Plast eller glas dækken, eller ingen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Plast eller glas dækken, eller ingen

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hej

Jeg har lige fået mig et Mark II 560 liters.
Jeg har pt en Giesemann Infiniti lampe der skal hænge over.
Men nu frygter jeg (og især konen) lidt for kondens i stuen. Der vil helt sikkert fordampe meget vand, men kan jeg lægge noget over? Glas eller plast? Det vil sikkert se tosset ud, men vil det ikke også hæmme noget lys?
Overvejer også noget led frem for hqi, gør det nogen forskel mht glas eller plastdækken?
Fordampningen og derved kondensen skal holdes nede.
Hjælp søges! ;-)
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Plast eller glas dækken, eller ingen

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg er lige med på en lytter her.
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Morten1990 »

Jeg ville helt klart vælge glas frem for plast da det for det første er rigtig dyrt og det skal være lidt tykt for det ikke buer en hel masse og glas kan du helt sikkert finde billigt fra et nedlagt drivhus og skære til plus det er meget nemmere at gøre rent. Det var mit bud :)
Vh Morten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg bruger konsekvent dækglas. Det dugger ikke når LED-lampen hænger lige ovenover.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Men er der ikke nogle "lys stråler", eller hvad det nu hedder, som ikke trænger gennem glas?
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Jeg ville vælge dækglas af akryl. Lyset trænger bedre gennem akryl end glas. Dækglas skal afmonteres i ny og næ og der er akryl mere solidt end glas. Det er rigtigt at glas er mere stift end akryl, men Mark II akvariet har vist en ramme hvor akrylen kan hvile på.
Hvis temperaturen stiger, kan dækglasset tages af for at hjælpe på afkølingen.
Så bare læg dækglas over baljen.

Mvh. Stig
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Om det er glas eller plexiglas kommer ud på et. Det tager lidt lys men ikke så meget.
Men den Geisemann lampe varmer en del, og glasset/plasten bliver også varm. Saltsprøjt tørrer ind på undersiden og så tager glasset meget lys.
Det skal derfor holdes helt rent.

UV lys fra hqi lampen skal undgås, men det er hqi pærer med Rc7 og Fc2 sokler som skal skærmes mod uv lys. (ikke skruefatninger)
Og det beskyttelses glas sidder i lampen
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Almindeligt "grønt" floatglas blokerer så vidt jeg ved meget UV. Det er i hvertfald et kendt fænomen fra drivhuse.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

UV burde slet ikke være noget vi diskuterer her. Med mindre beskyttelses glasset under hqien er fjernet, tager det glas evt. uv stråler.
UV stråler er bestemt ikke noget man skal spøge med i et akvarie, det ved jeg af egen erfaring
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Tænker du her på alle typer UV? Også UV-a?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:Tænker du her på alle typer UV? Også UV-a?
ja
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Nu spørger jeg nok dumt. Men hvorfor er det man sætter uv led i sine led lamper? Jeg har hørt at uv i led er det mange mangler i deres led, men måske har jeg misforstået noget.
Acryl, er det indtil videre bedste bud? Lige meget om man har led eller hqi over? Og hvor køber man sådan en acrylplade? Eller er det bedre jeg finder 2x 5mm glasplader? 1 plade til den størrelse akvarium, bliver nok for tungt.
saltvandsakvarie123
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Brenderup 5464

Indlæg af saltvandsakvarie123 »

Acryl kan købes i mange bygge markeder.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Kenneth Jensen skrev:Nu spørger jeg nok dumt. Men hvorfor er det man sætter uv led i sine led lamper? Jeg har hørt at uv i led er det mange mangler i deres led, men måske har jeg misforstået noget.
Acryl, er det indtil videre bedste bud? Lige meget om man har led eller hqi over? Og hvor køber man sådan en acrylplade? Eller er det bedre jeg finder 2x 5mm glasplader? 1 plade til den størrelse akvarium, bliver nok for tungt.
Ja det kunne være spændene hvis Carsten fortalte om de problemer han har oplevet med UV-a..?

Jeg har brugt Narva's 940 i kombination med blå i saltvand uden problemer. Og de har en fin lille top under 380nm. I mine planteakvarier brugte jeg også 940 & Biolight i kombination med andre. Netop for at få lidt UV-a. (Mindsker strækvækst hos planter) Mener også de gamle triton rør havde en fin top i den ende..

Det skal siges at de fleste LED lamper ikke bruger rigtig UV-a, men noget der ligger ret tæt på i bølgelænge. Hvorfor jeg aldrig ville bruge alm. glas som dækglas..

