VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Sarte stenkoraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Sarte stenkoraller

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg har flere gange læst om at nogle af jer har været uheldige, at slå til jeres koraller, når i har haft hænderne i akvariet. Dog har jeg altid tænkt, at der må have været lidt kraft i slaget, siden der er knækket stykker af korallerne. Skaden er jo heller ikke større, end at der kan laves frags.

Men i dag, da jeg selv rensede mit akvarie fik jeg stødt til min Montipora capricornis, som jeg fik slået et stykke af. Vel mene, at jeg knapt ramte den, men alligevel var det nok åbenbart.
Da jeg efter rengøring ville lime det afslåede stykke på en plug, bemærkede jeg, at kanterne nærmest smulrede imellem fingrene på mig. Jeg prøvede også forsigtigt, at trykke med spidsen af min negl på kanten Montipora'en for at teste den styrke. Her blev jeg godt nok chockeret over, hvor lidt der skulle til.

Mit spørgsmål går på, om dette er helt normalt?
Jeg er godt klar over, at korallers skelet ikke er lavet af det hårdeste materiale i verdenen, men blev overrasket!
Mine Kh, Ca og Mg værdier har det sidste stykke tid svunget lidt (Især Kh). Kan dette have indflydelse på, at korallerne får et sart skelet, trods de vokser?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sarte stenkoraller

Indlæg af crazy seahorse »

Det kan det godt have.
Børn som ikke får den rigtige ernæring, kan også udvikle problemer senere i livet.
Efter krigstidens børn kunne bla få engelsk syge som følge af vitaminmangel, ligesom kalkmangel kan give knogleskørhed.

Nu er en capricornis ikke så slem, slet ikke når den er blevet lidt ældre.
Så skal du prøve at rykke rundt på en M.digitata, typen med de tynde grene. De er ligesom glas. Rør dem og de knækker.

Men det er en af de måder koraller formerer sig på i naturen. Ved stormvejr får de kraftige strømme korallernes grene til at knække.
De falder ned på bunden og nogle af dem vokser op til nye koraller.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Det er nok meget normalt, men jeg blev bare overrasket, da jeg det er første gang jeg rigtigt får slået et stykke af.
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Indlæg af iceMD »

Jeg mener også at have hørt, at vores korallers skrøbelige bygning også skyldes vores jagt på at få de flotteste farver frem i dem :)
Så vidt jeg husker har det noget med at gøre, at vi som akvarister prøver at få et miljø i akvarierne hvor niveauet af næringssalte nærmer sig et nulpunkt. Dette gør vi for at få vores koraller til at fremstå farverige. Men paradoksalt nok, så skyldes den farverige fremstråling vidst at korallernes skeletter ikke er så kraftige :) Det er vidst noget med at korallerne bygger kraftigere skelet ved et højere niveau af næringssalte, og de derfor kommer til at fremstå brune :)

Det er kun noget jeg husker meget perifert, så i skal slet ikke hænge mig op på det :D Men det skulle vidst også forklare hvorfor fx acropora er mest farvede i spidserne, da det jo er her skelettet er tyndest :)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Det lyder jo meget tænkeligt :)

Det jeg egentlig ønsker, at få bekræftet med denne tråd er, om der er en særlig værdi der kan skyldes disse sarte skeletter?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Som jeg nævnte ovenfor, så tror jeg godt at det kan være tilfældet.
Kh er vigtig i forhold til korallernes evne til at optage Ca. Ved en faldende Kh vil du ofte se en stigende Ca og omvendt.
Det er lidt ligesom med Jerntilskud til mennesker. Her giver man ofte folinsyre samtidig, da det letter optagelsen af jern.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

crazy seahorse skrev:Som jeg nævnte ovenfor, så tror jeg godt at det kan være tilfældet.
Kh er vigtig i forhold til korallernes evne til at optage Ca. Ved en faldende Kh vil du ofte se en stigende Ca og omvendt.
Det er lidt ligesom med Jerntilskud til mennesker. Her giver man ofte folinsyre samtidig, da det letter optagelsen af jern.

Erik
Efter jeg skiftede til osmoseanlæg, faldt min Kh drastisk og jeg er først nu ved at have fået rigtigt styr på den igen, så det kan godt være synderen.

Et lille tillæg spørgsmål - Det som mine koraller er vokset, mens Kh har været lav, vil det altid forblive sart, eller vil det med tiden "helbredes"?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Det med dit skifte fra hanevand til RO vand kan sagtens have noget med din ustabile Kh at gøre.
Der er jo en del Ca og formodentlig også Kh i hanevandet ift RO vand.

