Køler over eller under vandhøjden?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Køler over eller under vandhøjden?

Indlæg af johanne86 »

Hej

Vi har købt en Aqua Medic Titan 2000 køler til vores akvarium.

Vandet pumpes via en ekstern pumpe ind i et lukket rørsystem i køleren og tilbage i akvariet. De skriver i manualen, at det anbefales at placere køleren "under vandhøjde". Desværre kunne vi rigtig godt tænke os at placere den over vandhøjden for at vi har mulighed for at skjule den i vores setup, fremfor at have den stående fremme på gulvet.
Vi har lidt svært ved at forstå hvorfor de mon anbefaler at placere den under vandhøjden? Og når vi ikke helt forstår det, så tør vi ikke rigtig "gå imod" manualen og placere den over vandhøjden.

Er der nogen der har nogle erfaringer med dette eller gode bud på hvorfor vi mon skal stille den under vandhøjden?
Og ville I være bekymrede over at stille den over vandhøjden?

På forhånd tak for hjælpen!

Peter og Johanne
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Køler over eller under vandhøjden?

Indlæg af Benny »

Jag kan forestille mig, at det måske ikke er godt for køleren, hvis fødepumpen stopper, så der ikke er vand i køleren (bare en idè)
Hilsen
Benny
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af johanne86 »

Hej Benny

Ja det er godt tænkt. Det kunne da godt være derfor.

Men det burde vi vel kunne afhjælpe ved at lave en vandlås i både det til- og fraførende rør. Det kommer selvfølgelig til at tage lidt flow...
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Jeg tror det er fordi man ikke kan være 100% sikker på at køleren er helt vandfyldt hvis ikke den står under niveau. Så kan der jo dannes salt aflejringer inden i systemet.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Det er en dejlig køler I har fået jer, jeg har en magen til.
Jeg forstår ikke helt det med at I vil gemme den i jeres set up?

Det bedste er at sådan en svend kommer til at stå udenfor (ude i det fri) og forbindes med sumpen vha slanger eller rørføring. Kan det ikke lade sig gøre at have den udenfor, så væk fra akvariet.
Min er forbundet med rør hvor der er kuglehaner på både ind- og udgang, så jeg kan koble den fra om vinteren.
Det er en 540W køler og den afgiver en del varme når den kører. Det er jo som et køleskab som også afgiver varme når det køler.
Har I den stående tæt ved akvariet, vil den køle akvariet, men samtidig afgive en del varme til rummet.
Jeg har haft en Titan 1500, som jeg satte til hurtigt da jeg fik den. Den stod bare foran akvariet midlertidigt. Den kørte konstant og hele rummet føltes som en sauna og den kunne ikke køle akvariet ordentligt ned. Det virkede faktisk som om den blev en del af det problem den skulle afhjælpe.

Min tilsluttes i sumpen og både ind- og afgang sidder i returkammeret. Går noget galt - en slange ryger af eller andet, så kan den kun tømme returkammeret. Har I den tilsluttet i DT så kan den i princippet tømme tanken indtil den når pumpen, hvis det går galt.
Og man skal altid tage højde for, at det kan gå galt jfr. Murphys lov.

Et lille tip: Skyl den ordentligt igennem inden i slutter den til og køb nye slanger, med mindre den er helt ny.
De alger der sidder i den og på indersiden af slangerne er døde og de bliver blæst ud i akvariet når den startes op. Det giver bunker af næringsstoffer i akvariet.
Jeg brugte de slanger der sad på, for de var næsten helt nye og havde ikke stået uvirksomme ret længe. Jeg rendte en hel nat og tømte skummerkoppen kontinuerligt. Jeg kan tømme koppen med en slange. Det ledte jeg ned i en 5 L spand og jeg kunne ikke engang nå at rende de to meter ud og tømme den før koppen var fuld igen. Jeg har en bubbleking og der er vel omkring 5 L i koppen. Det var helt ekstremt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af johanne86 »

Hej Erik og Ryom

Tak for jeres input.

Jeg tror da vist bare, at vi placere den udenfor akvariet så. Det lyder mest sikkert! :)

Grunden til at vi mente den kunne være i vores setup er fordi det er en hel væg, der er bygget op med god plads omkring akvariet. Derfor mente vi at den godt kunne stå der og stadig få masser at luft omkring sig. Men I har sgu nok ret i, at det vil være bedst med et lidt køligere klima omkring den.

Vi havde også tænkt på den der løsning du har, Erik, med at koble den fra om vinteren. Det er jo trods alt kun nogle måneder om sommeren, hvor den er nødvendig. Jeg tror det er det vi gør. Så må den larme og se grim ud, men til gengæld vil akvariet jo se super godt ud! :)
Smart løsning med at placere slangerne i returkammeret, så den kun vil kunne tømme dette hvis en slange går løs. Vi har tænkt os at bruge PVC rør, for at det bliver mest sikkert. Vi tør ikke nøjes med gummislanger og strips.

Jeg skrev forresten forkert. Det er en titan 500 vi har fået, og ikke 2000.

Men tak for jeres hjælp! Ha en god dag!
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"