Hvor meget af rørføringen limer I? Nu billeder
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Hvor meget af rørføringen limer I? Nu billeder
Jeg er gået i gang med rørføringen til det nye... Mangler lige i den forbindelse at hør hvor meget i andre limer sammen med pvc lim ? På mit nuværende er rørerne bare sat sammen med noget paknings-bånd/tape og en klat silicone smurt rundt om samlingerne.
Men hvad gør i andre?
Forrige ejer af, har pladderet ALT ind i pvc lim/tangit! Så det er komplet ubrugeligt! Jeg ville helst samle det uden at lime det hele sammen, men hvad siger i? Er der nogen steder hvor man skal/skal ikke...?
Men hvad gør i andre?
Forrige ejer af, har pladderet ALT ind i pvc lim/tangit! Så det er komplet ubrugeligt! Jeg ville helst samle det uden at lime det hele sammen, men hvad siger i? Er der nogen steder hvor man skal/skal ikke...?
Senest rettet af MoG tirs 23. jul 2013 20:21, rettet i alt 1 gang.
Morten
- Dennis
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9620 Aalestrup
- Saltvand siden?: 2010
Re: Hvor meget af rørføringen limer I?
Hej:) jeg har godt nok limet alt mit sammen, pånær den siliconeslange der går fra retur til pvc, den sidder med strips.
Mvh Dennis.
Mvh Dennis.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg ville ikke udvære limen, så hellere købe lidt ny PVC hvis det skal laves om.
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
jeg har limet alt hvad der befinder sig under overløbet. Og det rørføring jeg har over overløbet er enten bare skubbet sammen. Eller pakket med noget teflon tape.
Jeg ville ikke turde at køre med løse rør hvis en evt adskillelse med vand i rørene på nogen måde kan komme ved siden af akvariet/sumpen og ud på gulvel, ledninger eller lignende
Jeg ville ikke turde at køre med løse rør hvis en evt adskillelse med vand i rørene på nogen måde kan komme ved siden af akvariet/sumpen og ud på gulvel, ledninger eller lignende
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5690 Tommerup
- Saltvand siden?: 2013
+1Dennis skrev:Hej:) jeg har godt nok limet alt mit sammen, pånær den siliconeslange der går fra retur til pvc, den sidder med strips.
Mvh Dennis.

Vh Morten
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Alt mit er også limet. Dog er toppen på returen sat på med telflontape.
I min fragtank er sikkerhedsrøret i overløbet dog kun sat ned i gennemføringen uden lim og det ville jeg nok vælge i dag, hvis jeg kunne lave mit i DT om.
Det er meget nemmere at rengøre når man lige kan tage det op.
Erik
I min fragtank er sikkerhedsrøret i overløbet dog kun sat ned i gennemføringen uden lim og det ville jeg nok vælge i dag, hvis jeg kunne lave mit i DT om.
Det er meget nemmere at rengøre når man lige kan tage det op.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Alt det der skal være tæt skal IMO limes med tangit. Ingen vej uden om..
Alle samlingerne indvendig i overløbskammeret er ikke limet så man kan komme til. (Rids limemufferne med en skruetrækker hvis de er for løse)
Alle samlingerne indvendig i overløbskammeret er ikke limet så man kan komme til. (Rids limemufferne med en skruetrækker hvis de er for løse)
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Takker for svarene allesammen!:-)
Jeg limer det hele så - med undtagelse af siliconeslangen fra retur til pvc.. Så man har mulighed for at tage returpumpen af og rense. Og selvfølgelig heller ikke rørerne i overløbet!
Tager lige et billede af den komplette rørføring når den er færdig.. Så kan i jo komme med jeres bud på om det kunne gøres bedre/anderledes! Inden det bliver limet sammen!:-)
Jeg limer det hele så - med undtagelse af siliconeslangen fra retur til pvc.. Så man har mulighed for at tage returpumpen af og rense. Og selvfølgelig heller ikke rørerne i overløbet!
Tager lige et billede af den komplette rørføring når den er færdig.. Så kan i jo komme med jeres bud på om det kunne gøres bedre/anderledes! Inden det bliver limet sammen!:-)
Senest rettet af MoG tirs 23. jul 2013 21:27, rettet i alt 1 gang.
Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Re: Hvor meget af rørføringen limer I? Nu billeder
så fik jeg lavet det færdigt! dog er det ikke limet endnu... kom endelig med kommentarer, hvis der skulle være noget jeg har overset! 

Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du har levet en fejl! returen, bør løbe med så få og svage bøjninger som muligt.
En meget stor del at returpumpens effekt går tabt i de 2 skarpe bøjninger.
Flexslange til limning, som butikerne kalder det er sagen
En meget stor del at returpumpens effekt går tabt i de 2 skarpe bøjninger.
Flexslange til limning, som butikerne kalder det er sagen
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg har faktisk 25mm flexslange liggende, som var købt ind til formålet! Men jeg tænkte lidt at der ikke skete noget ved at bruge rør og bøjninger, da returen er en Red Dragon 5000liters.. Har alligevel sat hane på til at dæmpe den? Men ville det være smart at lave det om til slange alligevel..? Trods den kraftige returpumpe?
Morten
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hvis du vil have fast rørforbindelse, så kan du bruge bøjninger i stedet for vinkler. Det har jeg de steder der er praktisk muligt.
De er lidt dyrere, men der er ikke så megen modstand i dem. De fylder lidt mere, så du skal nok snitte lidt i rørene.
Og så ville jeg nok ofre rigtig slangestudse i stedet for at forlade mig på strips på rene rør. De er ikke så dyre de studse.
Du har da ikke slangestudse på vel?
Erik
De er lidt dyrere, men der er ikke så megen modstand i dem. De fylder lidt mere, så du skal nok snitte lidt i rørene.
Og så ville jeg nok ofre rigtig slangestudse i stedet for at forlade mig på strips på rene rør. De er ikke så dyre de studse.
Du har da ikke slangestudse på vel?
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg har ellers købt 25mm slangestudse, men de passer ikke sammen med det siliconeslange jeg havde. Tænkte bare at hvis jeg nu trak siliconeslangen så langt op ad røret og satte strips på, så kunne det ikke løbe nogen steder!:-) Men kunne være at jeg skulle genoverveje det!
Mht til returen, så synes jeg bare det bliver noget rod at bruge slangen, da den så bare komme til at ligge henover ... Men tager da meget Gerne imod forslag til, hvordan jeg kunne lave det pænt/ordentligt med flexslange... ?
Mht til returen, så synes jeg bare det bliver noget rod at bruge slangen, da den så bare komme til at ligge henover ... Men tager da meget Gerne imod forslag til, hvordan jeg kunne lave det pænt/ordentligt med flexslange... ?
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Skru en rørbærer fast på det bord ben som går på bagsiden. Og sæt slangen fast i den.
Ellers så vend sumpen, så det er nedløbet der får lidt længere vej at løbe, men synes også at rørtykkelsen der ser lidt lille ud.
Hvis du vender sumpen, så, kan du nøjes med noget silicone slange fra pumpen op til det lodrette rør
Ellers så vend sumpen, så det er nedløbet der får lidt længere vej at løbe, men synes også at rørtykkelsen der ser lidt lille ud.
Hvis du vender sumpen, så, kan du nøjes med noget silicone slange fra pumpen op til det lodrette rør
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg syntes ikke de skarpe knæk har så stor indvirkning på flowet når det er en pumpe med stor løftehøjde, slet ikke som de små pumper.
Med en RD 5000 er jeg sikker på at du får udskiftning nok i dine 700L uanset. Det er rigtigt at bløde knæk er optimalt, men ligefrem at lave det om?
Men du skal da have et par rør holdere på det vandrette rør ikke?
Med en RD 5000 er jeg sikker på at du får udskiftning nok i dine 700L uanset. Det er rigtigt at bløde knæk er optimalt, men ligefrem at lave det om?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Det synes jeg lyder som en god idé, hvis det vel og mærke er praktisk ifht overløbet.Carsten skrev:Skru en rørbærer fast på det bord ben som går på bagsiden. Og sæt slangen fast i den.
