Begynder liste over koraller mm

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
12
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Begynder liste over koraller mm

Indlæg af Henrikorg1 »

Hej har lige sat og terpet de første 35 sider igennem af koraller her i forummet,er der en liste med karakter over sværhedsgrader nogen steder inden for alt lige fra kenya træer rørorme i den lette ende til de mest besværlige i den anden ende så man som nybegynder kan få en ide om hvad er let ligetil og holde / umulige at slå ihjel og så opad til det umulige ?
Helst kun dansk tysk engelsk da jeg ikke lige frem er en raketforsker i alverdens sprog.
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 1
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Begynder liste over koraller mm

Indlæg af søvnig »

Skal jeg komme med en liste af de mere nemme vil det blive følgende:
Kenyatræ (capnella)
Skiveanamoner
Zooanthus
sarcrophton
Lobophyllia
Sinularia
Caulestrea
Favia
Euphylilla
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Har du prøvet Wiki'en oppe i højre hjørne, der er lidt info samt sværhedsgrad på nogle koraler, fisk mv....

Xenia kan du næsten ikke tage livet af, jeg har sprøjtet dem og få dage efter dukker der små frem igen... (De har bredt sig ud over alle mine sten på ca. 2 år og nu er de svære at komme af med igen...)

Til gengæld mister jeg alle de rørorme jeg får hjem... (Har dog et par stykker i mine sten som fulgte med stenene...)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
12

Indlæg af Henrikorg1 »

Søvnig takker så vil jeg hjem og læse lidt videre på de navne du har skrevet op.
Amddurin de xenia ser da ok ud i forhold til intet levende på stenene,jeg har kun planer om sten i det en hjørne så begrænset hvor meget de kan brede sig i mit kommende fowlr setup,takker for info.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er ikke den store forskel i blødkorallerne, hvis du holder dig fra dem som ender med .....nephthya, de er stort set umulige at holde, da de skal fodres hverdag med store mængder plankton.
Da du har et akvarie og ikke et fuglebad, så er der nok ikke helt så meget lys over akvariet iforhold til hvad der er optimalt. Derfor er de fleste af de såkaldte LPS udemærkede, da de ikke kræver helt så meget lys som en meget stor del af SPS korallerne.
Og inden for de små polyppede koraller, der er de opret voksende Montipora de mindst lyskrævende.

Nu nævnes der Xenia, det vil jeg råde dig til at holde dig fra.
Det ser meget flot ud når de står og svejer i vandet eller står og pumper, men det er noget skidt at få ind. Hvis vandet lige passer til dem, kan de brede sig som en pest over alt inden for ganske få måneder, samtidig er de umulige at komme af med igen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 355
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg ville vælge Sarcophyton.
De er ikke så lyskrævende og findes i mange former. Både med fingre og som champingnon formede (toadstool mener jeg de kalder dem henne i USA).
S.elegans findes også i en meget flot grøn variant, ligesom der findes en meget flot gul type fra Tonga.
De er robuste og kan blive meget store. De er nemme at fragge. De vil fylde godt op i dit store akvarie.
Sinularia er også er type der nok ville kunne gå an. Den er meget lig Sarcoer.

Det eneste jeg har observeret er, at de bryder sig ikke om at fiskene nipper til dem. Så trækker de polypperne ind, men de dør ikke af det.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
12

Indlæg af Henrikorg1 »

Takker for rådene det virker mere og mere tillokkende at prøve lidt mere en bare fisk i saltvand så det kommer til at se mere naturtro ud.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Henrikorg1 skrev:Søvnig takker så vil jeg hjem og læse lidt videre på de navne du har skrevet op.
Amddurin de xenia ser da ok ud i forhold til intet levende på stenene,jeg har kun planer om sten i det en hjørne så begrænset hvor meget de kan brede sig i mit kommende fowlr setup,takker for info.
- Som Carsten osse skriver og så har jeg jo en del fine grønne og blå skiver samt "kaktus" koral som mine Xenia dækker over og jeg har indtil nu brugt for ca. 250,- kr. væske til at fjerne dem med og der er mange endnu... - Overvejer faktisk om det kan betale sig at smide de LS de sider på ud og købe nogle nye sten...
+ de spreder sig på både glas og andet i akv.

De skal i hvert fald holdes nede fra start af...

