt ned i akvariet!
Det som de ikke dækker er hvis gulvet er blevet grimt over tid fordi jeg har rendt og pjasket med vand. De dækker heller ikke selve væsken altså vandet, men det klarer jeg nok :)
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
13
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

amddurin skrev:Ja, det er vel fordi du har den udvidede vandskade forsikring, det har man vel ikke i en Basis familie forsikring (Indbos forsikring.)

Det kunne så være en idé at få det... - os der ikke har...
I vores basis familie hos Tryg har vi udvidet vandskade, glas og kumme, insekt, råd og svamp. Det er faktisk ikke et særlig dyrt tillæg.
Søg og du skal lede.....
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"