Koraller udbygger hele tiden deres skelet.
Jeg har nogle Acroer der bliver kraftigere og kraftigere nede ved basen, så de må bruge noget af Ca og Kh dér også og ikke kun til den nye vækst.

Om det vil hjælpe på tidligere mangler ved jeg faktisk ikke, men det kommer vel an på, hvor længe de har fået for lidt.
Men jeg har selv set en af mine M.digitata, som ellers er glasskør, blive mere hård i skelettet, da jeg fik styr på mine værdier og tilsætninger.
Jeg kunne pludselig tage den i en gren og løfte den.
Så, måske over tid, vil det samme ske med dine plader. Og de vokser jo hurtigt, når de ellers trives og de korrekte værdier er til stede.

Erik

Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

nu er diverse eksaminationer næsten overstået, så jeg kan komme tilbage til en mere fast rutine med vandskift m.m. :)

Kryds fingre for mig (og ikke mindst min bajle!)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Min Hystrix har bestemt ikke et sart skelet, men alligevel er det da lykkedes mig flere gange at brække store stykker af den når jeg under regøring af bagruden får opført mig som en elefant i en glasbutik. For ikke at ødelægge den smule selvtidllid jeg har tilbage, bilder jeg mig selv ind, at det er brydningsvinklen på lyset der gør, at jeg ikke rigtig kan se hvor de der klodsede tingester der hænger ud af mine ærmer, befinder sig. Det starter som regel med jeg får skubbet en anelse til en koral, så den pludselig vælter ned fra femte sal. Der er det så, at panikken tager over, og jeg forsøger at lave en feber redning, inden betonklodsen havner i tridacnaen. Det lykkes som regel aldrig, men inden den når bunden har jeg for alvor fået motoriske vanskeligheder og inden jeg ser mig om har jeg fået 3-4 nye frags som jeg strengt taget ikke havde ønsket mig.

Heldigvis voksr min hystrix da hurtigere end jeg kan nå at ødelægge den.

Koraller er vist i øvrigt ret adaptive dyr, og jeg tror ikke man skal negligere vandflowets betydning på korallernes styrke og morfologi. Tror de, alt andet lige, bliver stærkere hvsi de vokser op i et pænt vandflow.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Flemming fra Lejre har vist nok observeret et stærkere skelet ved brug af kalkreaktor end balling? Så uden rigtig at have det i noget, så kunne dette måske være en faktor.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Schwensen skrev:Flemming fra Lejre har vist nok observeret et stærkere skelet ved brug af kalkreaktor end balling? Så uden rigtig at have det i noget, så kunne dette måske være en faktor.
Det er også min oplevelse.
Efter jeg skiftede fra væsker til kalkreaktor, var det at bla min M.digitata kunne løftes i en gren, hvilket ikke havde været muligt før skiftet.
Det sker selvfølgelig ikke fra dag til dag, men efter forholdsvis kort tid. Men det var så markant, at jeg hæftede mig ved det.
Kunne bare ikke lide at skrive det tidligere, da tråden primært gik på Kh.
Men jo, jeg mener at kalkreaktor gør en forskel også her.

Erik

Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

For min skyld, så smid gerne alle jeres erfaringer på bordet :) Jo flere jo bedre!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tidligere kørte jeg med kalkreaktor, og Montipora var stadig noget tyndt skravl der knækkede blot man kiggede på det. Pladerne var hårdere end
de opret voksene
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

crazy seahorse skrev:
Schwensen skrev:Flemming fra Lejre har vist nok observeret et stærkere skelet ved brug af kalkreaktor end balling? Så uden rigtig at have det i noget, så kunne dette måske være en faktor.
Det er også min oplevelse.
Efter jeg skiftede fra væsker til kalkreaktor, var det at bla min M.digitata kunne løftes i en gren, hvilket ikke havde været muligt før skiftet.
Det sker selvfølgelig ikke fra dag til dag, men efter forholdsvis kort tid. Men det var så markant, at jeg hæftede mig ved det.
Kunne bare ikke lide at skrive det tidligere, da tråden primært gik på Kh.
Men jo, jeg mener at kalkreaktor gør en forskel også her.

Erik
+1 - det er bestemt også det jeg oplever - specielt mine Acroer er skide svære at klippe i!

