Jeg synes lige at det er på tide at komme med en lille tråd, som handler om mit lille system herhjemme.
Efter jeg for 1½-2 år siden først blev introduceret til et RSM130 hos min lokale forhandler, så har jeg eksperimenteret med lidt af hvert

Det er en hobby som jeg er blevet mere og mere glad for med tiden. Hver gang der sker noget nyt, så bliver det mere udfordrende og sjovere.
Mit akvarie har altid stået i stuen, og da jeg blev far for et års tid siden måtte jeg erkende, at der skulle arbejdes på noget mere børne-venligt system.
Måske var det bare noget jeg bildte kæresten ind, for at få lov at bygge et nyt?

Jeg startede i hvert fald med at lave planer om, først og fremmest mit møbel, for ca et halvt år siden.
For begræbet "wife acceptance factor" så måtte jeg sørge for at det blev hvidt, i så "blødt" og stilrent design som muligt.
Baljen er 250L og dens mål er: bredde 100, højde, 45, dybde 60
Det er nok hvad man normalt kalder "shallow reef"
Jeg har desværre ikke fået taget billeder af selve "bygge-forløbet", men jeg vil dele de første billeder som jeg har fået taget:
Edit: Jeg vil lige indføre en opstilling af mit teknik nedenfor her.
Teknik:
Lys: To stk. 39w T5 rør, en rød 25.000k og en hvid 11.000k samt en Maxspect Razor 160w 16.000K
Skummer: Skimz sm 161 rated til 500-1200L købt af Carsten, Decocean.
Cirkulation: To stk Tunze 6055. Jeg har planer om at forsøge mig med to stk MP10 i stedet

Retur: Tunze silence 2400L/T
PO4 reactor: Jeg har bestilt en PO4 reactor hos Carsten. Jeg mener at Carsten kaldte det for en "D&D", men er ikke sikker. Det må tiden vise når den kommer. Han lovede at den var fin til mit setup

Det er Carsten fra Decocean, som har bygget balje, sump og pvc.
Han var så venlig at hjælpe mig med, at sætte det hele op og samle mit pvc (mange tak Carsten!)

Jeg havde på dette tidspunk mit 300L balje stående på kontoret med alt levende.
Min plan var at bruge nogle af stenene herfra, til det nye 250L system.
Jeg har brugt 10 kg levende sand (Fiji Pink 1-3 mm) og noget blandet koral grus 2-5 mm.
Her kom låger på møblet. Det var nok det sværeste at finde, samt at få sat ordentligt på.
Nok kan jeg godt lide at lave ting selv, men jeg er vidst ikke den fødte tømre, hehe

Så kom der vand, en smule sten og "one and only" i baljen.
jeg startede op uden fisk, så jeg doserede ammonium i baljen den første tid.
Lyset over baljen er 2 stk 39w T5 rør.
Et rødt og et hvidt rør. Løsningen på de "træ-pinde" er kun midlertidig. Jeg kunne ikke fjerne lyset fra min anden balje, da fisk og koraler nok ville gå en svær tid i møde så.
Af teknik har jeg en tunze silence retur pumpe og en skimz sm 161 (jeg mener det er model nummeret, men er ikke sikker. Den er rated til 1200L)
Så kom mine koraler og fisk over i det nye system.
Af fisk har jeg to små Palet Kiruger, en Gul Kirug, to Klovnefisk, to Pudserejer (som vel ikke engang kan kaldes fisk) og en rød fisk, som jeg desværre ikke kan huske navnet på, hehe

Af koraler er langt det meste små fragmenter, som jeg har købt hos private rundt omkring i landet.
Hvis jeg havde pengene, så havde jeg nok nogle flere, men alligevel finder jeg en vis nydelse, ved at besøge andre "akvarister", se deres systemer og måske komme hjem med et lille fragment.
Jeg synes også der er en vis charme, over at se sine koraler som små og vokse op. Det er måske noget jeg bilder mig selv ind, fordi der ikke er penge til at købe de store i butikkerne, hehe

Cirkulation i min balje er pt. to stk tunze 6055'ere, som jeg desværre ikke længere er tilfreds med.
Det flow de afgiver er lidt for koncentreret (smalt flow) i forhold til hvad jeg har behov for i min balje.
Jeg har lige indgået en aftale om at købe to stk MP10 hos en privat herinde på forum. Det håber jeg kan give et bedre flow.
Min bestand er blandet med en smule bøde koraler, LPS'er og SPS'er.
Det er stadig meget nyt, så jeg er ikke sikker på min sten opsætning eller hvordan koralerne skal stå endnu.
Jeg vil helst have det til at se så naturligt ud som muligt, men det er jo ikke altid lige nemt

Jeg har lige bedt Carsten fra Decocean om at bestille en PO4 reactor hjem.
Hvis jeg husker rigtigt så kaldte han den for noget med "D&D reactor", men det har jeg ikke så meget forstand på

Jeg nyder godt af hans vejledning omkring teknik til systemet.
Jeg har overvejet en kalk reactor, men pt. dosere jeg Balling, som jeg selv køber ind fra Aquafiar og selv blander.
Til at dosere det med, har jeg netop investeret i en "stand-alone" soserings computer fra Ultra-LED. Det er den fra Marine Sources.
Den mangler jeg dog endnu at få sat til i systemet.
Først skal jeg have lavet hul i den bagerste væg i møblet, for at kunne sætte noget udluftning på. Det er endnu et lille projekt i "gør det selv bogen", hehe

Jeg måler pt mine værdier flere gange i ugen, som lyder således:
PO4 = 0,02 (jeg skal have mig et bedre testsæt, evt fra ROWA)
NO2 = 0
NO3 = 1,0
NH4 = ikke målbart
MG = 1500
CA = 450
KH = 7,5
PH = 8,2
Hvis nogen af jer har kommentar eller andet, så lad mig endelig høre