Zanchlus cornutus (Moorish Idol)

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Zanchlus cornutus (Moorish Idol)

Indlæg af Jones »

[center]Zanchlus cornutus[/center]

Latin:
Zanchlus cornutus

Populærnavn:
Moorish Idol (blev af de Nordafrikanske folk (maurerne) set som en lykkebringende fisk. Deraf Idol)

Slægt:
Moorish Idol er den eneste i sin slægt. Den er på sin vis beslægtet med kirurgfiskene, men kan ikke klassificeres som en en del af slægten. Derimod er den nært beslægtet med den nu uddøde Eozanclus brevirhostris.

Udbredelse:
Øst-Afrika, Hawaii, Californiske golf, Japan, Mikronesien. (fisken er meget udbredt og findes i mange typer vand. Fra krystalklart vand på koralrevet til snavsede havneområder ved Hawaii)

Akvarieforhold:
Jo større jo bedre. Dog er der dokumenteret eksempler på succesfuldt hold af fisken, i akvarier så små som 380 liter. Sørg for en luftig stensætning, der sikrer mest mulig svømmeplads.

Cirkulation: Der skal være en masse cirkulation så der ikke opstår stillestående områder, hvor affald vil samles.

Skummer: En skummer, rated til større akvarier end dit, vil være at anbefale da den kraftige fodring vil påvirke vandet.

UV: Et uv filter vil medvirke til at holde eventuelle parasitter nede.

Aklimatisering: Folk taler for og imod karantæne af fisken. Men ønsker man et parasitfrit akvariemiljø er dette en nødvendighed. Der kan således medicineres og opfodres inden fisken kommer i display tanken.

Føde:
1) New life spectrum marine formula pellets. Ikke for små. MI kan faktisk få en del ind i munden og hvis pillerne er for små skal den spise mange flere for at få samme mængde næring, som ved få store. str 1 og 2 er at anbefale. (Mange oplever dette som et vidundermiddel til MI)

2) Ocean nutrition Angel formula (Indeholder svampe, som MI menes at leve af i naturen)

3) Halve muslinger (MI samt pincetfisk plejer at være vilde med at nappe i en åben musling.

4) Noritang dryppet med Selcon (Noritang synes vigtigt for banner udviklingen, der i nogle tilfælde kan være langsom hvis fisken mangler grønt)

5) Frossen banan (Får konsistens som svamp hvis den groft moses først) Man kan passende blande lidt piller eller andet foder i mosen inden den fryses.

Foderplan
Sæt en fodermaskine til at køre 3-4 gange dagligt. Denne skal forsyne din MI med pellets af GOD kvalitet.

Sørg for at der altid er noritang, der kan græsses af

Foder 1-2 gange dagligt med frostfoder, muslinger, ON Angel formula og andre gode ting.

Om muligt kan der passende indsamles svampe fra de danske farvande. Hvilke, der er gode at bruge kan vi, måske i fremtiden, få frem i lyset

(Fra tid til anden kan der suppleres med hvidløg og den frosne banan)

Akvariets andre beboere:
Der må ikke være agressive fisk i akvariet når MI indsættese. Det bedste er at tilføre MI som den første fisk og efterfølgende opbygge bestanden af fisk. Optimal er det at have få fritsvømmende fisk, der konkurrerer om føden. Der kan passende vælges en bestand af bundlevende, hule/klippe levende og fritsvømmende arter. Gerne med MI som den største fisk i akvariet. Undgå store agressive kirurger og i det hele taget fisk, der vil nappe i dens vimpel. I naturen ses MI ofte parvis, men da de her selv vælger deres partner er det ikke tilrådeligt, at forsøge sig med mere end én MI i akvariet. De kan blive agressive overfor hinanden og om nødvendigt kæmpe til døden.

Egne erfaringer:
Flere år tilbage købte jeg tre af disse smukke fisk via en medimport. Den mindste fisk var desværre døden nær da den kom frem og overlevede desværre ikke en aklimatisering. De to andre var større end jeg havde bestilt og var således for store til akvariet. Jeg var dog fast besluttet på, at fiskene ikke skulle bøde for at de ikke var hvad jeg havde bestilt og kastede mig således ud i den svære periode med tilvænning. De første tre dage skete der ingenting. Jeg tilbød alverdens foderprodukter, men intet ville de røre. Til sidst tog jeg noget noritang og satte på en lille levende sten med en elastik. I stenens mange huller maste jeg frostfoder og opblødt flagefoder ind. Denne sten blev så placeret midt på sandbunden. Kort tid efter så jeg den første fisk pille frostfoder ud af stenens huller og sprækker. Og igen lidt tid efter var den anden også igang. Således fik jeg begge fisk igang. Senere blev de solgt, da de som nævnt var for store til mit daværende akvarie.
o_O
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Zanchlus cornutus (Moorish Idol)

Indlæg af nielsk »

Super fin artsbeskrivelse. Har du ikke links du kan tilføje.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Links kommer på i aften eller i morgen. Er ret booket resten af dagen. Jeg ved ikke hvordan man tilføjer ting til wikien, men måske det også kan bruges der?
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Og hvis nogen kan hjælpe med links til hvor foderemnerne kan købes må I meget gerne skrive dem her. Så skal jeg kopiere det op i min ovenstående tekst, så man nemt og hurtigt har adgang til foder til sin fisk.
o_O
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Lohse »

Nu kommer jeg ikke rigtig herinde mere, men ON Angle formular er et MUST! efter min erfaring og denne sælger Dejong forhandlerne gpr jeg ud fra? Jeg købte en ordentlig røvfuld af Moby i sin tid.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Den har jeg allerede noteret som nr 2 under føde. Mody har det stadig, men mig bekendt bliver den slags ikke sendt med posten da det er frostvare. Må se om fyns akvariecentrum ligger inde med det.
o_O
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Spændende, jeg havde faktisk det indtryk at den var beslægtet med sommerfuglefisk, så blev jeg så meget klogere :)
Bliver den betragtet som reef safe?

Kan man sige noget om hvad man skal kigge efter hvis man skal købe en, altså iht. stand og lign.?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Den er ikke reef safe
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Find en, der spiser frost hos forhandleren. Den skal svømme aktivt rundt og virke sund. Er du i tvivl om hvorvidt den er i god stand skal du slet ikke købe den. Jeg kan ikke finde ud af om jeg vil gøre forsøget med MI da den kræver enorme mængder foder. Og det sviner jo i vandet.
o_O
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"