Til dem der bruger denne type Red Dragon pumpe.. Hjælp!:-)
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Til dem der bruger denne type Red Dragon pumpe.. Hjælp!:-)
Jeg har denne Red Dragon 5000liter returpumpe , http://royalexclusiv.net/images/content ... ce_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
men er i tvivl om noget ...
Når jeg skiller den ad og tager akslen ud, sidder lejet tilbage i bunden. Ville gerne have det ud for at kunne få renset/checke , da det er det eneste jeg mangler.
Er der nogen der kan forklare mig hvordan jeg får det ud uden at ødelægge hverken leje eller gummiring...?
Når i renser jeres RD pumper af denne type, hvor meget skiller i den ad?
men er i tvivl om noget ...
Når jeg skiller den ad og tager akslen ud, sidder lejet tilbage i bunden. Ville gerne have det ud for at kunne få renset/checke , da det er det eneste jeg mangler.
Er der nogen der kan forklare mig hvordan jeg får det ud uden at ødelægge hverken leje eller gummiring...?
Når i renser jeres RD pumper af denne type, hvor meget skiller i den ad?
Senest rettet af MoG ons 7. aug 2013 20:29, rettet i alt 1 gang.
Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Re: Til dem der bruger denne type Red Dragon pumpe.. Hjælp!:
Hhmmm.. Enten må jeg være den eneste på forum der har denne type pumpe (mon dog!), eller også er jeg den eneste der renser den.. 

Morten
- gnizten
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2011
Hej.
Jeg kører med 2 af disse pumper på mit system, og renser dem jævntligt, ca. hver 2-3 måned, jeg har altid 1 i reserve jeg kan sætte ind på returen når den anden afkalkes og renses. Jeg har ikke taget lejet ud af dem endnu, og det er heller aldrig kommet med ud når rotoren er taget ud, jeg har blot renset med en lille flaskerenser, og skyllet efter nede i rotorhuset.
Jeg kører med 2 af disse pumper på mit system, og renser dem jævntligt, ca. hver 2-3 måned, jeg har altid 1 i reserve jeg kan sætte ind på returen når den anden afkalkes og renses. Jeg har ikke taget lejet ud af dem endnu, og det er heller aldrig kommet med ud når rotoren er taget ud, jeg har blot renset med en lille flaskerenser, og skyllet efter nede i rotorhuset.
Mange hilsener
Tom.
Tom.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Mener det er samme motorblok jeg har på min skummer. Det leje er også det eneste jeg ikke har taget ud, og det har endnu ikke siddet på akslen når jeg har trukket den ud.
Manualen fortæller kun hvordan man skal sætte det tilbage i blokken hvis det komme med ud, så jeg har laddet det sidde og afkalket det der..
Manualen fortæller kun hvordan man skal sætte det tilbage i blokken hvis det komme med ud, så jeg har laddet det sidde og afkalket det der..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Dyhr
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Kontakt:
Lejer plejer at være paskram man ikke bare lige flår ud.
Jo flere gange man flår det ud, jo mere slid laver man i pasningen og så kommer larmen.
Lad det være og følg Gniztens råd.
Jo flere gange man flår det ud, jo mere slid laver man i pasningen og så kommer larmen.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Tak for svarene!
Jeg lader bare lejet være så! Grunden til mit spørgsmål er, at jeg blot ville checke for kalk/snavs.. Jeg har afkalket den i citronsyre og ladet den køre. Har skilt den ad og taget akslen/rotoren ud og børstet med en tandbørste. Den ser rigtig fin og ren ud i huset osv. Det der undrer mig lidt , er at den afgiver lidt brummen/resonans/støj.. Den bør jo være tæt på lydløs!?
Hvor kan fejlen ligge? Jeg tænkte at det måske kunne være kalk omkring lejet... Derfor spurgte jeg!:-)
Det skal lige siges, at jeg endnu ikke har kørt den i saltvand ... Den har kun været testkørt i ferskvand! Ved ikke om det har noget at sige... Om det fortager sig lidt henad vejen..
Jeg lader bare lejet være så! Grunden til mit spørgsmål er, at jeg blot ville checke for kalk/snavs.. Jeg har afkalket den i citronsyre og ladet den køre. Har skilt den ad og taget akslen/rotoren ud og børstet med en tandbørste. Den ser rigtig fin og ren ud i huset osv. Det der undrer mig lidt , er at den afgiver lidt brummen/resonans/støj.. Den bør jo være tæt på lydløs!?
Hvor kan fejlen ligge? Jeg tænkte at det måske kunne være kalk omkring lejet... Derfor spurgte jeg!:-)
Det skal lige siges, at jeg endnu ikke har kørt den i saltvand ... Den har kun været testkørt i ferskvand! Ved ikke om det har noget at sige... Om det fortager sig lidt henad vejen..
