erfaring med denne fisk. Dårligt nyt.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Jones »

PaulB fra Reefcentral havde en i 5 år i et 100 gallon. Den døde som følge af et uheld, der også tog de fleste andre ting i akvariet. En anden har haft to i 10 år og en havde en i 5. Der er adskillige, der har haft dem i 2-4 år. De fleste oplever at de dør som følge af fejl fra akvaristens side eller uheld (strømsvigt, orkan, et pludseligt spring i værdierne i akvariet). Jeg har snart læst 50 sider om folks erfaringer med denne fisk og det er simpelthen ikke rigtigt hvad, der skrives om den på dette forum. I danmark har vi bare ikke den samme erfaring med den og har derfor ikke de samme succeshistorier at dele ud af. Jeg vil gøre forsøget når mit nye akvarie kører og det skal nok lykkes. Jeg er ved at gøre mit forarbejde og det er vejen til succes. Jeg har en lang liste over ting, der kan medvirke til succes med fisken og jeg vil følge den til punkt og prikke. Min mandarin har i dag spist Ocean nutrition pellets, hvilket folk ellers sagde ville være umuligt. Nogle kejsere lever, i naturen, som MI af store dele svape. I fangeskab kan de godt holdes uden at blive tilbudt dette fødeemne. Ofte handler det om af få ungdyr, der lettere omstiller sig til vores foder og lader sig aklimatisere.
o_O
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Folk beskriver jo deres oplevelse i Danmark - og den oplevelse de har er jo rigtig.

Udover de gængse mht størrelse på balje etc, så tror jeg at Peder ubevidst ramte hovedet på sømmet mht at få en leveret på <24 timer. Ku forestille mig at lveringstid,og den afmagring fisken går igennem har et impact - i US får man dem vel fra Mexico, og hvor kort leverings også er mulig.

Måske har de bare større baljer derovre.... Ved det ikke :hehe:
Ligemeget hvad, elsker jeg fisken, og denne tråd samt de folk som vil flytte grænser :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

De får dem bla fra Hawaii, hvilket betyder kort levering. Ligeledes er en vigtig del selve transporten. Man får bedre fisk frem hvis de får lidt større poser end man normalt giver fisk. Og slutteligt er det yderst vigtigt at der ikke er agressive fisk i akvariet. Det er bedst hvis MI får lov at være "king of the reef". I hvert fald når den kommer i baljen. Senere kan man så forsøge at tilføje lidt fisk. Disse ting er oplysninger jeg har læst mig til og således ikke egen erfaring. Endnu. Mit nye akvarie ankommer på søndag og så snart det er sat op vil jeg flytte indholdet fra det gamle over. Næste led bliver at tale med nogle forhandlere om hvor de får deres fisk fra. Jeg vil have en fisk, der er direkte importeret og ikke har været over et stort firma som Dejong, der blot forlænger udmagringsperioden. Jeg så ved fyns akvariecentrum, at alle deres MI spiste frostfoder dagen efter ankomst. Havde jeg på daværende tidspunkt haft den viden jeg har læst mig til, samt et passende akvarie, ville jeg have købt en. I havet ses de ofte parvis, hvor hannen fører an til føden hvorefter hunnen så kommer og græsser. De siges at kræve knivskarpe vandværdier, men de er faktisk set i snavsede og forurenede havneområder ved Hawaii. Der er bred enighed om at de er meget modtagelige for parasitter, men dette kan forebygges med karantæne, UV samt kemisk medicinering ved mindste tegn på et udbrud.

Jeg har samlet lidt info fra de nu over 50 sider jeg har læst på Reefcentral. Jeg vil her give mit bud på hvordan jeg vil holde fisken. Hvis I kan være behjælpelige med en god leverandør af SUNDE Moorish Idol samt HVOR JEG KAN KØBE FODERET FRA MIN LISTE hører jeg meget gerne fra jer.

Tank:

350 Liter hjørne akvarie med åben stensætning, der sikrer mest mulig svømmeplads. Om nødvendigt kommer der ekstra sten i sumpen.
Der kommer en kraftig skummer på systemet samt en masse cirkulation, da fisken siges at være glad for dette.

Medbeboere:
2 ocellaris
1 lille blå palet str. 4 cm.
1 mandarin
1 Pomacanthus Navarchus

Føde:
1) New life spectrum marine formula pellets. Ikke for små. MI kan faktisk få en del ind i munden og hvis pillerne er for små skal den spise mange flere for at få samme mængde næring, som ved få store. str 1 og 2 er at anbefale. (Mange oplever dette som et vidundermiddel til MI)

2) Ocean nutrition Angel formula (Indeholder svampe, som MI menes at leve af i naturen)

3) Halve muslinger (MI samt pincetfisk plejer at være vilde med at nappe i en åben musling.

