Føler det nu er min tur til at vise min seneste og nu eneste balje frem. For efter at have nydt synet af alle de mange fantastiske baljer her inde på forum så burde jeg jo også komme med lidt billeder af min. Er dog slet ikke færdig, men der skal jo osse være plads til en update

Det skal siges at jeg elsker denne hobby, og har hængt på i en del år nu. Det har været en afsindig lærerig oplevelse at have et hjemme-rev og på trods af den personlige glæde det at have et saltvandsakvarie har givet mig, ja ligeså stor frustration med hobbyen har jeg også oplevet.
Når det ikke altid har gået som jeg har ønsket det med baljen, har jeg til tider fundet det svært, ikke at trække stikket fra hobbyen.
Det har jeg dog ikke gjort, og det skylder jeg nok bl.a. jer på dette forum et kæmpe tak for. Jeg har brugt forum meget og har læst over skuldrene på folk med similære udfordringer til mine. Dette har givet mig en masse sparring og gode råd til mine personlige akvarieudfoldelser, som jeg virkelig har taget til mig.
Hobbyen og forum har ikke mindst givet mig en masse viden men også rigtig gode bekendtskaber af mange flinke og rare mennesker som konen og jeg har spist alt fra forårsruller til ostebord med og set mange af forumets perler live

Mine to forrige og baljer var et fuldt moddet rsm 250 med søheste samt et 430 L rev akvarie. Begge setups er nu solgt og søhestene går nu ude i den blå planets kæmpe søheste setup.
Det blev et nano reef:
Jeg har altid synes at fluval edge legede med designet på den fede måde. Ja og så kom der en 46 l udgaven og dér begyndte det at blive interessant. Jeg tog for nogle måneder siden så den beslutning at jeg ville lukke det store helt ned, da vi havde en tømre på nakken som gerne ville skifte det gulv der var under akvariet, grundet en vandskade jeg forårsagede i fjor

Det var til stor ærgelse at jeg skulle af med mit akvarie da det var min drømme balje! Tanken var først at når jeg ikke kunne få mit 430 liters. Ja så kunne det osse bare være ligemeget med saltvand. Den følelse gjorde dog for ondt i maven.
Så det endte med at jeg købte et sort fluval edge her på forum, og modificerede det lidt og startede det op inden jeg overhovedet var påbegyndt at lukke det andet ned. Den vej kunne jeg jo beholde nogle af de koraller jeg var glad for

Nu må vi se om det bliver aktuelt det er ihvertfald en smuk fisk

Lidt info om akvariet:
Edge akvariet var sort da jeg købte det og med original led belysning.
Jeg byggede en ny lampekasse af alu som er både højere og bredere end den originale.
Jeg er en sucker for hvide baljer i højglans samt symetri.
Derfor byggede jeg lampekassen ligeså bred som foden på edget og jeg lavede også en ny bredere bagvæg i alu som passede til foden og lampekassen. Ved godt det er neurotisk da den originale bagvæg sikkert er fin, men stemmen i mit hoved sagde at top midt og bund skulle flugte hehe..

Da lampekassen var bygget smed jeg det hele i kabinen og så fik det højglans mercedes unicode lak

Efterfølgene monterede jeg en smd led strip i kassen til natlys med 16 farver og fjernbetjening også sokler til to hammerhead spots på total af 48 watt. Led strippen leverer ca. 20 watt.
Hammerhead spots valgte jeg fordi jeg ikke gad alle de ledninger og drivere denne gang, og som udgangspunkt ville jeg gøre dette akvarie så simpelt så muligt, ved dog ikke helt om jeg kan holde dette.
Cirkulation: 1 stk hydor koralia nano 900 l/t og 1 stk hydor koralia nano 1600 l/t.
Varmelegemet er ikke sat til men under sandet ligger et hydor nano varmelegeme skjult som nok skal bruges her til vinter.
Udover en lille reefwave skummer som lige kan være i overløbskassen er resten standard. Skummeren er en luftskummer fodret af en eheim luftpumpe som tømmes én gang ugentligt.
Planen med baljen er at få flere sps tilført når alt er knivskarpt og systemet er 100 % stabilt.
Jeg vil opdatere løbende

Tak for kigget.