id hjælp
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: id hjælp
Det er lidt svært at se helt præcist på billedet, men det ligner en grøn Cynarina lacrymalis.
http://www.arkive.org/cynarina/cynarina-lacrymalis/" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
http://www.arkive.org/cynarina/cynarina-lacrymalis/" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ud fra de nye billeder, så ligner det en grøn Acantophyllia deshayesiana.
Nå links virker ikke direkte, men tjek ved at gå ned på de items jeg har skrevet.
http://www.dejongmarinelife.nl/hard-corals/lps/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Item 108 / 142 Acanthophyllia deshayesiana (green)
Til sammenligning kan du se Cynarina lacrymalis her:
Item 114 / 142 Cynarina lacrymalis Australie
Cynarina kan ligne en bobblekoral i strukturen, nærmest gennemsigtig til tider i vævet. Ret spooky synes jeg.
A. deshayesiana er en dougnut koral og ligner en - ja dougnut.
Det med de røde tråde er nok fordi den er på
Min skrumper næsten også helt ind og ser meget indtørret ud når det sker, samtidig er munden åben.
Det plejer at gå i sig selv igen inden for ret kort tid.
Hvis de nye billeder er taget efter de andre kan man også se forskellen.
Erik
Nå links virker ikke direkte, men tjek ved at gå ned på de items jeg har skrevet.
http://www.dejongmarinelife.nl/hard-corals/lps/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Item 108 / 142 Acanthophyllia deshayesiana (green)
Til sammenligning kan du se Cynarina lacrymalis her:
Item 114 / 142 Cynarina lacrymalis Australie
Cynarina kan ligne en bobblekoral i strukturen, nærmest gennemsigtig til tider i vævet. Ret spooky synes jeg.
A. deshayesiana er en dougnut koral og ligner en - ja dougnut.
Det med de røde tråde er nok fordi den er på

Min skrumper næsten også helt ind og ser meget indtørret ud når det sker, samtidig er munden åben.
Hvis de nye billeder er taget efter de andre kan man også se forskellen.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Hvis det sker hver gang du er på potten Erik, bør du måske nævne det for din lægecrazy seahorse skrev: Det med de røde tråde er nok fordi den er på![]()

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hmm!
Acanthophyllia er i følge Corals of the World ikke et gyldigt navn.
Synes den ligner en Scolymia australis
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
PoulD skrev:Hvis det sker hver gang du er på potten Erik, bør du måske nævne det for din lægecrazy seahorse skrev: Det med de røde tråde er nok fordi den er på![]()
Det plejer at gå i sig selv igen inden for ret kort tid.![]()

- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Acanthophyllia har ganske rigtigt levet en omskiftelig tilværelse.Carsten skrev:Hmm!
Iflg. linket her er den rykket rundt i forskellige grupper, men er altså i 2009 endt op i sin egen gruppe Acanthophyllia.
Der er mig bekendt kun denne ene art i denne gruppe Acanthophyllia deshayesiana.
Den var rigtig nok tidligere kendt som Scolymia vitiensis.
http://animal-world.com/Aquarium-Coral- ... tton-Coral" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Nu er Corals of the World, styret af Australian Institute of Marine Science
http://coral.aims.gov.au/info/factsheets.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Og dem tror jeg langt mere på end et firma der skal tjene penge til personerne bag ved.
http://coral.aims.gov.au/info/factsheets.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Og dem tror jeg langt mere på end et firma der skal tjene penge til personerne bag ved.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
@ Carsten
Med fare for at træde for meget rundt i det, så står det også her.
http://reefbuilders.com/2009/06/04/acan ... ecognized/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har også set et lignende link for et år eller mere siden der sagde det samme.
Kan bare ikke finde det lige nu.
Erik
http://reefbuilders.com/2009/06/04/acan ... ecognized/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har også set et lignende link for et år eller mere siden der sagde det samme.
Erik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Problemet er at der ikke er nogen kilde til oplysningerne, og den side de referer til findes ikke mere.crazy seahorse skrev:@ Carsten
Erik
Og en løgn bliver ikke til en sandhed, blot fordi den fortælles 1000 gange.
(ikke at jeg siger, at det ikke er det rigtige navn på korallen, men ingen officielle sider nævner noget om den).
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Rolig nu. . . løgn er et meget stærkt ord.
Jeg skal ikke gøre mig klog på emnet, men Acanthophyllia deshayesiana synes da at have et taxonomisk serienummer ( 53525 ) med en p.t. valid taxonomisk status. Her et link til en anden formentligt ikke kommerciel side: http://www.itis.gov/servlet/SingleRpt/S ... alue=53525" onclick="window.open(this.href);return false;
Så vidt jeg kan se skriver Corals of the world heller ikke at navnet ikke findes,. Tværtimod skriver de:
Acanthophyllia deshayesiana (Michelin, 1850) (the only species of Acanthophyllia Wells, 1937) is a synonym of Cynarina lacrymalis

Jeg skal ikke gøre mig klog på emnet, men Acanthophyllia deshayesiana synes da at have et taxonomisk serienummer ( 53525 ) med en p.t. valid taxonomisk status. Her et link til en anden formentligt ikke kommerciel side: http://www.itis.gov/servlet/SingleRpt/S ... alue=53525" onclick="window.open(this.href);return false;
Så vidt jeg kan se skriver Corals of the world heller ikke at navnet ikke findes,. Tværtimod skriver de:
Acanthophyllia deshayesiana (Michelin, 1850) (the only species of Acanthophyllia Wells, 1937) is a synonym of Cynarina lacrymalis

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg synes emnet er meget interessant.
Det er første gang, hvor jeg har haft skeletter af de impliserede parter
Jeg har skrevet til RC for forespurgt. De plejer at være skrappe.
Tilbage til billederne: Jeg beklager kvaliteten af Scolymiabilledet. Det er fra akvariet hvor den tjener som "bølgebryder". Men man kan godt se tænderne, eller manglen på spidser. Det der er interessant er forskellen på tænderne.
På Acanthophyllia er der lange individueller tænder, hvilket S.vitiensis som den forveksles med, også har.
Scolymia australis har mere savlignende tænder.
Så hvis man skal gå ud fra "tandstillingen", hvilket taksonomi nørderne gør, så er det definitivt ikke S.australis.
Måske S.vitiensis, men det er så her forvirringen opstår. For hvad er hvad?
Måske er det som med sommerfuglecichliden, hvor navneskiftet fra Apistogramma ramirezi til Mikrogeophagus ramirezi også var meget vanskeligt at få ind i bevidstheden.
Erik
Det er første gang, hvor jeg har haft skeletter af de impliserede parter

Jeg har skrevet til RC for forespurgt. De plejer at være skrappe.
Tilbage til billederne: Jeg beklager kvaliteten af Scolymiabilledet. Det er fra akvariet hvor den tjener som "bølgebryder". Men man kan godt se tænderne, eller manglen på spidser. Det der er interessant er forskellen på tænderne.
På Acanthophyllia er der lange individueller tænder, hvilket S.vitiensis som den forveksles med, også har.
Scolymia australis har mere savlignende tænder.
Så hvis man skal gå ud fra "tandstillingen", hvilket taksonomi nørderne gør, så er det definitivt ikke S.australis.
Måske S.vitiensis, men det er så her forvirringen opstår. For hvad er hvad?
Måske er det som med sommerfuglecichliden, hvor navneskiftet fra Apistogramma ramirezi til Mikrogeophagus ramirezi også var meget vanskeligt at få ind i bevidstheden.
Erik