"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ID og behandling af problem

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
classie
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 338
Tilmeldt: tirs 1. sep 2009 11:02
14
Postnummer: 5672 Broby
Saltvand siden?: 2010

ID og behandling af problem

Indlæg af classie »

Jeg har gennem længere tid blevet mere og mere plaget af rørsnegle, og ved ikke helt hvad jeg kan gøre ved det. Nogle af dem starter i det små, mens andre nærmest er på størrelse med en mindre regnorm. Fælles er at de generer - om ikke andet så på det æstetiske plan. Er der noget jeg kan gøre ved dem, og har de hvide pletter på billedet måske også noget at gøre med dem? Jeg har dem overalt, og det er ligesom nogle små hårde skaller.
Rørsnegle
Rørsnegle
Derudover er jeg begyndt at kunne se disse små fætre mere og mere. Denne sad i min Euphyllia og er ca. 5 mm lang. Er det et skadedyr og hvad er det i så fald?
???
???
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ID og behandling af problem

Indlæg af Carsten »

Der er desværre kun en måde at komme rør snegle til livs og det er den manuelle. Knæk røret så tæt på bunden som du kan. Og sørg for at dem der sidder i og ved koraller bliver de første du fjerner.

Det på billede 2 kan jeg ikke se hvad er.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: ID og behandling af problem

Indlæg af PederP »

Ja, de sender tråde ud der generer koraller. Jeg tager af og til en lille sten, som jeg bruger til at knuse dem der sidder i det fri. Med en lille sten kan man nærmest male dem til mel, og så er de HELT døde! :)

Er det ikke bare en tangloppe på sidste billede? I så fald skal du bare være glad.
Brugeravatar
classie
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 338
Tilmeldt: tirs 1. sep 2009 11:02
14
Postnummer: 5672 Broby
Saltvand siden?: 2010

Re: ID og behandling af problem

Indlæg af classie »

Carsten: Jeg tager nogle gange en bidetang og chopper dem til hakkekød - tænkte bare om der var en anden metode. Men hva faen - det er rart at komme af med lidt aggressioner på den måde :)

Peder: Jeg ved ikke om det bare er en tangloppe. Jeg vil hellere tjekke det en gang for meget end at hele tanken er fyldt med en parasit, snegl eller hva det nu end kunne være. Tanglopper er skam velkomne :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ID og behandling af problem

Indlæg af Carsten »

En skruetrækker er nok. En bide tang er nok ikke det bedste til et akvarie, der kommer salt i ledet og så ruster den.
Brugeravatar
classie
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 338
Tilmeldt: tirs 1. sep 2009 11:02
14
Postnummer: 5672 Broby
Saltvand siden?: 2010

Re: ID og behandling af problem

Indlæg af classie »

Jeg har en del koraller der ikke står godt nok fast til at jeg kan hugge med en skruetrækker ;) Men jeg er opmærksom på rustproblemet - og den bliver gjort godt ren før og efter!
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: ID og behandling af problem

Indlæg af Gulkan »

PederP skrev:Ja, de sender tråde ud der generer koraller. Jeg tager af og til en lille sten, som jeg bruger til at knuse dem der sidder i det fri. Med en lille sten kan man nærmest male dem til mel, og så er de HELT døde! :)

Er det ikke bare en tangloppe på sidste billede? I så fald skal du bare være glad.

Er tanglopper gavnlige?? Jeg har vildt mange af dem i min balje!
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ID og behandling af problem

Indlæg af Carsten »

Gulkan skrev:
PederP skrev:Ja, de sender tråde ud der generer koraller. Jeg tager af og til en lille sten, som jeg bruger til at knuse dem der sidder i det fri. Med en lille sten kan man nærmest male dem til mel, og så er de HELT døde! :)

Er det ikke bare en tangloppe på sidste billede? I så fald skal du bare være glad.

Er tanglopper gavnlige?? Jeg har vildt mange af dem i min balje!
Ja da. De æder masser af affald og leverer fra tid til anden en lille "snack" til fiskene
Besvar

Tilbage til "Sygdom"