4) Noritang dryppet med vitaminer (Noritang synes vigtigt for banner udviklingen, der i nogle tilfælde kan være langsom hvis fisken mangler grønt)

5) Frossen banan (Får konsistens som svamp hvis den groft moses først) Man kan passende blande lidt piller eller andet foder i mosen inden den fryses.

Foderplan
Sæt en fodermaskine til at køre 3-4 gange dagligt. Denne skal forsyne din MI med pellets af GOD kvalitet.

Sørg for at der altid er noritang, der kan græsses af

Foder 1-2 gange dagligt med frostfoder, muslinger, ON Angel formula og andre gode ting.

(Fra tid til anden kan der suppleres med hvidløg og den frosne banan)
o_O
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Morten1990 »

En lille update på den snart 14 dage gamle fisk. :y
Vedhæftede filer
endnu et af ham
endnu et af ham
Snart haft ham 14 dage, og det går kun i den rigtige retning
Snart haft ham 14 dage, og det går kun i den rigtige retning
Vh Morten
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Hej Morten, håber at du får gavn af pumpen du hentede i dag. Og fisken ser flot ud. Dog en lille smule bleg. Det du fortalte om fodring lød godt, men jeg tror at du skal tilbyde en bredere vifte af fødeemner. Og husk sushi tang :)
o_O
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Morten1990 »

Jones skrev:Hej Morten, håber at du får gavn af pumpen du hentede i dag. Og fisken ser flot ud. Dog en lille smule bleg. Det du fortalte om fodring lød godt, men jeg tror at du skal tilbyde en bredere vifte af fødeemner. Og husk sushi tang :)
Jepsen den er kommer i baljen og køre på fulde tryk :biggrin:

Jeg tror det er mit kamera der gør den lidt bleg, min anemone ser også bleg ud, så det er vist kameraet :wink:

Konen har sagt hun henter noget imorgen, så glæder mit som et lillet barn til og prøve det, og ikke mindst alt det du beskriver i dit emne ovenover, super fedt med lidt guldkorn :clap:
Vh Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Har du læst 50 sider, og konkluderet at 350 l akvarie er plads nok til en Zanclide ?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

PaulB havde en i 5 år i sit 100 gallon. Som tidligere skrevet døde den af et crash, der tog flere andre fisk. Gang 100 med 3,8.... Han havde flere fisk end mig, samt en masse sten, der optog svømmeplads. Men JA Peder, jeg har læst over 50 sider og er stadig igang ! Tåbeligt spørgsmål i øvrigt. Du kan jo se hvad jeg har konkluderet og stiller således et allerede besvaret spørgsmål.
o_O
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jones skrev:PaulB havde en i 5 år i sit 100 gallon. Som tidligere skrevet døde den af et crash, der tog flere andre fisk. Gang 100 med 3,8.... Han havde flere fisk end mig, samt en masse sten, der optog svømmeplads. Men JA Peder, jeg har læst over 50 sider og er stadig igang ! Tåbeligt spørgsmål i øvrigt. Du kan jo se hvad jeg har konkluderet og stiller således et allerede besvaret spørgsmål.
Kan du ikke lave en officielt zanclide tråd med den rigtige overskrift også samle alle de gode links du må have stødt på under alt din læsning - så skal jeg nok skrive mine erfaringer ind i tråden :GO og håber at alle andre vil gøre det også
SPS : Stability provides succes
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Det er super godt at du har har samlet lidt fodringstips - men du skal fandeme have et godt filter for at køre det igennem.

Så kan jeg lige indskyde at min zanklide så absolut ikke gider halve levende muslinger, det ville heller ikke æde levende mysis. Næh du tørfoder er åbenbart lige sagen for min fisk.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Det skifter hvad folk har succes med. Men de listede ting er generelle succesbetingelser i mange tilfælde. Jeg laver en tråd i morgen når jeg kan tilføje flere data. Peder, beklager hvis det var lidt skidt formuleret. Det var ikke meningen. Stejlede lidt fordi jeg er overbevist om at jeg nok skal lykkes når jeg gør forsøget. Glæder mig til en officiel arts tråd med forhåbentligt mange gode informationer.
o_O
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg havde min i 1 år næsten.. de døde, selv om den var stop fed og spiste som et svin.... det er en del år siden.. Lilla Noritang og banan var et hit.. (banan tricket er genialt til kiruger når de skal fedes op) Jeg havde i sin tid også læst en masse på reefcentral, de fleste der havde succes, hentede en masse svampe der voksede i deres havne på moler osv, og frøs dette ned. Det lilla Nori tang, syntes jeg ikke rigtig gav den noget sul på kroppen, det gjorde banan der imod. Det kan dog være lidt tricky at få den til at spise banan, samme med kiruger.. typisk så er tricket at gnidre lidt af det ud i vandet indtil de lære selv at det banan stykke man har sat fast på et stykke strips eller andet i akvariet.. held og lykke.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:PaulB havde en i 5 år i sit 100 gallon. Som tidligere skrevet døde den af et crash, der tog flere andre fisk. Gang 100 med 3,8.... Han havde flere fisk end mig, samt en masse sten, der optog svømmeplads. Men JA Peder, jeg har læst over 50 sider og er stadig igang ! Tåbeligt spørgsmål i øvrigt. Du kan jo se hvad jeg har konkluderet og stiller således et allerede besvaret spørgsmål.
Trygfonden kører i øjeblikket en kampagne der hedder "Tal pænt" Den kan sagens overføres til det skrevne sprog.