Min retur går også næsten lige op.
Rørbærere er altid godt, så er der styr på det og de hviler ikke i limningerne.
Erik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Jeg tror også jeg ville vende sumpen om, så du har returen lige under gennemføringerne i tanken, og så skummeren til højre
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
PederP skrev:Jeg syntes ikke de skarpe knæk har så stor indvirkning på flowet når det er en pumpe med stor løftehøjde, slet ikke som de små pumper.
Enig
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders Børglum Christensen.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Dejligt med noget respons... Har dog ikke mulighed for at vende den og lave om på nedløb og retur... Returen i toppen af overløbet, vil jeg gerne have på den side hvor den sidder nu!
Jeg må lige lure lidt på det når jeg kommer hjem..
Carsten: ja det ser måske lidt småt ud, men det er 25mm rør allesammen ..?
Må indrømme at jeg overhovedet ikke tænkte i de baner, omkring de knæk på returløbet, da jeg tænkte at min RD 5000 var meget overdimensioneret! Så jeg tænkte, "Nårh ja, det går vel, selvom noget af effekten ryger"!:-). Så jeg troede virkelig ikke det ville være et problem ... Men jeg må som sagt lige lure lidt på det når jeg kommer hjem!
Jeg må lige lure lidt på det når jeg kommer hjem..
Carsten: ja det ser måske lidt småt ud, men det er 25mm rør allesammen ..?
Må indrømme at jeg overhovedet ikke tænkte i de baner, omkring de knæk på returløbet, da jeg tænkte at min RD 5000 var meget overdimensioneret! Så jeg tænkte, "Nårh ja, det går vel, selvom noget af effekten ryger"!:-). Så jeg troede virkelig ikke det ville være et problem ... Men jeg må som sagt lige lure lidt på det når jeg kommer hjem!
Morten
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Ser ud om som dine slanger er gennemsigtige? Det giver alger over tid inde i slangerne
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
angående de 25 mm rør, så husk at der kan komme lidt vand gennem et stort rør, men ikke meget gennem et lille.
Prisforskellen mellem 25 og f.eks 32mm er absolut til at overse.
Så hvis du laver det om, så ændrer nedløbet til 32mm eller større.
Prisforskellen mellem 25 og f.eks 32mm er absolut til at overse.
Så hvis du laver det om, så ændrer nedløbet til 32mm eller større.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg kan ikke lave det om til 32mm nedløb. Det ville jo Kræve at jeg smed en 32mm gennemføring i, og det kan ikke lade sig gøre. Jeg er nødt til at løse det på anden måde.
Hvis det går helt galt og det ikke er nok knald på nedløbet/indløbet Til Skummeren, så må jeg jo smide en fødepumpe på! Dette mener jeg også at jeg har spurgt specifikt til i en anden tråd og snakket pb med flere. Ud fra dette burde de 25mm være nok til at føde Skummeren! Jeg ved det jo bare af gode grunde ikke endnu... I forbindelse med dette, vil jeg også sige at, går jeg hen og vender sumpen så Skummeren er i den anden ende, så vil der jo netop går en del tabt pga det lange stykke det skal løbe!
Hvis det går helt galt og det ikke er nok knald på nedløbet/indløbet Til Skummeren, så må jeg jo smide en fødepumpe på! Dette mener jeg også at jeg har spurgt specifikt til i en anden tråd og snakket pb med flere. Ud fra dette burde de 25mm være nok til at føde Skummeren! Jeg ved det jo bare af gode grunde ikke endnu... I forbindelse med dette, vil jeg også sige at, går jeg hen og vender sumpen så Skummeren er i den anden ende, så vil der jo netop går en del tabt pga det lange stykke det skal løbe!
Morten
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Morten, der er noget jeg ikke helt forstår.
For det første tror jeg at det er nok med de 25mm. Det har jeg også på mit og det fungerer fint.