:beer:
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Henrikorg1 skrev:Søvnig takker så vil jeg hjem og læse lidt videre på de navne du har skrevet op.
Det er rigtig nok, at Xenia kan være en uregerlig størrelse, men der er andre fordele ved dem som heller ikke er at kimse af.
Vi har haft det tidligere i en tråd som Amdurin startede om emnet.

Xenia er gode til at optage Po4.
Ham her benytter det som Po4 bekæmper.
http://reefkeeping.com/issues/2002-02/totm/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; (Refugium type 30 gallon sump using caulerpa and believe it or not xenia as nutrient export)

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
12

Indlæg af Henrikorg1 »

Hvis de zenia vokser så vildt må de være gode i filteret,men vil de sprede sig fra filteret til dt ?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Det kan de i hvert fald nemt. De har det med at slippe stenen og flyde et andet sted hen og sætte sig der.
Jeg er ved at have fortrudt at jeg tilføjede dem selv om de er flotte :-(
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ja, der er jo et af problemerne med dem, man kan få dem alle de steder de små nye kan flyde hen og der er lidt lys...- de er rigeligt svære at fjerne hvis man ikke har let adgang alle stede hvor der kommer lys...

Hvis de kun spreder sig som små koraller burde noget fint net kunne holde dem i refugium, men er ikke sikker...
(De skal jo bare have noget lys ligesom macroalger...)
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
12

Indlæg af Henrikorg1 »

Kan de overleve turen gennem retur pumpen ?
Tænker på jeg kører med en ret kraftig 250 watts udgave som burde hakke den til småstykker på vej til dt ?
Overvejer også at smide et stykke skumplade i den sidste bobelfælde før returpumpen som måske kunne holde dem i refugiet ?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Du kan tage dem op og masse dem med en hammer og smide smattet tilbage i akv. og de vokser fint et par dage efter, er jeg sikker på...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg har nuket alle dem jeg havde i mit RSM130 med Aiptasia-X og 14dg efter pibler de frem igen, så må de lige have en "hilsen" mere, så kan jeg da holde dem nede, men at få dem helt væk kræver en ordentlig omgang...
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
12

Indlæg af Henrikorg1 »

Hehehe lyder lidt som en pestilens man skal holde sig væk fra så,håber da du får styr på dem,har faktisk overvejet en lille fjernstyret ubåd med en arm som kunne bruge en sprøjte i tilfælde af glasroser eller lignende da jeg ikke gider rende mere rundt i akvariet en højest nødvendig,og ja så elsker jeg legetøj så kunne nok få lidt sjov ud af det også ;-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

amddurin skrev:Ja, der er jo et af problemerne med dem, man kan få dem alle de steder de små nye kan flyde hen og der er lidt lys...- de er rigeligt svære at fjerne hvis man ikke har let adgang alle stede hvor der kommer lys...

Hvis de kun spreder sig som små koraller burde noget fint net kunne holde dem i refugium, men er ikke sikker...
(De skal jo bare have noget lys ligesom macroalger...)
De lever fint i refugiet.
Jeg fik mine i en plastbeholder (sådan en man køber rejer eller lign i, ca en halv liter).
Der var huller helt oppe i toppen så vandet kunne cirkulere og så lå den og flød rundt.
De døde desværre næsten helt som følge af for lidt næring tror jeg (de havde levet sådan i et årstid hos ham jeg fik den fra).
Nu står de bare på en lille sten i refugiet hvor der kun er glasbund, så de er nemme at holde nede.

Erik

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions: 17
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

amddurin skrev:Du kan tage dem op og masse dem med en hammer og smide smattet tilbage i akv. og de vokser fint et par dage efter, er jeg sikker på...
Kan jeg ikke anbefale. Jeg skrabede på et tidspunkt et lille bitte stykke på ca. 1 x 1 cm af med en kniv. Det medførte en stank som flere gange fik mit maveindhold op og vende i drøbelhøjde
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
13
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Kenyatræer, discosoma, ricordea og pachyclavularia, har jeg haft i et akvarie med god gammeldags T8 ferskvandsbelysning :)
De kan simpelthen ikke slåes ihjel!
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
12

Indlæg af Henrikorg1 »

Takker for alle de gode svar.
Simon det var lige den slags info jeg var ude efter.

Nogle anbefalings værdige rør orme eller er de ikke så begynde venlige igen ?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"