Senest rettet af MoG tors 8. aug 2013 14:18, rettet i alt 1 gang.
Morten
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Var skuffet efter at have renset min første gang - den larmede jo mere end før rensningen.. 3 uger efter var den dog helt lydløs igen.
Mon ikke det er det samme med din?
Mon ikke det er det samme med din?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Min rettelse af mit seneste indlæg, krydsede lige dit Peder.!:-) den har som sagt kun været testkørt i ferskvand siden jeg har renset den!
Hvad man årsagen være til den brummen/summen/resonans/støj , HVIS det ikke skyldes ovenstående... Hvilken del i pumpen kan være synderen til brummeriet? Alt ser fint ud.. Men skal jo nok lige vente og se til den har været i brug i saltvand ..!:)
Hvad man årsagen være til den brummen/summen/resonans/støj , HVIS det ikke skyldes ovenstående... Hvilken del i pumpen kan være synderen til brummeriet? Alt ser fint ud.. Men skal jo nok lige vente og se til den har været i brug i saltvand ..!:)
Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ingen der har et bud? Synes nemlig ikke umiddelbart at jeg kan se noget der er slidt/ ødelagt..
Morten
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg tror at Dyhr og Gnizten har ret.Dyhr skrev:Lejer plejer at være paskram man ikke bare lige flår ud.
Det leje skal nok bliver der. Som jeg forstår det, så skal lejet ikke bevæge sig men sidde fast. Akslen kører så deri. Man kan vel næsten kalde det en slags foring.
Jeg havde en lignede oplevelse med en vandsuger, hvor pumpen skulle repareres. Min nabo som er gammel smed kæmpede over en time for at få en tilsvarende dims ud. Den kører jo også i vand sådan en vandsuger. Jeg var mest stemt for at banke den ud, men med naboens erfaring blev det angrebet på anden vis.
Der findes sikkert et specialværktøj - en slags aftrækker, til at pille det ud med. Men det er nok kun fabrikken der har sådan et og det anvendes måske kun hvis lejet/foringen skal udskiftes eller er beskadiget. Måske er din beskadiget og der kan være grunden til at den larmer lidt?
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hej Erik!
Jeg har skam droppet ideen med at tage lejet ud. Men mht den smule støj, er det så oftest lejet i bunden der kan give støj? Eller hvad? Det er ikke voldsomt, men det kunne være rart at få løst mysteriet!:-) det er min første RD pumpe og har ingen anelse om hvad kilden til støjen er. Men det kunne jo være at én af jer, kunne svare på det? Evt. Hvor kilden som oftest kan findes.
Jeg har skam droppet ideen med at tage lejet ud. Men mht den smule støj, er det så oftest lejet i bunden der kan give støj? Eller hvad? Det er ikke voldsomt, men det kunne være rart at få løst mysteriet!:-) det er min første RD pumpe og har ingen anelse om hvad kilden til støjen er. Men det kunne jo være at én af jer, kunne svare på det? Evt. Hvor kilden som oftest kan findes.
Morten
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hej Morten
Hos mig har det været enten hvis pumpen ramte sideglasset, eller hvis rørføringen et eller andet sted ramte noget på vejen. Min rørte ved en reflektor til en T5 lampe der sidder over refugiet. Den rørte kun lige, men det var nok til at den stod og snerrede.
Ellers er der jo ikke så mange bevægelige dele i. Rotoren, er den måske en lille smule skæv? Lejerne i top og bund, er de ok? Gummidupperne nedenunder, er de hele? Det er vel de muligheder der er i mine øjne.
Erik
Hos mig har det været enten hvis pumpen ramte sideglasset, eller hvis rørføringen et eller andet sted ramte noget på vejen. Min rørte ved en reflektor til en T5 lampe der sidder over refugiet. Den rørte kun lige, men det var nok til at den stod og snerrede.
Ellers er der jo ikke så mange bevægelige dele i. Rotoren, er den måske en lille smule skæv? Lejerne i top og bund, er de ok? Gummidupperne nedenunder, er de hele? Det er vel de muligheder der er i mine øjne.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hhmmm.. Ja det kan jeg godt se, at det kunne være en mulighed. Der er dog det i det at, jeg har ladet pumpen køre frit i vandet... Dvs uden returrøret på eller pumpen stående på bunden. Har også testet i en spand. Den har dog kun været testkørt i ferskvand indtil videre ..
Jeg skulle måske checke igen om der skulle være noget se inde i pumpen.. Hvordan skulle rotoren blive skæv? Blot nysgerrig!:-)
Jeg skulle måske checke igen om der skulle være noget se inde i pumpen.. Hvordan skulle rotoren blive skæv? Blot nysgerrig!:-)
Morten
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Det ved jeg ikke, men min knækkede!!!!