1 mand har holdt dem med succes i et 400 liters akvarie i 5 år. Hvilke størrelser var de andres der med succes havde holdt fisken??
Sandsynligvis en del større.
At konkludere noget som helst ud fra 1 persons held, er rent nonsens.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Altid på pletten med hævet pegefinger Carsten ;) jeg skrev til Peder og ikke dig. Så lad venligst være at puste til ilden. Jeg ved at flere på dette forum er trætte af dine evige irettesættelser, men lad os nu lade det ligge og holde tråden på rette spor. Nemlig om MI.
o_O
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Jamen den er bærer viljen i hjertet, kommer også længst. Og det lyder som om du også har sat dig godt ind i dens levevaner samt andres erfaringer. Grunden til du hører meget negativt herinde omkring at holde denne, er fordi du er bestemt ikke den første som kommer frem og tror at det nok skal gå, bare man læser lidt på emnet. Nå men pegefingeren kan komme en anden dag :-).

1. Dens foder har du sat dig godt ind i, så sørg for du har alt til rådighed til den dag hvor du springer ud i det, kig evt også lidt mere ind i feks selcon samt andre vitamin tilskud som du skal booste fodret med for bedre og fede den op. Det er jo en fisk som ikke må sulte så lav en plan overfor hvordan du mener at du kan styre vandkvaliteten, så det også er klar til den dag du kommer i gang. Egen mening er, du skal ikke bruge vsv eller feks seaklear her, som fjerner af skidt stoffer, tror det kan risikere og stresse den. Alle ting skal være på plads så du ikke kommer til og halte bagud fra start. Mange mener at denne ikke kan over leve på langt sigt uden den får et godt udvalg af svampe så evt finde ud af om du kan få fat i svampe du kan fryse ned så du har foder klar til den, man kan i dk dykke ud og finde nogle svampe som skulle kunne gøre det, kan bare ikke huske hva de hedder.

2. Parasitter er dens værste fjende i de alm akvarier. Der er meget du skal sætte dig ind i her. I mine øjne vil det bedste du kan gøre er og skabe et parasit frit miljø i dit akvarie, og dette kan kun lade sig at gøre ved akvariet står uden fisk i hvert fald minimum 3-4 md. Der efter skal alle fisk der skal i akvariet gennem gå karantæne, med behandling for feks ich, og evt flukes samt interne parasitter. så der er også lidt medikamenter du skal sætte dig ind i. Denne karantæne periode er super stressende for fiskene og mange mister desværre lysten til og spise under behandling så det kan blive noget af en kamp. Selve karantæne akvariet skal også op og køre i nogle md så det bliver kørt ind med feks biofilter så det kan holde til fodringer så du ikke rammer ind i ammonium, samt vandskift. dt akvariet skal køre med uv så man i hvert fald holder div sporre af sygdomme væk.
Du snakker om du vil have en fisk direkte så helst uden om feks dejong, her tror jeg måske det var bedre og tage den fra da de har haft den igennem karentæne så den er bedre stilledet fra start.

3. Når man kan sige den er klar, parasit fri eller hva man skal kalde det, er det vigtig som niels også gør at den går for sig selv i et akvarie så man kan afklimatisere den ordentligt. Ment med den ikke skal stresse for og fange fodderet og at man kan holde øje med hva den spiser samt lade noget hængende så den kan vende sig til det. Så den er i helt tiptop stand og mere eller mindre spiser alt inden den kommer sammen med de andre fisk.

Der er helt klart mange der er uenige med mig omkring karantæne behandling af fisk osv osv men denne lange historie er hva min plan måtte være hvis jeg en dag skulle prøve krafter med sådan en. Jeg tror aldrig den dag kommer da det er utrolig tidskrævende og holde øje med den og sørge for det hele spiller.

