Se en nybegynder tegne en intern sump

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Prometheus
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
12
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2013

Se en nybegynder tegne en intern sump

Indlæg af Prometheus »

Kære forum

Jeg har rodet lidt med et design af en intern sump til et 128L akvarie - hvor al tekikken mm. ligger bag en "kunstig" baggrund i akvariet. Ideen er, at sumpen skal være opdelt i forskellige rum, som I kan se på tegningen. Jeg har haft lidt svært ved at finde tegninger over design af intern sump, så spørgesmålet er ganske enkelt om dette design er realistisk? Hvilke problemer ser I ved designet?

Vh Anders
Vedhæftede filer
dvd.png
Med venlig hilsen
Anders Buch

Aspirerende saltvandsakvarist...
Leth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Østjylland

Re: Se en nybegynder tegne en intern sump

Indlæg af Leth »

Hej.
Jeg tror der er lidt delte meninger om filtersvampen skal være der eller ej.
Og så tror jeg ikke det er nødvendigt med den pumpe under filtersvampen.
Nuværende: Waterbox 35.1 opstartet 12/4-2025

Nuværende: Aqua medic XD 575 med sydamerikanske Cichlider

Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014

Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Brugeravatar
Prometheus
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
12

Indlæg af Prometheus »

Hej!

Nej, jeg har været lidt i tvivl om den første pumpe er nødvendig eller ej... Altså om returpumpen er tilstrækkelig til at skabe nok flow igennem kassen... Det må vel komme an på en prøve :-)
Med venlig hilsen
Anders Buch

Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland

Indlæg af jonas _sandager »

Den der DSB, hvor stor bliver den? Jeg tvivler på at du kan få den stor nok til at den vil fungere. Og så ender den bare med at crashe med risiko for at trække hele systemet med sig. Selv har jeg bare et lille lag sand i min sump, og det er jeg egentlig ret træt af da det eneste det gør er at suge skidt til sig.
Den ekstra pumpe tror jeg ikke du får noget gavn af. Vandet skal nok selv finde vej igennem sumpen.
Som Leth skriver, er der nok delte meninger om filtersvampen, men du kan godt bruge den til at tage svæv i vandet. Den skal bare skiftes eller rengøres grundigt meget ofte, for ikke at ende med at frigive næring til akvariet.
Og så kan du bare droppe den første boblefælde. Der sker jo ikke noget ved at du får bobler i refugiet, så den kommer bare til at tage plads.

Held og lykke med projektet! :D
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Varmelegemet sidder i samme rum som returpumpen. Dette bliver et problem når vandstanden falder, grundet fordampning. Lav et lille ekstra kammer til den, før returkammeret, eller placer den i et andet "stabilt" kammer.
Brugeravatar
Prometheus
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
12

Indlæg af Prometheus »

Wow, tak for alle jeres indput - det er virkelig fedt :K

DSB'en er også en af de ting, der har været vendt og drejet en del her i planlægningsfasen. Rent praktisk ville den kunne have et grundfladeareal på ca. 45X11 cm, men om det er nok til at opnå den tilsigtede effekt, er jeg for meget nybegynder til at vide. Er der retningslinjer for størrelsen ift. akvariets størrelse?
Med venlig hilsen
Anders Buch

Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej Anders.

Lige et par fif ;)

Jeg kører også med filtervat efter afløbene fra akvarierne. Det skal bare laves så det kan skiftes let, og have et sikkert overløb videre i sumpen hvis det slammer til.
Jeg skifter vat hver anden dag.

Pumpen der fører ind til skummeren forstår jeg ikke helt skulle være nødvendig?

Ang. din boblefælde efter skummeren, så har du lavet den omvendt på tegningen. Det er ønskværdigt at holde proteinfilm tilbage ved skummen og ta af bundvandet hvor boblekoncentrationen er mindst.
Hvis du stadig ønsker en dobbelt boblefælde, så skal du selvfølgelig sørge for at det sidste underløb er et stykke højere end du planlægger dybden af din DSB. Det vil IMO også give en bedre gennemstrømning i refugiet.