Det aner jeg heller ikke hvordan skete, men det gjorde den. Måske havde en snegl sat sig i klemme.
Det er derfor jeg ved at rotoren til min koster næsten 1.500,00. Det fandt jeg ud af på den hårde måde, for jeg bestilte to rotorer til hver af mine RD pumper. 4 stk. ialt. Bare for at være på den sikre side, hvis det skulle ske igen
Jeg blev lidt lang i ansigtet da jeg fik en regning på over 5.000,00 for 4 rotorer
Det gode ved det er, at det er ikke sket siden og det er vel to år siden nu.
Erik
Det aner jeg heller ikke hvordan skete, men det gjorde den. Måske havde en snegl sat sig i klemme.
Det er derfor jeg ved at rotoren til min koster næsten 1.500,00. Det fandt jeg ud af på den hårde måde, for jeg bestilte to rotorer til hver af mine RD pumper. 4 stk. ialt. Bare for at være på den sikre side, hvis det skulle ske igen

Jeg blev lidt lang i ansigtet da jeg fik en regning på over 5.000,00 for 4 rotorer

Det gode ved det er, at det er ikke sket siden og det er vel to år siden nu.
Erik
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hej igen.MoG skrev:Hej Erik!
Det er lige ved at jeg syntes man skulle skrive en mail til RE.
Jeg har som sagt heller aldrig forsøgt at tage lejet ud, men i manualen står der at man skal være ekstra opmærksom på "bagenden" af akslen, da det er her slitagen er størst.
Men da de ikke beskrev hvordan man tager det ud - kun hvordan man sætter det tilbage i hvis det ryger med akslan ud, så er jeg gået ud fra at det trods alt skulle blive siddende.
Men jeg syntes det er lidt mystisk at de ikke skriver præcist hvordan man skal undersøge eller rengøre det

Men er det forresten en pumpe du lige har købt. Eller har du hørt den "indkørt"?
Mvh.
Peder
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg har købt den for et par måneder siden .. Og den har som sagt kun været testkørt i ferskvand efter afkalkning.. Så har desværre ikke hørt den køre normalt .
Prøver bare at spore mig ind på hvad det kan være..!:)
Prøver bare at spore mig ind på hvad det kan være..!:)
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Det lille leje som sidder i bunden kan være svært og tage ud, Men gætter på det først skal tages ud den dag man skifter roter. Bare lige for og slå fast så selve motor delen er den sammen som laguna/askoll og når man feks køber en ny roter til en laguna så sammen med roter følger der en special nål med så man kan komme ned og tage dette leje op, samtidig følger der et andet rør med som bruges til og sætte det nye leje fast med inden man sætter den nye roter i. Så lidt mærkeligt der ikke følger noget med til en rd pumpe.
Se link for hvordan de ser ud
http://www.pondsupplies.com.au/PT-Lag-I ... Flo/pd.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pondsupplies.com.au/PT-Lag-I ... Flo/pd.php" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jamen det vil jeg da give dig ret i Thue! Men jeg må prøve at skille den ad igen, og så lige checke igen! Kunne jo være at der var noget jeg havde overset. Ellers må jeg tage nogle billeder og lægge op.. Så kan folket jo vurdere om det ser ud som det skal!:-)
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Syntes tit pumper larmer lidt når de lige er blevet renset men efter et par uger så forsvinder det igen.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg prøver at se- når jeg har fået fyldt baljen!:-). Som må jeg se om det Fortager sig ..
Morten
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg tænkte nok at der fandtes et specialværktøj til dette.Thue skrev:Det lille leje som sidder i bunden kan være svært og tage ud, Men gætter på det først skal tages ud den dag man skifter roter. Bare lige for og slå fast så selve motor delen er den sammen som laguna/askoll og når man feks køber en ny roter til en laguna så sammen med roter følger der en special nål med så man kan komme ned og tage dette leje op, samtidig følger der et andet rør med som bruges til og sætte det nye leje fast med inden man sætter den nye roter i. Så lidt mærkeligt der ikke følger noget med til en rd pumpe.
Det var godt spottet at den fås til Lagunaen. Gad vide om man kan købe den "aftrækker" løst.
Erik
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
En lille Update..
Pumpen har nu kørt i over en uge nu.. Og den siger næsten ikke noget mere .. Så det kan måske , som det nævnes, være fordi den lige har været skilt ad og renset.
Pumpen har nu kørt i over en uge nu.. Og den siger næsten ikke noget mere .. Så det kan måske , som det nævnes, være fordi den lige har været skilt ad og renset.
Morten