Ctenochaetus strigosus

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Ctenochaetus strigosus

Indlæg af noooze »

Latinsk navn - Ctenochaetus strigosus
Eventuel populær navn : Kole Tang ( engelsk )
Levested - fra Hawaii over polynesien, Autralien til Micronesien og det Indiske Ocean.
Størrelse - fra 12 til 17 cm i fangeskab
Temperatur - 22-25°C
Foder - Alger, alger alger ( bla diatom alger, brunalger ect ). kan også godt spise artemia, krill eller lign, men dens hoved diæt vil være alger. Nogen spiser aldrig andet mens andre vil gå på frost fodder eller pellets
Akvarie størrelse - min. 280 liter
Pasning - Meget nem fisk at have gående i akvariet, da dette er en af de mindst agressive kirug fisk. Dette betyder også at den ofte vil blive trynet af de andre fisk. Den er ofte meget sky, og har derfor brug for masser af gemme steder, hvor den kan hygge sig i fred og ro.
Eventuelt - Ctenochaetus strigosus er som omtalt en fisk der græsser meget, og selvom den udviser meget lidt agressiv adfærd, så er der en undtagelse. Ctenochaetus strigosus vil ofte ikke acceptere en Hugo og vil derfor udvise agressiv adfærd over for denne fisk, så man faktisk kan ende med en udsultet hugo.
Jeg har selv oplevet at den tryner min hugo, præsis som Acanthurus japonicus gør. Nemlig at den virker fuldstændig fornærmet over at hugo formaster sig til at spise alger, hvor efter den meget bestemt og provokerende skynder sig hen for at spise der hvor hugoen var igang.
heldigvis spiser min Hugo ALT så for mig er det kun en underholdende adfærd, men har man begge i baljen, burde man seriøst overveje nori til hugoen :)

Og så lidt extra - På Hawaii blev denne fisk i gamle dage anset som værende hellig ( tabu ), og kun føde for de kongelige. Hvis man fangede denne fisk så var straffen.... døden :shock: yes du - af med knoppen :)
idag anses den som en delikasse på øerne, men det er sgu da næsten synd synes jeg
Vedhæftede filer
Ctenochaetus strigosus by noooze :P
UNKNOWN1.jpg (71.33 KiB) Vist 711 gange
UNKNOWN2.jpg (56.36 KiB) Vist 711 gange
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"