Det sidste overløb, mellem refugium og retur, ville jeg bare lave til et simpelt overløb. Som du har lavet det på tegningen vil "vandfaldet" ikke kunne trække protein film med ned, og du vil få et sted hvor du får snask i overfladen.
Den bedste måde at undgå bobler er en osmolator, hvor du sætter vandstanden ved returen så det aldrig plasker der.

Varmelegme ville jeg også placere ved skummeren.

Mvh
Peder
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Aldrig flere pumper fra akv til sump og retur, det kan gå galt... (Med mindre at de alle sidder i retur kamret...)

Jeg overvejer selv at bruge grov + fin svamp til forfilter, da jeg har en del svæv min skummer ikke får taget, men mit problem er måske fordi noget af vandet bypass'er skummer fra refugium til retur, men det burde jo komme med næste gang vandet løber til skummeren fra DT...

Men brug af mekanisk filter skal passes for ikke at lave problemer... (Kan blive en Nitrat bombe... (NO3))

Evt. filterpose på nedløb...

:beer:
Senest rettet af amddurin lør 8. jun 2013 23:53, rettet i alt 2 gange.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Prometheus
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
12

Indlæg af Prometheus »

Tak til alle for indput og fifs, det skal nok gøre arbejdet nemmere - sikke et prof, positivt og godt forum :-) Fedt fedt!
Med venlig hilsen
Anders Buch

Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

amddurin skrev: Sidste boblefælde giver den fordel at vandet ikke falder så langt som det ellers ville pga fordampning og/eller vandstandsforskel i mellem refugium og returkammer til nedløbsvand og returløb ved pumpestop - og fald af vand plasker og giver osse luft i retur...
Du skal ikke have den høje vandstand i returkamret, så er der ikke plads til vandet ved pumpestop...
Du har set det er en intern sump ik?
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 9800 Hjørring

Indlæg af Ole Bach »

PederP skrev:Hej Anders.
...
Ang. din boblefælde efter skummeren, så har du lavet den omvendt på tegningen. Det er ønskværdigt at holde proteinfilm tilbage ved skummen og ta af bundvandet hvor boblekoncentrationen er mindst.
Hvis du stadig ønsker en dobbelt boblefælde, så skal du selvfølgelig sørge for at det sidste underløb er et stykke højere end du planlægger dybden af din DSB. Det vil IMO også give en bedre gennemstrømning i refugiet.
...

Hej.

Hvorfor mener du at bobbelfælden er tegnet forkert? det er da den måde alle gør det på, min er også som Anders har tegnet, og virker uden problemer

Se eventuelt
https://www.google.dk/search?q=saltwate ... 4QT9toGgAg
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg havde lige glemt at den var intern... :oops: (Har rettet mit indlæg til...)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Dodomand skrev:
PederP skrev:Hej Anders.
...
...

Hej.

Hvorfor mener du at bobbelfælden er tegnet forkert? det er da den måde alle gør det på, min er også som Anders har tegnet, og virker uden problemer

Se eventuelt
https://www.google.dk/search?q=saltwate ... 4QT9toGgAg
Jeg kan self. ikke tale ud over egne erfaringer, så de kommer her.
Den første sump jeg byggede havde også overløb,underløb fra skummerkammer (inspireret af nettet) og kørte med ophobning af film i returkammer. Måtte slås med høje næringsværdier og brugte også kul for at holde det helt klart.
Vendte det om i min næste sump, slap for film og fik klart vand. Har brugt den model siden - mine sidste 3 systemer har kørt uden nitrat fjerner og højest ½ dosis rowa..

En anden ting. Boblefælder i nano er lidt svære, er der ikke meget plads mellem glaspladerne, bliver flowet let for højt og trækker uden problemer luftboblerne med igennem.

Men det er da ikke sådan at det skal gøres til en religion.
Udover billeder, har du så fundet nogen gode argumenter for at skimme overfladen i skummerkammeret og sende det videre i systemet?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"