Hvis man er bange for at akryl er for blødt (og det er det). Så lim strimler på tværs af pladen, på højkant så de afstive som en bølgebryder.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg vil da gerne fortælle om min oplevelse med UV stråler.
For en del år siden - i HQI tiden. Nogle Lumenarc minipendler til 250W hængende over akvariet. Pendlerne var til Fc2 fatinger. Under pendlerne, var der et beskyttelses glas, men i sagens natur, var det løst, ellers kunne pærene jo ikke komme på plads.
På et tidspunkt, undrede jeg mig over at der var en tydelig stribe gennem akvariet. Fra bagruden og frem til forruden. Korallerne i striben var blevet grå, men polypperne var stadig fremme. Da jeg så kigger på lampen, kan jeg konstatere at uv glasset havde skubbet sig ca. 5mm. Så der kunne komme uv lys lige ned i akvariet. Jeg fik selvfølgelig skubbet glasset på plads igen. Et sted mellem 7-14 dage tog det før end at korallerne så normale ud igen. Sprækken mellem glas og pendel, havde ikke været der mere end nogle få dage. Hvad der var sket, hvis jeg ikke havde opdaget det i tide, kan jeg kun gætte mig til.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:Jeg vil da gerne fortælle om min oplevelse med UV stråler.
For en del år siden - i HQI tiden. Nogle Lumenarc minipendler til 250W hængende over akvariet. Pendlerne var til Fc2 fatinger. Under pendlerne, var der et beskyttelses glas, men i sagens natur, var det løst, ellers kunne pærene jo ikke komme på plads.
På et tidspunkt, undrede jeg mig over at der var en tydelig stribe gennem akvariet. Fra bagruden og frem til forruden. Korallerne i striben var blevet grå, men polypperne var stadig fremme. Da jeg så kigger på lampen, kan jeg konstatere at uv glasset havde skubbet sig ca. 5mm. Så der kunne komme uv lys lige ned i akvariet. Jeg fik selvfølgelig skubbet glasset på plads igen. Et sted mellem 7-14 dage tog det før end at korallerne så normale ud igen. Sprækken mellem glas og pendel, havde ikke været der mere end nogle få dage. Hvad der var sket, hvis jeg ikke havde opdaget det i tide, kan jeg kun gætte mig til.
Vildt nok at det kunne give så kraftig en effekt. Men der er godt nok også en forskel på det UV a/b som kom fra en HQI, til det ekstremt langbølgede UV som er i specielle rør eller de nye LED lamper..

Jeg skal ikke forsøge at gøre mig klog på effekten af det lys på korallerne, men jeg kan i hvert fald konstatere at der er stor fokus på netop de bølgelængder hos diverse lampe producenter.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Ok Carsten. Men under Infiniti lampen er der også plastic glas ved T5 rørene og en glasplade under hqi'erne.
Så det er vel ok.
Der er en lille kant hele vejen rundt på Mark II, så acrylen kan ligge derpå, samt på de to midter stivere fra bag til for.
Men noget trækker i mig for at sælge min Infiniti og købe eks Maxspect. Ved bare ikke helt hvad. Nogle sværger jo til hqi, mens andre forguder lamper som maxspect.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Kenneth Jensen skrev:Ok Carsten. Men under Infiniti lampen er der også plastic glas ved T5 rørene og en glasplade under hqi'erne.
Så det er vel ok.
Der er en lille kant hele vejen rundt på Mark II, så acrylen kan ligge derpå, samt på de to midter stivere fra bag til for.
Men noget trækker i mig for at sælge min Infiniti og købe eks Maxspect. Ved bare ikke helt hvad. Nogle sværger jo til hqi, mens andre forguder lamper som maxspect.
Hvor kraftig er den lampe? 150 eller 250w er pæren med skrue fatning eller stikfatning?
Alle pærer med skrue fatning, har uv beskyttelse i glasset. Hvorfor man ikke også har lavet det i dem med stikfatninger forstår jeg ikke.
Men Giesemann er jo ikke nye i denne hobby, og deres lamper er beskyttet som de skal være.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Det er en 2x 150W med stikdatning, intet skal skrues. Og 4x 54 W T5.
Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ribe

Indlæg af Ulle »

Acryl eller glas jeg ville tage det der er nemt at skaffe for dig self ang lys er det så lidt at du ikke engang burde tænke over det :) jeg tror fugt kan blive meget et problem end lys :) kender det for mig selv da jeg bor i en lejlighed og der skal være plade over ellers har jeg 8 vandfald et for hvert vindue vis de er lukkede :)
:)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"