Plasering af levende sten !

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Klokmose007
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
11
Postnummer: 6710 Esbjerg V
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: 6710

Plasering af levende sten !

Indlæg af Klokmose007 »

Hej alle!
jeg har startet for første gang et 480L tank op.
Jeg syntes det er svært at få plaseret de Levende sten så det ser naturlig ud.
Har 25 kg uden noget på og ca. 20 kg med lidt koraller på.
Har i et godt råd til at få det til at se godt ud?
Evt. med et billede.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Plasering af levende sten !

Indlæg af MoG »

Tag et kig i akvariesektionen... Der er MASSER af akvarier som du kan bruge som inspiration... Så kan du jo ud fra dette, skyde dig ind på hvad du gerne ville have i dit eget..
Morten
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Det problem kender jeg godt :-)

Synes også det er svært at få det til at passe sammen.
Man kan vist købe noget klæbe materiale der virker på våde sten, det kan måske hjælpe dig lidt.

Ellers har jeg haft ok held med at dele stenene så man får nogle flader der kan stå stabilt på bunden som man så kan stable oven på for at lave udhæng, broer eller lign.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Fat_Donnie »

Min opskrift til en flot stensætning kan koges ned til 3 ting:

1. kig på dimensionerne/formen af dit akvarie
2. overvej levende du vil holde
3. overvej elektronik placering

1) Som det første vil jeg prøve at forestille mig, hvilke muligheder mit akvarie giver mig - så find inspiration forskellige steder fra. Se evt. på formen af de indre dimensioner f.eks. har man keramik baggrund i hvordan kan overløbet eller bagvæggen måske udnyttes til at lave fede og dramatiske effekter.

2) En anden god ting som er værd at tage med i overvejelserne er hvilke koraller som man gerne vil holde. f.eks. er der nogle koraller som kræver mindre lys end andre - så kan man jo lave lidt grotter eller tykkere hylder som kan give lidt skygge/læ.... Det kan give dig en indikation af hvor høj en stensætning du vil have osv.... Vi kender alle til problemet at man hurtigt løber tør for plads, men havde man nu gjort lidt ekstra plads på sandbunden til at starte med kunne man jo minimere "problemet" lidt.

3) Tænk også over flowet i dit akvarie i forhold til de steder du vil placere pumper eller bølgemaskiner. så kan du jo forme stensætningen strategisk efter disse ønskede forhold. Skjul så meget som muligt uden at gøre det så kompliceret at man ikke kan komme til at rense det igen. det er trods alt pænere uden alt for meget synligt. Også selv hvis pumperne har kostet en halv eller hel SU. =p

Blot nogle umiddelbare tanker - håber at det giver mening. =)
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

For at få det til at se mere naturligt og helstøbt ud, bruger jeg store og klumpede sten i bunden og midten af stenopsætningen, altså som fundament. Derefter bruger jeg så de mindre sten til at få de store sten til at se ud som om de er ÈN. Er man god og bruger lidt tid på det, så kan man næsten få det til at ligne en stor "sammenvokset" sten, hvilket jeg synes virker mest naturligt (husk at stenformationerne i de store koralrev er opbygget af døde koraller der er vokset ind i/ovenpå hinanden).
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

I forbindelse med det jeg skrev tidligere, så kan jeg da lige komme med et par forslag. Har lidt en fornemmelse af at, når de fleste starter op første gang, så bliver det gerne bare en bunke sten der bliver smidt ned i baljen! Min allerførste stensætning lignede mildt sagt noget, hvor man bare havde tømt en murebalje med sten ned i baljen! :biggrin:
Jeg lister herunder forskellige forslag til en stensætning. Så kan du jo selv vurdere om dine mål på akvariet passer til eks. dem her.

1) "De to øer". Mange har brugt/bruger denne opsætning, hvor man, som navnet antyder, laver to "øer" med et pænt mellemrum imellem. Kræver dog en vis længde på akvariet efter min mening.

2) "Bagvæggen". En del der bruger denne (jævnt kedelige, efter min mening) stensætning. Det er så at sige en bunke sten der placeres langs bagvæggen. Hvis du vælger denne, så husk at placere en pumpe bagved stensætningen som blæser langs stenene og kan holde det fri for skidt og møg. Ligesom du skal huske at lave 5-8cm plads mellem stenene og bagruden.

3) "Midterrækken". I bund og grund det samme som ovenstående, blot er stensætningen rykket ud i midten af akvariet. Så er der svømmeplads både foran og bagved. (Kommer an på dybden af akvariet, selvfølgelig).

4) "Frie søjler". Ser måske ikke så naturligt ud, men har den fordel at der er masser af plads og der er ingen massiv stensætning hvor skidt og møg kan ophobe sig!

Må indrømme at jeg i starten overhovedet ikke var vild med denne "søjle-opsætning"! Synes det så unaturligt ud. Jeg må dog indrømme at jeg er blevet mere og mere vild med den! den store svømmeplads det giver. Fiskene kan svømme imellem søjler og koraller, gode placeringer til koraller på de store flade sten og sidst men ikke mindst, så kan det være nemmere at holde fri for skidt og møg!

Jeg er netop igang med mit nye 700 liters, hvor jeg bruger denne form for opsætning. I min gamle tråd med mit 275 liters kan man se de forskellige stensætninger, både den nye og den gamle. Tråden er ikke opdateret for nylig, men stensætningen kan ses. Lukker det ned inden for en måned eller to, når det store nye er klar.
Morten
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Raavig »

Jeg går ud fra disse kriterier:
Skab dybde
Skab balance
Skab et gyldent snit.

Så det kan eksempelvis være en stensætning i hver side hvor den venstre går lidt længere ud i akvariet.

Man skaber dybde ved at have frit vand.

Så tænk på dit akvarium som front-midte-bag rum alle lige dybe.
Så kan du med former gerne organiske linjer men også brudte skabe din dybde og bevægelse.
Mvh. Christian Raavig
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Google er din ven :K

Skriv "aquascaping" i søgefeltet.....

Der er MASSER af gode råd bla også om "det gyldne snit" osv

Mega meget god inspiration og hvis du hertil lægger alle de ovenstående kvalificerede indlæg, så er du godt kørende.

Go fornøjelse!

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"