Jeg ville da gerne have haft 32mm, men det andet kører, så ingen grund til at ærgre sig over det.
Men hvorfor fødes skummeren direkte fra nedløbet? Hvad laver den pumpe der sidder på skummeren så? Blander den kun luft og cirkulerer?
Jeg kender ikke din skummer og har kun den jeg har nu og de tidligere jeg har haft at sammenligne med.
Men på min sidder der én pumpe og den klarer at føde skummeren, cirkulere og blande luft. Den suger selv det den skal bruge fra sumpen.
Jeg får bare ledt vandet ned i sumpen og så klarer den selv resten.
Men jeg har heller ikke alle de kamre og boblefælder. Der er et rum hvor vandet kommer ned, et stort i midten hvor al mekanikken står og så et returkammer, det er alt. Og jeg har ingen problemer med microbobler eller andet.
Det er let at renholde, for der er ikke alle mulige kroge og smalle passager, hvor slam kan samle sig.
Erik
For det første tror jeg at det er nok med de 25mm. Det har jeg også på mit og det fungerer fint.
Jeg ville da gerne have haft 32mm, men det andet kører, så ingen grund til at ærgre sig over det.
Men hvorfor fødes skummeren direkte fra nedløbet? Hvad laver den pumpe der sidder på skummeren så? Blander den kun luft og cirkulerer?
Jeg kender ikke din skummer og har kun den jeg har nu og de tidligere jeg har haft at sammenligne med.
Men på min sidder der én pumpe og den klarer at føde skummeren, cirkulere og blande luft. Den suger selv det den skal bruge fra sumpen.
Jeg får bare ledt vandet ned i sumpen og så klarer den selv resten.
Men jeg har heller ikke alle de kamre og boblefælder. Der er et rum hvor vandet kommer ned, et stort i midten hvor al mekanikken står og så et returkammer, det er alt. Og jeg har ingen problemer med microbobler eller andet.
Det er let at renholde, for der er ikke alle mulige kroge og smalle passager, hvor slam kan samle sig.
Erik
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Erik, Jeg har fundet en manual hvor der står at den kan fødes via nedløbet eller ved brug af en pumpe. Jeg har desuden talt med flere og set på nettet, at der er en del der føder denne type via nedløbet . Så jeg håber det passer!:-)
Mht rummene i sumpen, så er der plads til at jeg kan gøre rent der. Lavede den ekstra bobbelfælde for at undgå at der skulle komme noget fra det fremtidige refugie, i returen .
Mht rummene i sumpen, så er der plads til at jeg kan gøre rent der. Lavede den ekstra bobbelfælde for at undgå at der skulle komme noget fra det fremtidige refugie, i returen .
Morten
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2013
jeg er lidt ærgelig ove rjeg ikke fik sat to kuglehaner på mit hoved nedløbsrør, så er det ene hele tiden justeret til den rigtig vandstand i overløbet og den anden kan lukkes helt ved arbejde i sumpen osv, så skal hovedjusteringskuglehanen (langt ord alligevel) ikke justeres rigtigt ind igen efter luk af hoved rør, det ville jeg helt sikkert gør om næste gang 
Bøjninger istedet for knæk hælder jeg også meget til, på trods af din kraftige retur pumpe, den kan vel justeres elektrisk..? ellers er det bare på kuglehanen og så har du masser af tryk tilbage hvis du en dag vil koble mere på din retur streng. (for eksempel de gigantiske UV filter du har hængende)
Det der med at føre en skummer direkte fra overløbet kan jeg på ingen måde se det smarte i, men det kan lige så godt bare være mig den er gal men, den skummer burde da kunne føde sig selv via pumpen fra første kammer, så er der ikke flere ting der spiller ind omkring tilførsel til skummeren, stoppet overløb, osv osv...
Ellers ikke så meget, er stadig skide misundelig..
men glæder mig til at komme og drikke lidt øller og lurer balje når vi skal flytte dit levende SNART 

