Rowaphos/seaclear

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Rowaphos/seaclear

Indlæg af Mikki »

Har et stykker tid overvejet om jeg skal til at køre med dette produkt og vil lige høre nogen om de har kørt med denne og hvad er alternativet?
Kan seaclear være på tale i stedet? hvad virker

http://www.reeffarmer.dk/teknik/reactor ... -saet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Rowaphos/seaclear

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kører med RowaPhos i reaktor og er godt tilfreds.
Sammen med de ugentlige vandskift holder det min Po4 på et acceptabelt niveau.
Fordelen ved Rowa i min øjne er, at når du ikke skal bruge det mere, kan du bare fjerne det/reaktoren. Så er det væk og ude af systemet.
Det er sværere når du har kommet noget i vandet. Her skal du forlade dig på, at du har fået alt i skummeren eller hvor du nu har tænkt dig at det skal havne.
Intet forsvinder af sig selv. Det omdannes til noget andet eller opsuges i mediet, men det "bliver ikke væk".
Men der er mange der er glade for Sea Clear, jeg kunne bare ikke drømme om at bruge det pt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Begge midler virker, men på forskelig måde.
Rowa er en mere "passiv" deltager, venter på at fosfaten kommer til det, så det kan optage det.
Seaklear er en mere "aktiv" ting, den blander sig med fosfaten i vandet og binder sig til det.
Fra min vinkel er der fordele og ulemper ved begge midler.
Rowa bagdel er at det bedste bruges i en forme for reaktor/filter, hvor i mod Seaklear blot kommes i vandet. Seaklears ulempe er at det kan udfælde ved en for høj dosering.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

crazy seahorse skrev:Jeg kører med RowaPhos i reaktor og er godt tilfreds.
Fordelen ved Rowa i min øjne er, at når du ikke skal bruge det mere, kan du bare fjerne det/reaktoren. Så er det væk og ude af systemet.
Det er sværere når du har kommet noget i vandet. Her skal du forlade dig på, at du har fået alt i skummeren eller hvor du nu har tænkt dig at det skal havne.
Intet forsvinder af sig selv. Det omdannes til noget andet eller opsuges i mediet, men det "bliver ikke væk".
Men der er mange der er glade for Sea Clear, jeg kunne bare ikke drømme om at bruge det pt.

Erik
Er helt ny inden for bruget af dette produkt, så når du siger ikke skal bruge det mere hvor langt er vi så nede? 0,05 ppm eller køre du med det konstant? hvor tid skal det skiftes eller står alt dette på rowa pakken når jeg køber det?
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Carsten skrev:Begge midler virker, men på forskelig måde.
Rowa er en mere "passiv" deltager, venter på at fosfaten kommer til det, så det kan optage det.
Seaklear er en mere "aktiv" ting, den blander sig med fosfaten i vandet og binder sig til det.
Fra min vinkel er der fordele og ulemper ved begge midler.
Rowa bagdel er at det bedste bruges i en forme for reaktor/filter, hvor i mod Seaklear blot kommes i vandet. Seaklears ulempe er at det kan udfælde ved en for høj dosering.
Okay Carsten men det link jeg har lagt er jo med reaktor og rowa til. så det er bagdelen der er væk der så eller? der er okay plads til den i/ved min sump uden gene, er det så vejen frem?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det vil altid være en bagdel at Rowa skal i en form for reaktor, uanset hvad prisen end er. Reaktoren fylder i sumpen, og plads er der aldrig for meget af.
Hvad du vil vælge er helt op til dig. Det er jo lige som købe bil, uanset mærke kan den bringe dig fra punkt a til b, det er blot måden og prisen der er til forskel.
Jeg bruger selv Rowa, men har da også Seaklear stående.
Rowa står blot og koger i en reaktor og jeg skal ikke gøre noget videre end at måle vandet 1 gang om ugen. Seaklear kræver at du tilsætter det 1-2-3 gange dagligt
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Har besluttet mig at bestille den reaktor og Rowa ;) tror det giver bedst i længden.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Mikki skrev:
crazy seahorse skrev:Jeg kører med RowaPhos i reaktor og er godt tilfreds.

Erik
Er helt ny inden for bruget af dette produkt, så når du siger ikke skal bruge det mere hvor langt er vi så nede? 0,05 ppm eller køre du med det konstant? hvor tid skal det skiftes eller står alt dette på rowa pakken når jeg køber det?
Da jeg skrev, at man kunne fjerne Rowa når man ikke skulle bruge det mere, var det mest for at illustrere at du har muligheden.
Det var i relation til Sea Clear som man, som Carsten siger, hælder i akvariet. Det er vanskeligt at få noget ud som man har hældt i.

Jeg kører med det permanent og skifter ca hver 4 - 6 uge. Men det er mest fordi jeg sjældent måler min Po4. Jeg kigger i stedet på akvariet.

Du skal passe på med at lægge for hårdt ud. Falder Po4 for hurtigt kan det have en negativ effekt. Men det finder du hurtigt ud af.
Jeg har lige kigget på mit Rowa. Der er en indlægsseddel som giver forskellige tips.
Der står at du skal skifte det når du begynder at kunne måle en stigende Po4 i udgangsvandet. Så kan det ikke absorbere mere og leder det bare videre ud i akvariet igen.
Der står på bøtten at 1000ml er beregnet til 4000L vand og så er det bare at dividere.
Hvis du skal have det i en reaktor, vil jeg anbefale at skylle det i Ro vand inden, for at tage de værste små partikler. Der er ingen grund til at få alt det støv ud i sumpen. Jeg skyller det et par gange og ikke så grundigt. Ned i en bøtte, røre rundt, røre rundt, ud med vandet og gentage og så ned i reaktoren med det. Det er ret simpelt.
Lidt interessant står der også, at man ikke skal skylle det hvis man ikke anvender en reaktor! Det var jeg ikke klar over og jeg kan ikke se hvorfor.
Men andre har måske et bud her.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Da jeg kørte med rowa lod jeg bare reactotoren kører et par spande ro vand igennem i køkkenvasken - så renser mediet sig selv efter et par spande
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Bingocaller skrev:Da jeg kørte med rowa lod jeg bare reactotoren kører et par spande ro vand igennem i køkkenvasken - så renser mediet sig selv efter et par spande
Det er da en udmærket måde. Den bruger dog lidt vel meget RO vand, men den gør jobbet og det er jo hovedsagen.

Erik

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"