Jeg gør det når jeg kommer til at knække noget af en digita - så limer jeg stykket på nede ved foden af korallen - så det pejer opad og en smule ind ad -så vokset stykke op og blander sig med de andre grene - og derved bliver det hele endnu stærkere. Bare et fif!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Bingocaller skrev: Jeg gør det når jeg kommer til at knække noget af en digita - så limer jeg stykket på nede ved foden af korallen - så det pejer opad og en smule ind ad -så vokset stykke op og blander sig med de andre grene - og derved bliver det hele endnu stærkere. Bare et fif!
Det skal jeg da huske :)
Har heldigvis ikke haft knækket noget af min digitata endnu, men mon ikke det sker en dag..
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg forstår simpelthen ikke sagligheden af rådgivningen i denne tråd.

1) hvordan kan man rådgive at KH er eneste årsag til et svagt skelet, uden at kende kh værdi,og de andre værdier.

2) at visse personer foretrækker reaktor fremfor Balling, er helt OK, der er mange veje til Rom. At jeres koraller senere skulle være blevet stærkere pga skiftet til reaktor tror jeg personligt ikke på. Og Randy Holmes-Farley mener som jeg, at eneste forskel er hvad man er mest tryg ved. Begge systemer anbefales i medium til store baljer af RHF. Jeg tror på at i selv tror på årsagen - personligt, så tror jeg at i har skiftet oftere vand, eller fået bedre balance i baljen...etc etc

3) det er et kendt problem at koraller i vores baljer slet slet ikke er så hårde som i naturen.
De lærde mener at det muligvis kan skyldes Strontium, vandbevægelse, lys og stabilitet i værdierne(de 3 hellige), og så ALT det andet.

Mindst det sidste punkt nævner trådstarter. (De 3 hellige)

Lad mig samtidig slå fast at noget er helt galt med trådstarters vandværdier, når skellettet smuldrer - godt nok er vores baljer ikke et ægte rev, men smuldre ved berøring - det skal det altså ikke.

Problemet her er at vi simpelthen ikke ved nok om dette endnu - håber vi en dag ved mere :y

Bobbe, har du data på dine vandværdier ? Kunne være interessant - langt fra sikker at jeg kan bidrage med noget om dette spændende emne, men måske vi kan lære noget.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

pederrevnørd skrev:Jeg forstår simpelthen ikke sagligheden af rådgivningen i denne tråd.

At kalde det rådgivning er måske at stramme den lidt. Der var vel mest tale om et muligt svar på et enkelt spørgsmål, nemlig Kan lav/svingende Kh medføre at koraller kan blive skøre selvom de vokser. Man skal være morderlig forsigtig med at rådgive, men man kan sagtens videregive egne erfaringer baseret på ens egne oplevelser i ens eget akvarie. Man kan ikke rådgive uden at være mere inde i det enkelte akvarie.
1) hvordan kan man rådgive at KH er eneste årsag til et svagt skelet, uden at kende kh værdi,og de andre værdier.
Det har der så vidt jeg kan se, heller ikke været tale om, men nu gik snakken primært på Kh hos trådstarter. At de andre værdier skal være på plads giver sig selv.
2) at visse personer foretrækker reaktor fremfor Balling, er helt OK, der er mange veje til Rom. At jeres koraller senere skulle være blevet stærkere pga skiftet til reaktor tror jeg personligt ikke på. Og Randy Holmes-Farley mener som jeg, at eneste forskel er hvad man er mest tryg ved. Begge systemer anbefales i medium til store baljer af RHF. Jeg tror på at i selv tror på årsagen - personligt, så tror jeg at i har skiftet oftere vand, eller fået bedre balance i baljen...etc etc
Jeg foretrækker helt klart kalkreaktor og det kan se ud som om, at andre har den samme oplevelse som jeg, at det hos DEM i deres eget akvarie fungerer bedre end væsker. Når man ved selvsyn kan konstatere en forbedring, så er det vel ikke nødvendigvis et tegn på ønsketænkning. Men det er selvfølgelig klart, at der spiller flere ting ind. Vandskift og almindelig optimering har også en indflydelse, som du selv er inde på.
Men derfra og til at sige, at sige at du feks ville opleve det samme ved at skifte væskerne ud, ville være forkert. Men det kunne da være :wink:
3) det er et kendt problem at koraller i vores baljer slet slet ikke er så hårde som i naturen.
De lærde mener at det muligvis kan skyldes Strontium, vandbevægelse, lys og stabilitet i værdierne(de 3 hellige), og så ALT det andet.