Mvh Thue
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Lohse herinde fra har/ har haft den. Link til hans tråd: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 19#p537419" onclick="window.open(this.href);return false;. Men ved ikke, om der stadig er liv i hans, men hvis der er - så har han garanteret nogle guldkorn til hold af denne meget smukke fisk :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

[quote="pederrevnørd"]Folk beskriver jo deres oplevelse i Danmark - og den oplevelse de har er jo rigtig.

Udover de gængse mht størrelse på balje etc, så tror jeg at Peder ubevidst ramte hovedet på sømmet mht at få en leveret på <24 timer. Ku forestille mig at lveringstid,og den afmagring fisken går igennem har et impact - i US får man dem vel fra Mexico, og hvor kort leverings også er mulig.

Nej det var ganske bevist!! at netop min tilgang til min MI var helt speciel den var sku' "frisk fra fad" :wink:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Den skal nemlig være frisk fra fad. Medmindre man kan finde en, hos en forhandler, som spiser og fungerer.
o_O
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Morten1990 »

nielsk skrev:http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... -idols.htm

Her er lidt dyster læsning. Men det er da sæson for svampehøst herhjemme lige nu!
Jeg har haft min i 4 uger nu og den tager fint på.

kunne du evt forklare det med svampehøsten. :y

og kunne jeg evt lokke dig til og lægge et billede ind af din fisk :beer:
Vh Morten
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Morten1990 skrev:

Her er lidt dyster læsning. Men det er da sæson for svampehøst herhjemme lige nu!

Næh jeg mente bare at vandet har en behagelig temperatur lige nu hvis du vil ud og snorkle på molerne og kigge efter svampe. Men jeg tror ikke på at det er vejen frem. Alsidig hård fodring må være fint. Det er ufatteligt hvad sådan en MI kan æde! Min kan æde ligeså meget som min store Naso på 25 cm. Den æder til er ved at revne ligner det.
Hvis du sender mig en pb med dit nummer skal jeg gerne sende dig et billede i weekenden.
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Morten1990 »

nielsk skrev:
Morten1990 skrev:

Næh jeg mente bare at vandet har en behagelig temperatur lige nu hvis du vil ud og snorkle på molerne og kigge efter svampe. Men jeg tror ikke på at det er vejen frem. Alsidig hård fodring må være fint. Det er ufatteligt hvad sådan en MI kan æde! Min kan æde ligeså meget som min store Naso på 25 cm. Den æder til er ved at revne ligner det.
Hvis du sender mig en pb med dit nummer skal jeg gerne sende dig et billede i weekenden.
nårh på den måde, det er lidt for koldt vandet til mig endnu :)

ja syntes heller ikke min laver andet end og svømme rundt og æde konstant.
men det er godt nok, hellere det end den ikke vil spise :y

jo sender pb nu.
Vh Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Spændende læsning og underligt at denne fisk bukker under selvom de ser sunde og raske ud. Tror desværre det er forkert diet over længere tid der gør det - mon ikke der er noget specielt i naturen som vi ikke kan give dem der hjælper deres immun system. Men held og lykke med den!

Dog bliver jeg først rigtigt imponeret når der er en der formår at holde Oxymonacanthus longirostris over længere tid og får den vænnet til alm foder! Se så begynder det at blive sjovt!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

fejl :oops:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Fejl ? :)
o_O
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Re: erfaring med denne fisk. Dårligt nyt.

Indlæg af Morten1990 »

Ja så tror jeg også det er ved og ske for mig, fisken driver bare stille og roligt rundt i strømmen, lidt på siden og op og ned, den har også fået noget der ligner "pigment fejl". den virker slet ikke frisk mere, syntes det er sket fra den ene dag til den anden.
Så må nok give de kloge ret, den kræver vist rigtig meget.

SNØFT!!!!
Vh Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Det var da øv! Men du er jo nok ikke så overrasket!:-)
Morten
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Det tyder bestemt ikke godt, lyder som om den er ramt af parasitter. Desværre
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Morten1990 »

MoG skrev:Det var da øv! Men du er jo nok ikke så overrasket!:-)
Hvis jeg skal være ærlig så nej, men havde virkelig håbet 100 % på det ville gå, men bagerst i hoved, havde jeg nok luret lunten.:(
Vh Morten
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Morten1990 »

Thue skrev:Det tyder bestemt ikke godt, lyder som om den er ramt af parasitter. Desværre
Det er vel for sent og gøre noget ved, hvis man overhovedet kan gør noget.?
Vh Morten
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Ja i det her tilfælde er det nok desværre for sent og gøre noget, er den holdt op med og tage føde til sig
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"