Jeg har kigget lidt på nettet vedrørende modifikation af Tunze´s nanostream pumper (6015/6025/6045/6055).
Jeg er kommet frem til at man for relevant små penge og uden en større doktorgrad kan få ovenstående Tunzer til at præstere betrageligt mere. Man skal bruge:
En af ovenstående Tunze nanostream pumper
Et Tunze 6095 hus, kan købes her
En skarp hobbykniv
Sekundlim
Step 1:
Når 6095 huset ankommer vil det ikke passe direkte på førnævnte nanostream pumper. I kanten af huset vil man opdage at "modhagerne" ikke passer de rigtige steder på motordelen.
Der er 4 steder hvor hobbykniven skal bruges. De 3 modhager og den lille tap (rød ring) skæres af med en hobby kniv. [/color]
Step 2:
Nu skulle huset kunne sættes på motordelen, men man vil opleve at det ikke sidder særlig godt fast. Til det har jeg personlig valgt en meget lavpraktisk løsning.... sekundlim. og nej, man skal ikke lime motordel og pumpehus sammen

Ideen er, at man, der hvor der på det gamle pumpehus var modhager, smider en klat lim. For at være sikker på hvor limen skal placeres kan man placere det nye og gamle pumpehus overfor hinanden som vist på billedet. Herefter kan man angive hvor limklatten skal være for at repræsentere de nye modhager.
Jeg valgte at placere 2 limklatter de førnævnte steder, hvilket jeg synes var nok til at holde pumpehuset på plads. Man kan lade limen tørre og påfører gentagne gange indtil man er tilfreds. Testen
Jeg gik ind med blandede forventninger til dette MOD, men må sige at jeg er MEGET overrasket over hvor stor forskel der er.
Nu er det svært at vurdere hvor meget flow der er tale om uden en eller anden form for teststand... Men jeg vil sige, at jeg umiddelbart vurdere flowet til at være MINDST dobbel så stort som før. Dertil kommer fordelen ved bredt flow oven i hatten. Så alt i alt, en nem og billig måde at modificere sin lille tunze pumpe på.
Afprøvningen fandt sted i en spand, så jeg har ikke erfaringer med moddet i akvariet endnu. Der er derfor en del variable som ikke er dækket af min test, f.eks. hvordan opfører pumpehuset sig ved kontinuer drift over et par måneder. Uden gitter er der en risiko for at dyr kommer til skade/dør, hvis pumpen af en eller anden årsag stopper.
Hvis pumpen stopper, har jeg oplevet at propellen kan kører den forkerte vej, hvilket er katastrofalt uden gitter... Dette sker dog også med det gamle pumpehus monteret. "Hvis nogen ved hvor dette gitter kan købes, må de meget gerne informere om dette"
Der er været spekulation omkring husets evne til at centrere akslen i pumpen. Der er på det gamle pumpehus støbt en slags tunnel, se tidligere billede, som muligvis har en vigtig funktion. Det må tiden dog vise, når pumpen skal testes i akvariet.
Dette var afslutningen på min lille modificering af en Tunze 6025 med et pumpehus fra en tunze 6095. Håber informationen var nyttig

Jeg vil ikke stilles til regnskab for utilsigtede hændelser i forbindelse med ovenstående MOD.
God lørdag

Mvh Bergenser