En rigtig øv oplevelse

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
JHP
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
14
Postnummer: 6310 Broager
Saltvand siden?: 2012

En rigtig øv oplevelse

Indlæg af JHP »

Hej SF
Min søn og jeg var på indkøb igår, og havde en rigtig øv oplevelse som jeg godt vil dele med jer
Min søn købte en paletkirug og medarbejderen bruget meget krudt på at sige at disse fisk meget nemt blev stresset og fik hvide pletter (ja ja det ved vi godt)
MEN NU KOMMER DET
Medarbejderen skal så fange fisken og her burde vi nok havde sagt STOP :angry: han jagtede disse arme fisk rundt i akvariet i nogle minutte da han ikke kan fange dem :W (let at stresse? hmmm)
men ok vi sage ikke noget :BA
Da vi en time senere kommer hjem og åbner posen ligger den lille stakkel på siden og gisper af stress, men da det er den eneste fisk i hans akvarium vælger vi at sætte den i og give den noget tid,
den gemmer sig i stensætning men ligger sig på siden hele tide, her til morgen er fisken stadig ikke frisk men vi håber da at den kommer sig. :f3:

Det jeg vil sige med dette indlæg er: hvis i ser at fisk skal jages meget for at blive fanget så sig fra.

Nu håber vi bare at den lille fisk kommer over sin oplevelse og bliver glad for sit nye hjem :h
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En rigtig øv oplevelse

Indlæg af Carsten »

Der er ikke nogen som siger at fisken ikke er ok nu, men langt de fleste kirurger er stimefisk, og har det ikke ret godt med at være helt alene i akvariet.
Ligeledes kan fiskene blive bange hvis der kan komme lys ind, og I står som nogle store sorte silhuetter (læs store rovfisk).
Hvor stort er akvariet??

Da jeg for nogle måneder siden starte op igen, smed jeg kun en enkelt kirurg i akvariet, fordi jeg ikke var sikker på vandet. Den så vi kun når det var helt mørkt i lokalet. den gik der alene i et par måneder, men lige så snart jeg satte en fisk mere ned til den, kom den frem, og begge fisk futtede stille og roligt rundt.

Hvis akvariet er stort nok til det, så få fat i et par grønne chromis, de er aktive svømmere og altid fremme. De kan få paletten til at slappe af og miste angsten for det fremmede
Brugeravatar
JHP
Dværg kejser
Dværg kejser
14

Indlæg af JHP »

Der kommer et par klovne i senere
når han finde dem i den rigtige størrelse
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

JHP skrev:Der kommer et par klovne i senere
når han finde dem i den rigtige størrelse
Det er ikke sikkert at det er så smart at vente i forlang tid.
Får paletten ikke noget at spise i nogle dage, og er den i forvejen stresset, kan det ende i en katastrofe - for fisken.
Hvor stort er akvariet?
Brugeravatar
JHP
Dværg kejser
Dværg kejser
14

Indlæg af JHP »

Det er 54L så der er plads til lidt mere fisk
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

En palet i 54 liter!!!!? Og du taler om flere fisk i!?

Det da helt galt det der... Tror vist det er paletten der har den største øv-oplevelse..
Senest rettet af MoG fre 9. aug 2013 10:57, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

JHP skrev:Det er 54L så der er plads til lidt mere fisk
Nu synes jeg da for alvor det er blevet til en "øv historie".
Hvis du ved at paletten nemt får pletter, så ved du vel også at 54 l ikke er en størrelse der på nogen måde er egnet til denne slags fisk (eller ret mange andre saltvandsfisk, for den sags skyld).

:BA
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
JHP
Dværg kejser
Dværg kejser
14

Indlæg af JHP »

Ja men nu er det jo sådan at fisk ikke bliver 1m på ti dage
Så hvis man bare ved at fiske bliver for stor til sit akvarium over tid og derfor skal skiftes ud senere så ser jeg ikke noget problem i dette

Og hvis i kigger på de forskellige forhandler akvarier så går der jo 10 - 15 stk i 60L
Så længe der er ok forhold i størrelsen ser jeg ikke noget problem i at have en paletkirug i 54L
Men udviklinge i denne trod bekræfter mig igen i at man ikke må sige noget om hvilket setup man har for der findes så mange kloge hovder herinde at man bliver helt svimmel af alle de negative komentarer

Men ok ville bare dele en oplevelse med jer men det bliver nok også den sidste fra min side :dizzy:
Thue
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Da jeg startede med og læse dit indlæg, blev jeg irreteret på den sælger som tydeligt ikke havde begreb på og fange fisk og holde stress niveau ned på de stakkels fisk som ikke selv har valgt deres fremtid.