Mindst det sidste punkt nævner trådstarter. (De 3 hellige)
Vi er enige om at de tre værdier skal være på plads. Det tager jo også nogen tid når man skifter fra hanevand til RO vand inden det hele har fundet sit leje.
Lad mig samtidig slå fast at noget er helt galt med trådstarters vandværdier, når skellettet smuldrer - godt nok er vores baljer ikke et ægte rev, men smuldre ved berøring - det skal det altså ikke.
Specielt den koral som var trådstarters problem Montipora capricornis, der er kanten - altså den nye tilvækst, mere sart. Den smuldrer ved berøring, det gør den også hvis jeg rører ved mine i kanten. Men den blå spids på en Acropora er også mindre hård når den er helt ny, det er der ikke noget unormalt i efter min opfattelse.
Problemet her er at vi simpelthen ikke ved nok om dette endnu - håber vi en dag ved mere :y
Her er vi helt enige.
Bobbe, har du data på dine vandværdier ? Kunne være interessant - langt fra sikker at jeg kan bidrage med noget om dette spændende emne, men måske vi kan lære noget.

Mvh
Peder

Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Mine værdier er som følgende:
Temp. - 27
Salt. - 1.024-1.025
Ph - 8.2
Kh - Har været nede på 5.2, men er nu oppe på 9.4
Ca - 420
Mg - 1470
No2 - 0
No3 - 0
Po4 - 0.04 (Hanna)

Jeg har lige fra start af haft problemer med at finde den perfekte cirkulation, da korallerne enten får for meget eller for lidt flow. Dette har resulteret i, at jeg kører i underkanten af, hvad der anbefales.
Jeg har en Tunze 6015 og en 6025 som begge er modede, for et mere bredt flow og bedre ydeevne.
Derudover har jeg 2 6015'ere som peger lodret ned bag min sten opstæning. Disse er til dagligt slukket, men 3-4 gange om ugen, tænder jeg dem for at få ophobet snavs frem.
Muligvis kan den manglende cirkulation, og dermed mindre modstand korallerne møder, være skyld i, at de er mindre modstandsdygtige?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Bobbe88 skrev:Mine værdier er som følgende:
Temp. - 27
Salt. - 1.024-1.025
Ph - 8.2
Kh - Har været nede på 5.2, men er nu oppe på 9.4
Ca - 420
Mg - 1470
No2 - 0
No3 - 0
Po4 - 0.04 (Hanna)

Jeg har lige fra start af haft problemer med at finde den perfekte cirkulation, da korallerne enten får for meget eller for lidt flow. Dette har resulteret i, at jeg kører i underkanten af, hvad der anbefales.
Jeg har en Tunze 6015 og en 6025 som begge er modede, for et mere bredt flow og bedre ydeevne.
Derudover har jeg 2 6015'ere som peger lodret ned bag min sten opstæning. Disse er til dagligt slukket, men 3-4 gange om ugen, tænder jeg dem for at få ophobet snavs frem.
Muligvis kan den manglende cirkulation, og dermed mindre modstand korallerne møder, være skyld i, at de er mindre modstandsdygtige?

Tak Bobbe :y

Det er et emne som jeg synes er rigtigt interessant - og jeg tror mange andre synes ligeså.

Du skal først og fremmest sikre ugentlige måledage, så du ikke egen oplever sådan et fald i værdierne fremover - det kan jo dræbe din balje.

Mistede du ingen koraller på den konto her ? Fx Euphylia kan smide vævet ved lav KH ?

Dine værdier ser fine ud pt - jeg er dog tilhænger af at Po4 skal længere ned. po4 er endvidere en inhibitor for at koraller kan vokse.

Jeg skal ikke gøre mig klog på om cirkulation er medvirkende til porøse koraller, men mit gæt vil være at det er en væsentlig årsag - jeg ser jo ofte en VF koral netop hjemkommet være væsentligt stærkere og kraftigere end vores akvarieopdrættede koraller er.

Min simple teori er at nødvendigheden af at kunne modstå en kraftig bølge gør det ved en koral, som er taget på revet.

Hvad salt bruger du, og laver du vandskifte ?

Leder her lidt efter evt Strontium mangel.... Menoz kun et gæt :f1:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg måler som udgangspunkt hver søndag, men det svinger lidt. Dog altid én gang om ugen.
Grunden til, at jeg var lidt bagud med at fikse Kh problemet er, at jeg først lige skulle få købt noget Natriumhydrogencarbonat, hvorefter jeg skulle finde en rutine med tilførelsen af det.

Vandskifte kører jeg med hver anden uge, hvor der bliver skiftet 9 liter.
Jeg bruger pt Aquatic Marin salt (kortlink.dk/cmgn), men skifter så snart det andet er opbrugt til ULTRA GRADE - SPS.

