Anbefaling af farverig acropora

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Anbefaling af farverig acropora

Indlæg af KasperT »

Hej med jer,

Jeg sidder og overvejer at tilføje et par acropora til mit akvarie.

Kunne godt tænke mig nogle med noget farve på, blå, lilla, rød eller pink nuancer.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilke der vil være bedst at gå efter fra DeJong?
http://www.dejongmarinelife.nl/hard-corals/sps/0" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvilke er typisk flottest i farverne og er der nogen af dem som har det med at vokse hurtigere end andre?
Ved godt det variere lidt fra koral til koral og avkarie til akvarie, men håber der er nogen der har erfaringer med nogen af dem. :wink:

Har allerede to forskellige i grøn som står flot og vokser rimelig hurtigt, så betingelserne skulle gerne være på plads.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Anbefaling af farverig acropora

Indlæg af Carsten »

Smag og behag er som bekendt meget individuel, og det vil derfor være svært at give dig et råd.
Kig her, der er en god del af alle Acropora oplistet med navn.
http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/95.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De vokser generelt lige stærkt, men de tynde af dem synes at vokse mere, hvorimod de tykke lader til at være langsommere, men sådan er det ikke vægt forøgelsen er nogenlunde den samme.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Tak for det :-)

Har set nogen som har nogle skrig blå og andre som også er blå, men bare mere blege i det.
Om det bare er lyset / vand kvaliteten der gør forskellen ved jeg ik, kunne bare godt tænke mig en type som jeg ved kan blive rigtig flot og kraftig i farven med de rigtige betingelser.
/Kasper

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

A. prostata blå er ret flot. Den har jeg selv. Jeg vil tro at den røde er tilsvarende.
Jeg havde også en A.lokani stående kortvarigt, som nu står hos Klokker70 på Fyn. Den var sart lilla, meget smuk synes jeg.
A.plana er også smuk, men den skal have nogen tid til at få farven.
A. millepora rød er også flot.

Ellers synes jeg at det virker som om, at jo mere almindelige typer du vælger, jo mere farvestålende er de. Der er større flow på dem, så de står der kortere. Koraller mister hurtigt farve hos både grossister og forhandlere synes jeg.
Jeg har fulgt en type som plana i gennem en længere periode og antallet på stocklisten rørte sig ikke. Da jeg fik den havde den næsten ingen farve og det har taget ca 3 - 4 mdr, men så er den der også næsten og den bliver flottere og flottere.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Super tak, så har jeg lidt at gå efter.

Jeg må hellere få den direkte fra DeJong inden forhandleren når at putte den i koral øen :-)

Vil være endnu bedre hvis jeg kunne finde en som kunne lave et fragment.
/Kasper

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Nu bor du lidt langt væk, for ellers kunne jeg godt lave et frag af A. Formosa.
Den fik jeg hjem ved en fejl (havde den i forvejen). Den var flot blå. Den står hos Michael26 i dag. Det var en meget fin og farvestrålende koral.

Hvis du vil satse og vil have noget rigtig spændende, så skulle du tage en fra det der hedder Coral sea assorted Acropora.
Der kan du være heldig at få noget rigtig spændende. Der er lige kommet A.desalwi og A.kimbeensis green/yellow. Dem ser du ikke i ret mange akvarier.
Men problemet er at du ikke altid ved hvad du får. Og så er de ofte dyrere end de "normale" koraller. Prisen er dobbelt op mindst.
Jeg var i Jylland og hente sådan en. Den var stor og flot. Der var indkøbsprisen fra DJ 1.600,00

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

KasperT skrev:Super tak, så har jeg lidt at gå efter.

Jeg må hellere få den direkte fra DeJong inden forhandleren når at putte den i koral øen :-)

Vil være endnu bedre hvis jeg kunne finde en som kunne lave et fragment.
Du bor du ikke så pokkers langt væk fra Horsens. Prøv at tage ned til Dyrehandleren når han får en sending hjem.
Selvom du ikke kommer på første dagen, så har korallerne stadig masser af farve 14 dage senere.
Tror også at Esben også har en del at sælge af, og der står korallerne under lys som du også vil kunne give dem.

Der er lige et par små ting du skal vide om farverne på korallerne.
Blå er den absolut sværeste farve at holde ved lige. Ligger fosfat indholdet lidt for højt bliver den langt mere grønlig, og det tager meget længere tid at få den blå tilbage end det tog den at blive grønlig. Kalium indholdet i vandet skal være lige i øjet.
En af de absolut allermest blå Acropora er hoeksemai.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... ksemai.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Farven på billedet er der ikke skruet på, har selv set dem i den farve hos Decocean. Desværre var mit akvarie ikke klar dengang.
Farverne generelt har det med at ændre sig, alt efter hvad for noget lys der er over akvariet.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"