Osmoseanlæg styring

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Osmoseanlæg styring

Indlæg af PederP »

Har lige færdiggjort en lille styring til mit osmoseanlæg som jeg vil dele hvis nu andre savner noget alá det.

Jeg blev hurtigt træt af at skulle flytte slanger, dreje haner og holdes øje hver gang der skulle fyldes osmolator kammer eller vandskifte karret, så nu har bygget en lille hjælper ud af simple relæer :y

Der er 3 følere tilsluttet. En i osmolator kammeret, en i karret til aut. vandskifte og den sidste fungerer som sikkerhedsafbryder for begge, og er placeret i returkammeret.
Når man vælger føler tilslutter man automatisk også vandet til rette kar med en magnetventil.
Når en føler slukker systemet har jeg sat et relæ så det ikke bliver ved med at starte op når/hvis vandstanden falder, men pænt venter til jeg trykker på start igen.
Som sidste feature har jeg forberedt at kunne tilslutte en timer, som kan "trykke på knappen" mens jeg er på ferie..
IMG_6642.JPG
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Osmoseanlæg styring

Indlæg af minedykker »

ser ganske spænden ud
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Takker.

Er der forresten noget der kender til en dims man kan bruge til tænd/sluk af en kontakt over internettet. Jeg tænker noget USB eller lignende. Og evt. et program som ikke kræver man er computernørd for at få til at virke?
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

som sagt ser rigtig spændene ud, sider og kikker lidt på det og tænker på hvad der er i matrialer rent kron og øre ?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Hej.

Jeg kan ikke sige det helt nøjagtigt da jeg havde det meste i forvejen.
Det kan gøres billigt. Jeg har valgt nogen ret dyre knapper, og man kunne jo også droppe stik og lodde direkte.
Man kunne også droppe strømforsyningen og tage strøm fra strømforsyningen til dit osmose anlæg, og så lave afbryderen til anlægget på 24 volts kablet efter "boxen".
Så burde du kunne lave det for 250-300kr på el dele, 240kr til 2 stk ventiler og 89kr pr flydekontakt.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

PederP skrev:Takker.

Er der forresten noget der kender til en dims man kan bruge til tænd/sluk af en kontakt over internettet. Jeg tænker noget USB eller lignende. Og evt. et program som ikke kræver man er computernørd for at få til at virke?
Der findes en del færdig løsninger direkte til ethernet, med web server i o.s.v. men de koster alle på den gale side af en tusse tror jeg.
Har ikke kigget grundigt på det, men ser ud til de har en USB / IP løsning til kun 35 Euro her: http://www.pimzos.com/usb-power-8800.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ellers er der jo mobil løsninger med taletidskort. F.eks. fra Harald Skrald http://www.harald-nyborg.dk/p76366/ecol ... sm-styring" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"