Angående cirkulation, så synes jeg bare, at især mine LPS står bedre ved mildt flow, og bliver straks fornærmet, hvis jeg skruer op.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Du må jo forsøge at skabe lidt forskellige forhold i baljen. Montipora som f.eks. capricornis skal altså have meget flow.

Tror man bør tilstræbe et såkaldt laminar flow (vandbevægelse i parallelle lag) frem for turbulent flow, og få sat bevægelse i større masser.

Her er en serie relevante artikler, "Water flow is more important for corals than light":
http://www.advancedaquarist.com/2007/1/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advancedaquarist.com/2006/11/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advancedaquarist.com/2006/9/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advancedaquarist.com/2006/8/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advancedaquarist.com/2006/6/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Bobbe88 skrev:Jeg måler som udgangspunkt hver søndag, men det svinger lidt. Dog altid én gang om ugen.
Grunden til, at jeg var lidt bagud med at fikse Kh problemet er, at jeg først lige skulle få købt noget Natriumhydrogencarbonat, hvorefter jeg skulle finde en rutine med tilførelsen af det.

Vandskifte kører jeg med hver anden uge, hvor der bliver skiftet 9 liter.
Jeg bruger pt Aquatic Marin salt (kortlink.dk/cmgn), men skifter så snart det andet er opbrugt til ULTRA GRADE - SPS.

Angående cirkulation, så synes jeg bare, at især mine LPS står bedre ved mildt flow, og bliver straks fornærmet, hvis jeg skruer op.

Jep,

Det ER svært at gøre både sps og lps glade samtidig......
Det duobserverer er normalt,og de findes ikke samme sted i naturen heller.

Tak fordi du deler dine erfaringer :-)

Mvh
Peder
PoulD skrev:Du må jo forsøge at skabe lidt forskellige forhold i baljen. Montipora som f.eks. capricornis skal altså have meget flow.

Tror man bør tilstræbe et såkaldt laminar flow (vandbevægelse i parallelle lag) frem for turbulent flow, og få sat bevægelse i større masser.

Her er en serie relevante artikler, "Water flow is more important for corals than light":
http://www.advancedaquarist.com/2007/1/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advancedaquarist.com/2006/11/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advancedaquarist.com/2006/9/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advancedaquarist.com/2006/8/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advancedaquarist.com/2006/6/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;
Helt enig :GO
Gode link, har lige scannet den første - må se mere på dem i morgen :beer:

Mvh
Peder
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

PoulD skrev:Du må jo forsøge at skabe lidt forskellige forhold i baljen. Montipora som f.eks. capricornis skal altså have meget flow.
Det kan faktisk godt passe,at det er mangel på flow.
Jeg plantede i sin tid min capricornis, hvor der var meget flow, men som den er vokset er en del af den kommet i læ for cirkulationen. Og det faktisk denne en del af denne del, som jeg fik knækket af......
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Svarer det ikke lidt til at en murre bygger et hus mindre kraftigt fordi han ikke oplever stormvejr hvor han bor og måske osse fordi han mangler noget cement (Ca.) og derfor strækker sin blanding lidt...

Modsat en anden mure der både har en masse cement (Ca.) til rådighed og osse ved at det stormer konstant der hvor han bor, så derfor bygger han sit hus meget kraftigt/holdbart...

- Blev det lidt for filosofisk?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12

Indlæg af Bobbe88 »

amddurin skrev:Svarer det ikke lidt til at en murre bygger et hus mindre kraftigt fordi han ikke oplever stormvejr hvor han bor og måske osse fordi han mangler noget cement (Ca.) og derfor strækker sin blanding lidt...

Modsat en anden mure der både har en masse cement (Ca.) til rådighed og osse ved at det stormer konstant der hvor han bor, så derfor bygger han sit hus meget kraftigt/holdbart...

- Blev det lidt for filosofisk?

:beer:
Så kan selv tossen her følge med :GO
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

He, he... :GO
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Det lyder meget rigtigt det som Poul id skriver om, at linear strøm kan være en god ide ifht at gøre korallerne stærkere.
Faldt over flg. på en side om eksotiske frugt træer.

"Som udgangspunkt er det godt, at planterne står ude i det fri. De får blødt regnvand, og den friske luft i kombination med vinden holder skadedyr og plantesygdomme nede. Planterne bliver også mere robuste af at kæmpe med elementerne."

Jeg har lagt mærke til, at mine pladekoraller vokser bedst der hvor strømmen er stærkest langs ad.
Det samme gælder for en Echinopora, som næsten er stoppet med at vokse efter den er blevet flyttet til mere rolige farvande.

Erik

Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"