Men undskyld jeg er normalt ikke den person som skal løfte pegefingeren overfor folk, men lige her syntes jeg nu ikke du er meget bedre, beklager.
Denne fisk er en meget svømmeglad fisk og putte den i et så lille akvarie stresser den nok mere end forhandleren gjorde.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Thue skrev:Da jeg startede med og læse dit indlæg, blev jeg irreteret på den sælger som tydeligt ikke havde begreb på og fange fisk og holde stress niveau ned på de stakkels fisk som ikke selv har valgt deres fremtid.

Men undskyld jeg er normalt ikke den person som skal løfte pegefingeren overfor folk, men lige her syntes jeg nu ikke du er meget bedre, beklager.
Denne fisk er en meget svømmeglad fisk og putte den i et så lille akvarie stresser den nok mere end forhandleren gjorde.
Enig! Det andet er sgu hul i hoved - sorry! Og det her gør det ikke bedre "så der er plads til lidt mere fisk"
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Nu må du lige slå bak skipper...

Der er jo en grund til de reaktioner du får! En kirurg egner sig ikke til 54liter, og endu værre er det at du taler om flere fisk! Så en fisk som paletten kræver godt med foder når du får den hjem = dvs du risikerer problemer ... Når du samtidig har planer om at belaste det yderligere!
Og det du nævner om forhandler akvarierne, ja! De går mange i små akvarier! Men det er jo kun midlertidigt og det vand de går i er jo en del af et stort system der kan klare belastningen..
Morten
Brugeravatar
JHP
Dværg kejser
Dværg kejser
14

Indlæg af JHP »

Lad os stoppe her
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Skynd jer at få leveret den fisk tilbage til forhandleren. Det vil aldrig gå godt.
Og så sæt jer godt og grundigt ind i hvad der kan være i et så lille akvarie.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

I stedet for at blive vred over at du ikke får 100 % ret, så tag da folks råd til dig. Sælg fisken videre og køb et par klovne og en reje til dit 54 liters. Alle i denne hobby begår store fejl især i starten, sådan er det. Du har måske spildt 250 kr. og hvad så ? Jeg tror at der er mange herinde som har spildt væsentligt mere pga. fejl.
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
15
Postnummer: 5230 Odense M

Indlæg af ordy »

Kasper j. skrev:I stedet for at blive vred over at du ikke får 100 % ret, så tag da folks råd til dig. Sælg fisken videre og køb et par klovne og en reje til dit 54 liters. Alle i denne hobby begår store fejl især i starten, sådan er det. Du har måske spildt 250 kr. og hvad så ? Jeg tror at der er mange herinde som har spildt væsentligt mere pga. fejl.
Hørt!

Tror du tager det for personligt , det handler jo ikke om der er så mange kloge hoveder at det halve kunne være nok der er faktisk hold i hvad de siger..!
At købe en kirurg fisk for at holde den på 54 L. er ikke nogen god ide! , jeg er sikker på du har gjort det i den bedste tro men du bliver nød til at lytte til hvad folk siger i stedet for bare at trække paraderne op :)

Vh Martin
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 1
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Kasper j. skrev:I stedet for at blive vred over at du ikke får 100 % ret, så tag da folks råd til dig. Sælg fisken videre og køb et par klovne og en reje til dit 54 liters. Alle i denne hobby begår store fejl især i starten, sådan er det. Du har måske spildt 250 kr. og hvad så ? Jeg tror at der er mange herinde som har spildt væsentligt mere pga. fejl.
+1 :GO
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Til orientering så gemmer min Palet på 10cm sig osse bare jeg flytter lidt rundt på mine pumper med bare den éne arm i vandet og den ligger sig osse på siden bag stensætningen med rygfinnen helt foldet ud...

Har haft den flere mdr. og den bliver tit uden ved forruden, selv om jeg er kun 15-20cm væk...

1) Får den pletter = Giv den rigeligt ro og mad (Nori eller endet med grønt i) - ikke så heldigt hvis sønnen støjer på værelset hvor akv. er...

2) Der skal være mørke steder den kan gemme sig imellem sten...

3) Er den kun 3cm, så har den vel ok plads til at vokse 1-2cm mere? - min er rigelig stor til 300L men de små var, som sædvaneligt, udsolgt...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"