Fordeling af lys.

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Omnimodus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2012

Fordeling af lys.

Indlæg af Omnimodus »

Findes der en formel på fordelingen af de forskellige farven, når man nu skal lave sit eget led lys?
Tænker på hvor mange af de forskellig "farver" af hvid, men også RB, B, HR, UV, Green, Pink, Cyan, Actinic violet, man med fordel kan hænge over en RSM 250?
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Fordeling af lys.

Indlæg af Michael_F »

Jeg har købt og installeret følgende i mit rsm250, og det ser rigtig godt ud!

2 x 18cm X 2.2cm X 40cm (7.1"X0.9"X15.8") Aluminum Heatsink
1 x Heatsink Plaster (5g)
1 x 56 LEDs Controller DIY kit (LED Color Options: 21 White 21 Blue 7 Violet 7 Pink, Optics: 80 degree)

det er købt fra aquastyle.com
Omnimodus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12

Indlæg af Omnimodus »

Har kigget på dette setup og synes det ser godt ud.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2226625" onclick="window.open(this.href);return false;
Men vil nok skifte 4 blå ud med 2 UV og 2 cyan, og så samtidig smide 2 Green, 2 HR og 4 CW.
De farver der kun er 2 af, kan man ikke køre dem uden optik, så de bedre dækker hele baljen?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Omnimodus skrev:Har kigget på dette setup og synes det ser godt ud.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2226625" onclick="window.open(this.href);return false;
Men vil nok skifte 4 blå ud med 2 UV og 2 cyan, og så samtidig smide 2 Green, 2 HR og 4 CW.
De farver der kun er 2 af, kan man ikke køre dem uden optik, så de bedre dækker hele baljen?

Du skal være opmærksom på at nogle af farverne er ganske skarpe i det og andre helt uden nogen større værdi.
Rigtige UV dioder koster ganske mange penge, mener at de sælges for 18-20 us$ pr stk.
De billigere er blot lysviolette. Grønne dioder, mener jeg ikke er så gode at smide i lamper i større mængder.
For det første ser lyset i akvariet helt underligt ud, men også at grønt lys er ikke noget algerne i korallerne kan bruge i fotosyntesen.
HR dioder formoder jeg er røde. Det røde lys er extremt skarpt i akvariet. Og langt de fleste dioder i rød, skal have egen driver, da de kører med en noget lavere volt styrke.
Typisk 2,2-2,6 volt

Hvis du skal bruge et par store køleplader, i stil med dem som Mikael nævner, så har jeg nogle liggende
Omnimodus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12

Indlæg af Omnimodus »

Carsten skrev:

Du skal være opmærksom på at nogle af farverne er ganske skarpe i det og andre helt uden nogen større værdi.
Rigtige UV dioder koster ganske mange penge, mener at de sælges for 18-20 us$ pr stk.
De billigere er blot lysviolette. Grønne dioder, mener jeg ikke er så gode at smide i lamper i større mængder.
For det første ser lyset i akvariet helt underligt ud, men også at grønt lys er ikke noget algerne i korallerne kan bruge i fotosyntesen.
HR dioder formoder jeg er røde. Det røde lys er extremt skarpt i akvariet. Og langt de fleste dioder i rød, skal have egen driver, da de kører med en noget lavere volt styrke.
Typisk 2,2-2,6 volt

Hvis du skal bruge et par store køleplader, i stil med dem som Mikael nævner, så har jeg nogle liggende

Det lyder til du har ret godt styr på det med lys, så hvad vil du råde mig til, hvis jeg gerne vil have andre farver end hvid og blå, og vil det ikke være en fordel at køre uden optik hvis man bruger rød, så lyset ikke bliver så koncentreret og dermed dækker et større område?
Har fundet denne plan, http://www.menarilighting.com/rapidled/ ... ev%202.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;, men desværre er det ingen billeder af resultatet, for gad godt vide hvordan det ser ud.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Jeg bruger slet ikke optik/linser på mit RSM250...og der er rigtig fin spredning. Du skal bare sætte LEDer meget spredt når du sætter dem op
Omnimodus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
12

Indlæg af Omnimodus »

Carsten skrev:

Typisk 2,2-2,6 volt

Hvad skal du have for de køleplader?
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"