Kan rowaphos give alger?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Kan rowaphos give alger?
Jeg har koblet rowaphos på mit system igen for ca. Halvanden uge siden. Nu er jeg begyndt at få lidt brune plamager på bundlaget og et brunt lag alger på glasset, som er lige til at tag af. Inden jeg satte rowaphos på igen, fik jeg den klassiske grønne algefilm på ruderne, som skulle skrabes af.
Nogen andre der har oplevet brune alger ved brug af rowaphos?
Nogen andre der har oplevet brune alger ved brug af rowaphos?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Kan rowaphos give alger?
Jeg bruger selv Rowa Phos og har aldrig observeret det du nævner før.
Men jeg kunne forestille mig, at hvis man måske ikke har skyllet det inden brugen, så kan der komme lidt brunligt støv ud i akvariet.
Hvis der er alger eller lign på ruder og sten, så kunne det støv måske sætte sig i det.
Men det er kun et bud, for jeg har som sagt ikke selv observeret det.
Og, jeg tror kun at RowaPhos kan give alger, hvis man ikke er flink nok til at skifte det når det er tid. Så kan det afgive Po4 til vandet igen siges der.
Og det giver jo alger.
Hvis mængden af Po4 der er bundet i Rowaen er større/højere end det vand der cirkulerer forbi mediet, så vil det begynder at afgive, for at skabe ligevægt i systemet.
Men dit har slet ikke været længe nok i til at det skulle være aktuelt, med mindre du da kun har en teske fuld i. Men så binder det jo heller ikke noget.
Erik
Men jeg kunne forestille mig, at hvis man måske ikke har skyllet det inden brugen, så kan der komme lidt brunligt støv ud i akvariet.
Hvis der er alger eller lign på ruder og sten, så kunne det støv måske sætte sig i det.
Men det er kun et bud, for jeg har som sagt ikke selv observeret det.
Og, jeg tror kun at RowaPhos kan give alger, hvis man ikke er flink nok til at skifte det når det er tid. Så kan det afgive Po4 til vandet igen siges der.
Og det giver jo alger.
Hvis mængden af Po4 der er bundet i Rowaen er større/højere end det vand der cirkulerer forbi mediet, så vil det begynder at afgive, for at skabe ligevægt i systemet.
Men dit har slet ikke været længe nok i til at det skulle være aktuelt, med mindre du da kun har en teske fuld i. Men så binder det jo heller ikke noget.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Jeg har oplevet fuldstændig samme scenarie i to forskellige akvarier.
Jeg fandt aldrig den egentlige grund til det, men oprettede i sin tid en tråd på Reefcentral vedr. problemet:
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2044000" onclick="window.open(this.href);return false;
I ovenstående tråd, beskriver jeg det som cyano, hvilket det muligvis ikke er. En mulighed er også et lag af dinoflagellater.
Jeg døjede med problemet i de første 2-3 måneder efter jeg begyndte med fosfatfjerner, hvorefter det ligeså stille blev bedre.
Rowaphos og andre fosfatbindere, der er jernbaserede bør ikke afgive PO4 til vandsøjlen igen, når det er "mættet". Det er så vidt jeg ved kun aluminiumsbaserede fosfatbindere, der kan gøre det.
Jeg fandt aldrig den egentlige grund til det, men oprettede i sin tid en tråd på Reefcentral vedr. problemet:
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2044000" onclick="window.open(this.href);return false;
I ovenstående tråd, beskriver jeg det som cyano, hvilket det muligvis ikke er. En mulighed er også et lag af dinoflagellater.
Jeg døjede med problemet i de første 2-3 måneder efter jeg begyndte med fosfatfjerner, hvorefter det ligeså stille blev bedre.
Rowaphos og andre fosfatbindere, der er jernbaserede bør ikke afgive PO4 til vandsøjlen igen, når det er "mættet". Det er så vidt jeg ved kun aluminiumsbaserede fosfatbindere, der kan gøre det.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg har skyllet mediet inden brug, og der er slet ingen tvivl, det er en alge af en slags.
@Stefan - forsvandt det helt til sidst? Det er ikke særlig kønt, men er heldigvis meget begrænset endnu i min balje. Lidt som at stå med pest eller kolera!?
@Stefan - forsvandt det helt til sidst? Det er ikke særlig kønt, men er heldigvis meget begrænset endnu i min balje. Lidt som at stå med pest eller kolera!?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
@Stefan
Jeg havde hørt det med at Rowa kunne afgive Po4 igen for længe siden hos en forhandler.
Men så så jeg den forklaring som jeg beskrev ovenfor, i en tråd om emnet på RC.
Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg så det, men jeg synes da at det giver mening.
Erik
Jeg havde hørt det med at Rowa kunne afgive Po4 igen for længe siden hos en forhandler.
Men så så jeg den forklaring som jeg beskrev ovenfor, i en tråd om emnet på RC.
Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg så det, men jeg synes da at det giver mening.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis Rowa skulle kunne afgive fosfat igen, så tror jeg at det ville være bredere kendt. F.eks. i USA.
Jeg har aldrig hørt om det før, hvorimod det har været almindeligt kendt at aluminiums baseret skulle kunne gøre det.
Hvis Rowa skulle lække fosfat når det er mættet, så er det jo ikke længere mættet.
Jeg har aldrig hørt om det før, hvorimod det har været almindeligt kendt at aluminiums baseret skulle kunne gøre det.
Hvis Rowa skulle lække fosfat når det er mættet, så er det jo ikke længere mættet.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Husk at Fe er en mulighed for at fremme alger oz......, og det indeholder Rowa jo.... Blot en tanke
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Jeg tror også at synderen er jern. RowaPhos binder fosfat - det tilfører ikke.pederrevnørd skrev:Husk at Fe er en mulighed for at fremme alger oz......, og det indeholder Rowa jo.... Blot en tanke
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
I det første akvarie, hvor jeg oplevede det, forsvandt det, da jeg stoppede PO4-reaktoren.Schwensen skrev:@Stefan - forsvandt det helt til sidst? Det er ikke særlig kønt, men er heldigvis meget begrænset endnu i min balje. Lidt som at stå med pest eller kolera!?
Da jeg nogle år senere oplevede det samme i et andet akvarie, var jeg standhaftig og blev ved med at suge måtten/snotlaget op en gang om ugen sammen med vandskift. Det blev meget langsomt bedre og bedre, for til sidst at forsvinde. Har kørt med Rowaphos siden, uden at det er sket igen.
Det kan sagtens være, at det er jern, der har en finger med i spillet her!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg tror I har ret angående jern. Har læst et par tråde på udenlandske fora, hvor de snakker omkring dette problem. Der er nogen der skriver, at hvis der ikke er noget jern i akvariet, så kan visse former for alger ikke gro på trods af næring i vandet. Så ved tilførslen af jern, så giver det pludselig mulighed for algerne at gro. Det er dog kun deres egne lommefilosofier 
Jeg fortsætter med rowaphos, og ved nu at mit fosfatproblem måske var blevet større end forventet under fraværet af fosfatfjerner. Jeg ved nu jeg ikke kan køre uden rowaphos/fosfatfjerner. Ser frem til at få helt bugt med fosfat og algerne igen
Mit problem er heldigvis ikke så stort, da det kun er et ganske tyndt lag brune alger på to mindre områder af sandet.

Jeg fortsætter med rowaphos, og ved nu at mit fosfatproblem måske var blevet større end forventet under fraværet af fosfatfjerner. Jeg ved nu jeg ikke kan køre uden rowaphos/fosfatfjerner. Ser frem til at få helt bugt med fosfat og algerne igen