Bøjninger istedet for knæk hælder jeg også meget til, på trods af din kraftige retur pumpe, den kan vel justeres elektrisk..? ellers er det bare på kuglehanen og så har du masser af tryk tilbage hvis du en dag vil koble mere på din retur streng. (for eksempel de gigantiske UV filter du har hængende)

Det der med at føre en skummer direkte fra overløbet kan jeg på ingen måde se det smarte i, men det kan lige så godt bare være mig den er gal men, den skummer burde da kunne føde sig selv via pumpen fra første kammer, så er der ikke flere ting der spiller ind omkring tilførsel til skummeren, stoppet overløb, osv osv...

Ellers ikke så meget, er stadig skide misundelig..

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg frosøger også at få gjort det så rigtigt denne gang, fra starten af! derfor alle mine spørgsmål!pasex skrev:jeg er lidt ærgelig ove rjeg ikke fik sat to kuglehaner på mit hoved nedløbsrør, så er det ene hele tiden justeret til den rigtig vandstand i overløbet og den anden kan lukkes helt ved arbejde i sumpen osv, så skal hovedjusteringskuglehanen (langt ord alligevel) ikke justeres rigtigt ind igen efter luk af hoved rør, det ville jeg helt sikkert gør om næste gang
Ellers ikke så meget, er stadig skide misundelig..men glæder mig til at komme og drikke lidt øller og lurer balje når vi skal flytte dit levende SNART

Rd pumpen kan ikke justeres, kun via en kuglehane.
Jeg har denne manual som i kan se HER http://www.minizoo.dk/docs/%7BAC7F9817- ... immers.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
der står de forskellige metoder skummeren kan fødes på....
Er lidt i vildrede lige nu, da nogle siger at det virker fint, sådan som det er sat op, og andre siger at det skal laves om!?

Jamen Rasmus, du skal da være så velkommen!

Morten
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tror såmænd bare der er nogen der ikke har opdaget at det er en ekstern skummer du bare har til at stå i sumpen og ikke en intern.
Den kan vel ikke sidde anderledes med mindre man vil køre med en ekstra separat fødepumpe.
Jeg har en 3000L/t tunze og 4 knæk og 3 meter mellem sump og DT og 1m løftehøjde. Den giver effektivt ca 5 liter på 10 sek = 1800L/t.
Så ud fra det har du masser af returpumpe kraft. Men der er nok forskellige meninger om hvor meget udskiftning der er nødvendigt..

Jeg har en 3000L/t tunze og 4 knæk og 3 meter mellem sump og DT og 1m løftehøjde. Den giver effektivt ca 5 liter på 10 sek = 1800L/t.
Så ud fra det har du masser af returpumpe kraft. Men der er nok forskellige meninger om hvor meget udskiftning der er nødvendigt..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Korrekt Peder! Det er en ekstern. Ja der er måske nogen der har overset det!:)
Jeg prøver at bruge et stykke flexslange i stedet for det første knæk under overløbet og endnu et stykke i stedet for knækket ved kuglehanen lige før returpumpen! Så er de to knæk i hvertfald væk!
Jeg prøver at bruge et stykke flexslange i stedet for det første knæk under overløbet og endnu et stykke i stedet for knækket ved kuglehanen lige før returpumpen! Så er de to knæk i hvertfald væk!
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Jeg ville lave et par t stykker på dit retur rør med et par kuglehanet så du kan koble Uv og evt medie reaktor på i fremtiden. For jeg tror din retur er for kraftig til kun et 25 mm retur rør hvis du evt vælger og kører med durso for det skal larme mindre. Så tror ikke retur røret kan følge med.
Hva er din skummer oplyst til og skulle fødes med i antal liter i timen. Hvis den får alt for meget vand ind vil det give for meget turbulens og nedsætte effekten kraftigt.
Hva er din skummer oplyst til og skulle fødes med i antal liter i timen. Hvis den får alt for meget vand ind vil det give for meget turbulens og nedsætte effekten kraftigt.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Thue:
Den står i manualen (som der er et link til længere oppe) at "water flow rate" mellem 1400-2500liter/t
Den står i manualen (som der er et link til længere oppe) at "water flow rate" mellem 1400-2500liter/t
Morten